کپسول دراگون اسپیس ایکس در حال بازگرداندن فضانوردان ناسا به زمین است+ویدیو

کپسول دراگون اسپیس ایکس در حال بازگرداندن فضانوردان ناسا به زمین است+ویدیو

کپسول دراگون اسپیس ایکس (SpaceX Dragon) که مدتی پیش دو فضانورد آمریکایی ناسا را در کمال شگفتی به فضا برد، هم‌اکنون در حال رقم زدن اتفاق تاریخی دیگری با بازگرداندن آن‌ها به زمین است.

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و فضانوردان ناسا، کپسول دراگون اسپیس ایکس (SpaceX Dragon) که به عنوان اولین محصول ساخت یک کمپانی هوافضای خصوصی در جهان فضانوردان را به خارج از جو زمین برد، هم‌اکنون در حال بازگرداندن مسافران سفر قبلی به سیاره است.

مدتی پیش بود که کمپانی هوافضای خصوصی اسپیس ایکس در اقدامی تاریخ‌ساز، بعد از چندین سال مجددا انسان‌ها را از خاک آمریکا به فضا فرستاد و وابستگی فضایی ناسا و ایالات متحده به روسیه را از بین برد. به علاوه، اقدام تاریخ‌ساز دیگر این شرکت، باز کردن راه انجام سفرهای فضایی تجاری برای افراد عادی بود، چرا که عملی کردن چنین کاری توسط یک کمپانی خصوصی بحث توریسم فضایی را به مرحله جدیدی می‌برد.

با این تفاسیر بعد از این اقدام تاریخ‌ساز اسپیس ایکس که دو دانشمند با نام‌های داگ هرلی (Doug Hurley) و رابرت بهنکن (Bob Behnken) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع 400 کیلومتری از سطح زمین برد، هم‌اکنون می‌بینیم که زمان بازگشت دو فضانورد ناسا فرا رسیده است. در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، دو بهنکن و هرلی سوار بر کپسول مورد نظر هستند و گفته شده که تا ساعت 23:18 امروز، یکشنبه 12 مرداد به وقت ایران، دراگون سرنشین دار به زمین فرود می‌آید.

رساندن کپسول دراگون اسپیس ایکس به زمین

البته اطلاعات هواشناسی خبر از وقوع طوفان در ساحل فلوریدای آمریکا داده بود، اما این‌طور که به نظر می‌رسد، این مشکلات جوی باعث نشده تا اسپیس ایکس و ناسا ماموریت بازگشت هرلی و بهنکن به زمین را عقب بیاندازند. این دو فضانورد برجسته ناسا نام اندور (Endeavour) را برای کپسول انتخاب کرده‌اند؛ پس از جدا شدن اندور از ایستگاه فضایی بین‌المللی، این کپسول باید از لایه‌های جوی زمین عبور کرده و در بازگشتی آتشین، راهش را به سطح سیاره باز کند.

آنچه در ادامه می‌بینید، ویدیو رسمی منتشر شده از طرف ناسا بوده که لحظه جدا شدن کپسول دراگون اسپیس ایکس از ISS را نشان می‌دهد. اتفاقی که تنها چندین ساعت پیش از نگارش این مقاله رخ داد:

 

همچنین شما می‌توانید از طریق این لینک به کانال یوتیوبی آژانس فضایی آمریکا دسترسی داشته باشید و فرآیند بازگرداندن هرلی و بهنکن به سیاره محل زندگی‌شان را به صورت لحظه‌ای دنبال کنید. معمولا ناسا در چنین رویدادهای مهمی اتفاقات را از طریق پخش زنده پوشش می‌دهد و انتظار می‌رود که تا پایان امروز و فرود آمدن کپسول دراگون در آب‌های نزدیک خلیج مکزیک و ساحل فلوریدا، این پخش زنده ادامه داشته باشد.

گفته شده که حدودا دو ساعت پس از فرود، ناسا کنفرانسی را در این رابطه برگزار خواهد کرد.

در بازگشت دراگون انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم؟

در مرحله اول فرآیند بازگرداندن فضانوردان به زمین، بهنکن و هرلی سوار کپسول دراگون اسپیس ایکس شدند و بعد از مدت کوتاهی و با قرار گرفتن این دو دانشمند در محل‌های مورد نظر، بسط‌هایی که کپسول را به ISS چسبانده بودند، جدا شدند.

در این وضعیت موتورهای فضاپیمای دراگون سرنشین دار به آرامی نیروی لازم برای دور شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی را فراهم می‌کنند و پس از رسیدن به فاصله ایمن، این موتورها با ایجاد پیشرانه شدیدتر، کپسول را در مسیر رسیدن به محل فرود قرار می‌دهند. در مرحله‌ای از این مسیر، بخشی از فضاپیما از آن جدا شده و در اتمسفر زمین می‌سوزد و سپس، در صورت درست پیش رفتن اوضاع دراگون با سرعتی 23 برابر سرعت صوت، به سطح زمین نزدیک می‌شود.

در زمان سقوط کپسول دراگون اسپیس ایکس به زمین، سپرهای حرارتی فضاپیما از سوختن تجهیزات و سرنشینان کپسول جلوگیری می‌کنند چرا که عبور از اتمسفر زمین با چنین سرعتی می‌تواند دمای دراگون را تا 2 هزار درجه سلسیوس بالا ببرد. ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیر عامل جنجالی کمپانی اسپیس ایکس در این رابطه می‌گوید که تحمل حرارت مورد نظر بزرگ‌ترین نگرانی تیم سازنده و هدایتگر دراگون خواهد بود.

بعد از عبور از قسمت‌های بالایی جو، نوبت به بخش‌های ضخیم‌تر اتمسفر می‌رسد؛ در این قسمت از مسیر دو سری چترهای نجات برای کاهش سرعت کپسول تعبیه شده‌اند که سری اول آن‌ها در ارتفاع 5.5 هزار متری فعال خواهد شد و سری دوم هم با رسیدن به ارتفاع 1800 متری، شروع به کار می‌کند.

مرحله بعدی، فرود در آب خلیج مکزیک بوده که بر اساس اطلاعات موجود، ورود کپسول به آب در فاصله تقریبی 300 کیلومتری از ساحل فلوریدا خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*