گوگل در حال ساخت یک سیستم جهانی هشدار زلزله است

گوگل در حال ساخت یک سیستم جهانی هشدار زلزله است

سیستم هشدار زلزله گوگل سرویس جالب‌توجهی بوده که توسط این کمپانی، برای دستگاه‌های اندرویدی ساخته شده است؛ انتظار می‌رود که این سیستم جان افراد زیادی را از زلزله نجات دهد.

اخیرا خبر رسیده که سیستم هشدار زلزله گوگل در اولین مراحل بهره‌برداری قرار دارد و هم‌اکنون می‌توان اپلیکیشن این سرویس را روی دستگاه‌های اندروید نصب کرد. همان‌طور که از اسم انتخاب شده پیداست، سیستم مورد نظر در سطحی جهانی به کسانی که در مناطق زلزله‌خیز قرار دارند، در مورد وقوع زمین‌لرزه هشدار می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند تا افراد قبل از بروز لرزه‌های شدید، خود را به مکان‌های امن برسانند.

سیستم هشدار زلزله گوگل

اولین نسخه این سیستم برای دستگاه‌های اندروید، در تاریخ 11 آگوست منتشر شده و با نصب این نرم‌افزار، الگوریتم کمپانی گوگل از طریق شتاب سنج تلفن‌های هوشمند کاربران، داده‌های مورد نیاز برای پیش‌بینی وقوع زلزله را جمع‌آوری می‌کند. سرویس مورد نظر در سطح جهان داده‌های شتاب سنج‌ها را کنار هم می‌گذارد و از این طریق، به کسانی که در مناطق حساس قرار دارند و امکان وقوع زلزله در محل زندگی آن‌ها وجود دارد، هشدارهای لازم را ارسال می‌کند.

سیستم هشدار زلزله گوگل هم‌اکنون در فازها آزمایشی و مراحل اولیه بهبود سرویس قرار دارد و گفته شده که در حال حاضر، این غول تکنولوژی به کمک سازمان زمین شناسی ایالات متحده و دفتر خدمات اضطراری کالیفرنیا، از طریق اپلیکیشن ساخته شده هشدارهای این سازمان‌ها را به تلفن هوشمند کاربران آمریکایی ارسال می‌کند. این هشدارها بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط لرزه‌نگارهای دولتی ارسال می‌شوند و به سنتی‌ترین روش ممکن، اطلاعات لرزه‌نگارها را به شکل هشدار، به افراد در خطر زمین‌لرزه می‌فرستند.

مارک استوگایتیس (Marc Stogaitis)، سرپرست بخش مهندسی نرم‌افزار گوگل در این رابطه می‌گوید که در بهترین حالت ممکن، باید سراسر کره زمین با لرزه‌نگارهای دقیق پوشیده شده باشد و داده‌های این تجهیزات هم باید با سیستمی جهانی به شکل هشدارهای زمین‌لرزه به مردم مناطق تحت خطر ارسال شوند؛ با این وجود چنین کاری قابل‌اجرا نیست، چرا که لرزه‌نگارها ابزاری فوق‌العاده گران‌قیمت هستند.

گوگل در حال ساخت یک سیستم جهانی هشدار زلزله است

به علاوه این دستگاه‌ها باید به صورت مداوم توسط متخصصان تحت مراقبت باشند و همچنین، برای جمع‌آوری داده‌های باارزش و دقیق از هر منطقه، باید تعداد زیادی از این لرزه‌نگارها در آن منطقه کار گذاشته شوند.

کمک گرفتن از دستگاه‌های اندرویدی

به همین دلیل، این غول تکنولوژی قصد دارد تا در فازهای دوم و سوم عملی کردن سیستم هشدار زلزله گوگل از دستگاه‌های اندرویدی سراسر جهان برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز زمین شناسی کمک بگیرد و از این طریق، سیستمی جهانی و نسبتا دقیقی را برای پیش‌بینی وقوع زمین‌لرزه‌ها عملی کند.

