کپسول دراگون سرنشین دار اسپیس ایکس فضانوردان ناسا را سالم به زمین بازگرداند

کپسول دراگون سرنشین دار اسپیس ایکس فضانوردان ناسا را به زمین بازگرداند

کپسول دراگون سرنشین دار (Crew Dragon) کمپانی اسپیس ایکس در اقدامی تاریخ‌ساز فضانوردان ناسا را با موفقیت از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگرداند.

کپسول دراگون سرنشین دار (Crew Dragon) به سلامت به زمین نشست؛ این خبر خوشحال کننده‌ای بود که ناسا و شرکت هوافضای خصوصی اسپیس ایکس (SpaceX) به تازگی منتشر کرده‌اند. کپسول مورد نظر حامل دو فضانورد ناسا بود و این دو دانشمند از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگردانده شده‌اند.

در حالی که زمینیان مشغول دست و پنجه نرم کردن با پاندمی کرونا و مشکلات دیگر هستند، تنها جایی که بسیاری از ما با امید به آن نگاه می‌کنیم، آسمان‌ها و فضای اطراف زمین است؛ جایی که از چندین دهه پیش محل ثبت موفقیت‌ها و پیشرفت‌های فضایی گوناگون بشر بوده و در هر سال و دهه، اتفاقاتی مهم و تاریخ‌ساز بخش دیگری از پیشرفت‌های هوافضای بشریت را رقم زده‌اند.

کپسول دراگون سرنشین دار اسپیس ایکس فضانوردان ناسا را سالم به زمین بازگرداند

تصویری از رسیدن قایق اسپیس ایکس به کپسول دراگون سرنشین دار در آب‌های خلیج مکزیک

در همین رابطه، 2 آگوست 2020 هم به عنوان روزی که کمپانی اسپیس ایکس موفق شد تا با کپسول دراگون و فضانوردان ناسا را به زمین بازگرداند، در تاریخ ثبت خواهد شد.

کپسول دراگون سرنشین دار

حدودا دو ماه پیش، در تاریخ 30 می، کمپانی اسپیس ایکس کپسول دراگون سرنشین دار را برای انتقال فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به کار برد و داگلاس هرلی (Douglas Hurley) و رابرت بهنکن (Robert Behnken) را به این آزمایشگاه معلق در 400 کیلومتری سطح زمین برد.

اگر تا به امروز چیزی در مورد این اقدام تاریخ‌ساز کمپانی اسپیس ایکس نشنیده‌اید، باید بگوییم از سال 2011 تا پیش از پرتاب موفقیت‌آمیز 30 می، هیچ موشکی از خاک آمریکا فضانوردان را به خارج از جو زمین نبرده بود و این اقدام اسپیس ایکس، وابستگی فضایی ایالات متحده به راکت‌ها و فضاپیماهای روسی را از بین برد. به علاوه تا پیش از این اقدام اسپیس ایکس، هیچ شرکت خصوصی موفق به ارسال انسان به فضا نشده بود و این موفقیت کمپانی مورد نظر هم در نوع خود شگفت‌انگیز و منحصر به فرد بود.

حال می‌بینیم که بعد از گذشت 64 روز، کپسول دراگون سرنشین دار همان دو فضانورد ناسا را به زمین باز گردانده است و در طول سقوطی چندین ساعته، بهنکن و هرلی را در سلامت کامل، در آب‌های اقیانوس اطلس نزدیک ساحل فلوریدای آمریکا، فرود آورده است. به همین دلیل دراگون سرنشین دار به عنوان اولین فضاپیمایی که به صورت تجاری ساخته و هدایت شد، نام کمپانی اسپیس ایکس را مجددا به صدر اخبار هوافضا رساند.

بازگشت کپسول به زمین

البته هرلی و بهنکن هم علاوه بر اثبات عملی بودن ایده ساخت و ارسال کپسول‌های فضایی تجاری به خارج از جو زمین، در اقامت 64 روزه خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، 4 راهپیمایی فضایی انجام دادند و در انجام تحقیقات عملی مهمی سهیم شدند. به عنوان مثال رابرت بهنکن با انجام راهپیمایی‌های اخیر، به عنوان سومین فضانورد از لحاظ رکورد تعداد و زمان راهپیمایی‌ها نامش را در میان رکوردداران فضانوردی ثبت کرد.

با این تفاسیر، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی ناسا و طبق زمان‌بندی‌های قبلی، در ساعت 23:18 یکشنبه، 12 مرداد به وقت ایران، کپسول دراگون سرنشین دار در آب‌های خلیج مکزیک فرود آمد؛ ناسا اعلام کرده که از سال 1975 تا به امروز، این اولین بار بوده که فضانوردان آمریکایی با فضاپیمای خود در داخل آب فرود می‌آیند.

کپسول دراگون سرنشین دار اسپیس ایکس فضانوردان ناسا را سالم به زمین بازگرداند

در این تصویر رابرت بهنکن را در هنگام خروج از کپسول می‌بینیم

این‌طور که به نظر می‌رسد، داگ هرلی و باب بهنکن سریعا پس از فرود به مرکز ناسا در هیوستون تگزاس منتقل شدند و کپسول دراگون هم به مرکز اسپیس ایکس در ایالت فلوریدا فرستاده شد تا توسط مهندسان این کمپانی مورد بررسی قرار بگیرد. این بخش از ماموریت اهمیت زیادی در بحث تجاری‌سازی سفرهای فضایی دارد و همان‌طور که می‌دانیم، اسپیس ایکس از طریق آزمایش کپسول خود با همکاری ناسا، نشان داد که توانایی ارسال انسان‌ها به خارج از جو زمین و بازگرداندن آن‌ها به سطح سیاره را دارد.

آینده

البته هنوز مشخص نیست که کپسول دراگون سرنشین دار مورد استفاده برای بهنکن و هرلی مجددا توسط اسپیس ایکس به کار گرفته می‌شود یا خیر، اما هدف نهایی این شرکت و سایر فعالان در حوزه تجاری‌سازی سفرهای فضایی، بازیافت تجهیزات مورد استفاده و به کار گیری مجدد کپسول‌های فضایی است.

در صورت کسب اجازه از ناسا، اسپیس ایکس بعد از گذشت 6 هفته مقدمات لازم برای ماموریت شگفت‌انگیز بعدی خود را فراهم می‌کند؛ این‌طور که به نظر می‌رسد، این شرکت هوافضای خصوصی قصد دارد تا در ماه سپتامبر آینده، نه 2، بلکه 6 نفر از فضانوردان ناسا را در پرتابی دیگر به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرد و بعد از مدتی آن‌ها را به زمین باز گرداند.

این ماموریت “Crew-1” نام داشته و به عنوان اولین ماموریت عملیاتی کپسول دراگون سرنشین دار در نظر گرفته خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*