سیل جهانی بخش زیادی از مناطق مسکونی سیاره را زیر آب خواهد برد

پیش‌بینی ترسناک دانشمندان از سیل جهانی؛ مناطق مسکونی زمین زیر آب می‌روند

وقوع سیل جهانی پیش‌بینی نگران کننده و ترسناک دانشمندان در تحقیقات جدیدی بوده که خبر از زیر آب رفتن بسیاری از مناطق مسکونی سیاره زمین می‌دهد؛ با گجت نیوز همراه باشید.

تازه‌ترین پیش‌بینی‌های دانشمندان خبر از وقوع سیل جهانی و بالا رفتن سطح آب اقیانوس‌ها و دریاها می‌دهند. به گفته این دانشمندان، وقوع مشکلات مختلف ناشی از گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی باعث بروز این مشکل شده و آینده چندان روشنی در انتظار ما نیست.

این دانشمندان گفته‌اند که وضعیت بالا رفتن سطح آب‌ها و وقوع طوفان‌های شدید در خشکی به حدی بحرانی بوده که در قرن آینده، مساحت زیادی از مناطق مسکونی بشر به زیر آب خواهد رفت. در پژوهش جدید این دانشمندان، اعلام شده که اگر تا سال 2100 هیچ اقدامی برای توقف و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صورت نگیرد و عزمی جهانی برای جلوگیری از گرمایش زمین وجود نداشته باشد، انتظار می‌رود که وقوع سیل در مناطق ساحلی تا 50 درصد بیشتر شود.

ایان یانگ (Ian Young) از دانشگاه ملبورن استرالیا در این رابطه می‌گوید که او و همکارانش در سراسر جهان، هم‌اکنون مشغول رسیدن به درک درستی از مقیاس پدیده سیل جهانی هستند و باید در نظر داشته باشیم که اتفاقات ناگوار پیش‌بینی شده تا کمتر از 80 سال دیگر رخ خواهند داد. به همین دلیل باید در سطحی جهانی تصمیم‌گیری‌هایی جدی در این رابطه صورت بگیرد و باید برای چنین وضعیتی آمادگی کافی را داشته باشیم.

خطر سیل جهانی برای مردم دنیا

آمار و ارقام نشان می‌دهند که حدودا 600 میلیون از ساکنان کره زمین در مناطق ساحلی و در ارتفاعی در حد 10 متر بالاتر از سطح دریا زندگی می‌کنند؛ بنابراین در صورت عدم انجام اقدامات جدی در مورد گرمایش زمین و بالا رفتن سطح آب اقیانوس‌ها، تنها افزایش کوچکی در سطح آب‌ها باعث تخریب منازل این افراد شده و تمامی ساختمان‌ها و زیرساخت‌های گران‌قیمت شهرهای ساحلی توسط آب دریاها تسخیر خواهند شد.

در تحقیق تیم یانگ، گفته شده که وقوع بدترین شرایط ممکن 287 میلیون انسان (4 درصد کل جمعیت زمین) را از طریق وقوع سیل در مناطق ساحلی به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد داد. از زاویه‌ای دیگر می‌توان گفت که سیل جهانی می‌تواند به میزان 14 تریلیون دلار به بشریت خسارت وارد کند؛ عددی که معادل 20 درصد مجموع تولید ناخالص ملی تمامی کشورهای دنیا است.

با این تفاسیر پژوهش تیم دانشگاه ملبورن نشان داده که اکثر خسارت‌های مورد نظر به وقوع مشکلات جزر و مدی و همچنین طوفان‌های ساحلی مرتبط خواهد بود؛ این دو پدیده هر ساله، به تدریج در خشکی‌ها پیشروی می‌کنند و مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورند.

مهندس زیرساخت، ابرو کیرزکی (Ebru Kirezci) از دانشگاه ملبورن می‌گوید که با وجود افزایش تدریجی و فوق‌العاده آهسته میزان میانگین سطح آب سراسر سیاره، می‌بینیم که تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین باعث بیشتر شدن مشکلات جزر و مدی و همچنین طوفان شده و به همین دلیل، مشکلات مورد نظر بسیار سریع‌تر از بالا رفتن سطح آب جهان، به بشریت خسارت وارد خواهند کرد.

