سهام ایرانسل

ام تی ان سهام ایرانسل را واگذار می‌کند؛ خروج MTN از ایران و خاورمیانه

شرکت ام تی ان – MTN به دنبال خروج از بازار خاورمیانه است تا بر بازار آفریقا تمرکز کند و در همین راستا قصد دارد سهام ایرانسل را به فروش برساند.

راب شوتر، مدیرعامل شرکت آفریقایی ام تی ان اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرد به دنبال خروج از بازار خاورمیانه و تمرکز بر بازار آفریقا هستیم. وی افزود طی سال‌های اخیر شرایط در خاورمیانه بسیار پیچیده شده  و هم‌اکنون درآمدهای گروه MTN از این منطقه به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. گفتنی است شرکت MTN که به آفریقای جنوبی تعلق دارد از شروع فعالیت خود در بازارهای پرخطر و کشورهایی که با مشکلات رگلاتوری متعددی مواجه بودند فعالیت داشته است، اما اکنون تصمیم مدیران آن این است که برای کسب درآمد بیشتر از بازار خاورمیانه خارج شوند.

دلیل کاهش درآمد شرکت MTN

مدیرعامل شرکت MTN در ادامه بیان کرد کاهش ارزش ارز در کشورهای خاورمیانه باعث شد تا این بازارها در کسب و کار MTN سهم کوچکتری را داشته باشند، اما احتمال دارد همین میزان سهم در سایر شرکت‌ها مقدار چشمگیری باشد. وی افزود به هر حال ما به دنبال خروج از خاورمیانه هستیم که البته این خروج سریعا اتفاق نخواهد افتاد و شاهد خروج تدریجی از این بازارها خواهیم بود. در گام نخست زیرمجموعه‌های این شرکت در کشورهای سوریه، افغانستان و یمن واگذار می‌شوند. سهم این کشورها حدود 4 درصد از درآمد ناخالص شرکت MTN است که بسیار ناچیز است.

خروج MTN از خاورمیانه با فروش سهام ایرانسل

49 درصد از سهام شرکت ایرانسل به شرکت آفریقایی MTN تعلق دارد و این شرکت قصد دارد به‌زودی سهام خود در این اپراتور تلفن همراه را که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای MTN نیز محسوب می‌شود واگذار کند. انتظار می‌رود فروش سهام ایرانسل طی 3 تا 5 سال به انجام برسد. پس از اینکه پروسه خروج MTN از بازار خاورمیانه به انجام برسد، این شرکت آفریقایی فعالیت خود را در 17 کشور دیگر ادامه خواهد داد. از این رو باید منتظر بمانیم تا مشخص شود چه سازمانی برای خرید سهام 49 درصدی MTN در ایرانسل پا پیش می‌گذارد و آینده این اپراتور در ایران چگونه خواهد بود.