نحوه استفاده از قابلیت Split screen - اسپلیت اسکرین

نحوه استفاده از قابلیت Split screen در گوشی های اندروید

مدتی است که قابلیت Split screen – اسپلیت اسکرین به گوشی های اندروید اضافه شده اما نحوه استفاده از آن به چه صورت بوده و فعال کردن آن چه مراحلی دارد؟

امروزه اکثرا گوشی‌های هوشمند اندرویدی، این ویژگی را دارند تا دو برنامه را به صورت همزمان اجرا کنند؛ به صورتی که صفحه گوشی به دو قسمت تقسیم شده و این دسترسی به شما داده می‌شود تا از هر قسمت آن، برای اجرای یک برنامه (مانند تلگرام، واتساپ، اینستاگرام یا هر برنامه دیگری) استفاده کنید. این قابلیت که اسپلیت اسکرین – Split screen نام دارد، به راحتی بر روی اکثرا گوشی‌های امروزی (یا حتی قدیمی مانند Sony Z3 Plus) قابل اجرا خواهد بود.

برای آموزش نحوه انجام این کار و فعال کردن قابلیت اسپلیت اسکرین – Split screen جهت استفاده از آن در گوشی های اندروید با گجت نیوز همراه باشید.

نحوه استفاده از قابلیت Split screen

برای انجام اینکار، ابتدا لازم است که دکمه Recent apps (که یکی از سه دکمه اصلی پایین صفحه گوشی‌های اندرویدی است) را مانند تصویر پایین لمس کنید. همچنین دقت کنید که قبل از این کار باید یک برنامه را که برای Split screen در نظر دارید را اجرا کرده باشید.

نحوه استفاده از قابلیت Split screen - اسپلیت اسکرین

سپس برای چند لحظه، برنامه مورد نظر را در حالت Recent apps لمس کرده و نگه دارید تا چند گزینه برای شما نمایان شود. از بین گزینه‌ها، مانند تصویر زیر، Open in Split screen view را انتخاب کنید تا همانطور که اشاره شده بود، صفحه به دو قسمت تقسیم و آماده اجرای دو برنامه همزمان شود.

نحوه استفاده از قابلیت Split screen - اسپلیت اسکرین

پس از این کار، برنامه دومی را که در نظر دارید انتخاب کنید تا صفحه Split screen با دو برنامه در حال اجرا کامل شود. همچنین در برخی از گوشی‌ها، شما می‌توانید اندازه پنجره‌های هر یک از برنامه‌ها را نسبت به دیگری، کوچک و یا بزرگ‌تر کنید.

در آخر نیز برای بستن حالت Split Screen، بر روی خط میانی (به اصطلاح Bar) بین دو صفحه برنامه‌ها کلیک کرده و آن را نگه دارید؛ سپس انگشت خود را به کامل به سمت برنامه‌ای که قصد بستنش را دارید تا پایین یا بالا بکشید.

نکاتی که باید درباره Split screen بدانید

در نظر داشته باشید که این قابلیت برای برخی از گوشی‌ها در دسترس نبوده و قبل از تلاش برای انجام آن، ابتدا بهتر است از این بابت مطمئن شوید. به علاوه، برخی برنامه‌ها که به دسترسی کامل و تمام صفحه نیاز دارند (مانند بازی‌ها)، ممکن است که اجازه انجام این کار را به شما ندهند یا اینکه در صورت اجرا، با مشکلاتی نظیر کند شدن مواجه شوند.

همچنین بهتر است برای گوشی‌هایی که این قابلیت را دارند، اما از سخت افزار چندان قدرتمندی بهره نمی‌گیرند، از Split screen استفاده نکنید؛ چراکه گوشی شما توان بیشتری را برای پردازش اطلاعات مربوطه نیاز خواهد داشت و با این کار، ممکن است که به باتری و یا CPU فشار بیشتری وارد شود.

بهترین کاربرد این ویژگی، برای برنامه‌های اجرای ویدئو مانند یوتیوب و نتفلیکس خواهد بود؛ چراکه ساختار برخی از برنامه‌ها مانند این دو، به نحوی مخصوص اجرا در اسپلیت اسکرین طراحی شده است.