همان‌طور که در تصویر زیر پیداست، در سال 2100 تمامی خطوط ساحلی جهان تحت تاثیر مشکلات جوی و سیل جهانی قرار خواهند گرفت؛ در نقاط قرمز رنگ افزایش سطح آب بین 5 تا 9 متر خواهد بود:

سیل جهانی بخش زیادی از مناطق مسکونی سیاره را زیر آب خواهد برد

خطای بررسی‌ها

البته تیم یانگ اعلام کرده‌ که بررسی‌های آن‌ها آن‌قدرها هم دقیق نبوده و جزئیات تغییرات مربوط به هر منطقه‌ای از خطوط ساحلی ممکن است در آینده مورد نظر به این صورت نباشند. با این حال دانشمندان مورد نظر می‌گویند که هدف اصلی آن‌ها از پیش‌بینی اتفاقات پیش رو، فراهم کردن دیدی جهانی و جامع در مورد وضعیت یک قرن دیگر بوده است. تیم یانگ اعلام کرده که مدل‌سازی‌های مورد استفاده آن‌ها بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از خطوط ساحلی سراسر جهان بوده و داده‌های مربوط به پدیده‌های جزر و مدی این ساحل‌ها با دقتی قابل‌توجه در مدل مورد نظر لحاظ شده‌اند.

به صورت کلی پژوهشگران می‌دانند که کار پیش‌بینی آینده تا چه حد می‌تواند مشکل باشد و وقتی از سیستم‌های فوق‌العاده پیچیده‌ای مانند فرآیندهای جوی و اتمسفر زمین صحبت می‌کنیم، این پیچیدگی در سطح جهانی و منطقه‌ای می‌تواند چندین برابر شود. با این حال نمی‌توان به دلیل پیچیدگی‌های موجود، برای پژوهش‌های این پیش‌بینی‌ها وقت و انرژی مورد نیاز را صرف نکرد. مخصوصا اگر صحبت در مورد آینده نسل بشر و پدیده ویرانگری مانند سیل جهانی باشد.

آینده تحقیقات

تیم یانگ اعلام کرده که برای رسیدن به دقت بیشتر مخصوصا در سطح مناطق مختلف سیاره، باید تحقیقات بسیار بیشتر و گسترده‌تری صورت بگیرد، چرا که در حال حاضر شاهد این مسئله هستیم که برخی از ساحل‌های سیاره نسبت به سایر مناطق آسیب‌پذیرتر هستند. به همین دلیل می‌توان با بررسی جزئی‌تر چنین مناطقی دقت کلی پژوهش و مدل‌سازی انجام شده را بالا برد.

نقاط حساس مورد نظر در ایالات متحده شامل کارولینای شمالی، ویرجینیا و مریلند می‌شوند؛ در اروپا ساحل‌های بریتانیا، شمال فرانسه و مناطق شمال آلمان بیشتر از سایر مناطق در معرض خطر هستند و نقاط حساس آسیا هم شامل چین، بنگلادش و قسمت‌هایی از هندوستان می‌شوند. تصویر زیر نقاط آسیب‌پذیر مورد نظر در سراسر جهان و به ترتیب اولویت، با رنگ‌های سبز تا قرمز مشخص شده‌اند:

سیل جهانی بخش زیادی از مناطق مسکونی سیاره را زیر آب خواهد برد

همان‌طور که می‌بینیم، خلیج‌فارس هم یکی از نقاط تحت تاثیر سیل جهانی بوده که تا سال 2100، سطح آب آن می‌تواند تا 5 متر بالا برود.

خطر مرگ ساکنان مناطق حساس

از طرف دیگر جزایری در اقیانوس آرام وجود دارند که افزایش سطح آب اقیانوس در آن‌ها می‌تواند خطرات جانی قابل‌توجهی را در مدتی کوتاه به وجود بیاورد؛ به عنوان مثال تنها افزایش اندکی در این سطوح، منابع آب شیرین جزایر را به اصطلاح غرق کرده و تمامی آن‌ها را با آب شور اقیانوس پر می‌کند.

تیم یونگ اعلام کرده که با وجود خطرات دراز مدت متوجه تمامی ساکنان زمین، لازم است که از همین حالا تصمیمات جدی برای کاهش انتشار گازهای خطرناک گلخانه‌ای اتخاذ شوند و همچنین، در مناطق حساس و آسیب‌پذیر هم اقدامات لازم برای آماده‌سازی ساکنان صورت بگیرند.

به همین ترتیب مدل‌سازی‌هایی مانند تحقیقات دانشگاه ملبورن هم به منظور آماده شدن برای بدترین اتفاقات آینده بسیار مناسب هستند و بدون چنین بررسی‌هایی نمی‌توان با دقتی قابل قبول به مقابله با بحران گرمایش جهانی و افزایش سطح آب اقیانوس‌ها پرداخت.

مقاله تیم یانگ در ژورنال “Scientific Reports” منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. امیدوارم همچین اتفاقی هیچ کار به وقوع بپیوندد

  2. چه نسل بدبختی هستیم چقدر سختی و بدبختی به خودمون دیدیم