در فاز دوم سرویس هشدار زمین‌لرزه گوگل علاوه بر داده‌های لرزه‌نگارهای تخصصی، اطلاعات جمع‌آوری شده از تلفن اندرویدی کاربران به صورت محلی و در مناطق مشخص کنار هم گذاشته خواهد شد تا هشدارهای مورد نیاز بر اساس این داده‌ها برای مناطق مورد نظر تهیه شوند.

در نهایت با بهبود اپلیکیشن و الگوریتم‌های موجود، گوگل قصد دارد تا وابستگی سرویس به داده‌های لرزه‌نگارها را به کلی از بین ببرد و با بهتر شدن دقت اطلاعات دستگاه‌های اندرویدی، تنها هشدارهایی که بر اساس اطلاعات شتاب سنج اسمارت‌فون‌ها تهیه شده‌اند را به مردم مناطق تحت خطر زلزله ارسال کند.

استوگایتیس در این رابطه می‌گوید که سرویس هشدار زلزله گوگل بدون نیاز به هیچ نوع داده حساس و خصوصی افراد، اطلاعات کلی محل قرارگیری تلفن هوشمند را در کنار داده‌های شتاب سنج‌ها قرار می‌دهد تا وقوع زمین‌لرزه در هر منطقه را پیش‌بینی کند.

عملکرد سیستم تشخیص زلزله گوگل

بر اساس اطلاعات منتشر شده در مورد نحوه عملکرد سیستم هشدار زلزله گوگل می‌توان گفت که تلفن‌های هوشمند کاربران قابلیت ردیابی امواج P و S موجود در میان امواج لرزه‌نگاری را دارند و کارایی سیستم هم از این طریق ممکن می‌شود.

شاید شنیده باشید که معمولا هر زلزله قبل از وقوع، پیش‌لرزه‌هایی با شدت تخریب کم را به همراه دارد که همانند هشدارهایی پیش از وقوع اتفاق سهمگین پیش رو، این امکان را فراهم می‌کنند تا برای لرزش شدید زمین‌لرزه اصلی آماده شویم. امواج P همان پیش‌لرزه‌های هشداری هستند که می‌توانند ما را برای امواج قدرتمندتر و مخرب S آماده کنند و شتاب سنج‌های به کار رفته در تلفن‌های هوشمند هم می‌توانند هر دو نوع از امواج زمین‌لرزه را ردیابی کنند.

در واقع سیستم هشدار زلزله گوگل هم با جمع‌آوری داده‌های هزاران شتاب سنج دستگاه‌های اندرویدی در مناطق مختلف، الگوریتم‌های مخصوص تبدیل این داده‌ها به اطلاعات زلزله شناسی را به کار گرفته و از این طریق، پیش‌بینی نسبتا دقیق و مناسبی را در مورد کانون و شدت زلزله انجام می‌دهد. پس از قطعی شدن پیش‌بینی هم به صورت خودکار هشدارهای مربوط به اتفاقات پیش روی به ساکنان مناطق تحت تاثیر ارسال خواهند شد.

گوگل در حال ساخت یک سیستم جهانی هشدار زلزله است

محدودیت‌های سیستم هشدار زلزله گوگل

متاسفانه در حال حاضر اپلیکیشن و سرویس گوگل محدودیت‌های خاص خود را دارد؛ مهم‌ترین این محدودیت‌ها عملکرد کند سیستم بوده و گفته شده که هنوز سرعت ارسال هشدارهای مورد نظر به ساکنان مناطق در خطر به قدری سریع نیست که قبل از بروز زلزله اصلی، این افراد را از اتفاق پیش رو باخبر کنند. به علاوه سیستم هشدار زلزله گوگل هنوز قابلیت پیش‌بینی زمین‌لرزه را ندارد و فعلا تنها توانایی‌های آن، مشخص کردن کانون زلزله و شدت اتفاق در مقیاس ریشتر است.

گفته شده که گوگل قصد دارد سرویس مورد نظر را در میان اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نصب شده روی دستگاه‌های اندروید به مخاطبان عرضه کند و کاربران سراسر جهان می‌توانند با آپدیت‌های ارائه شده برای سیستم عامل‌های خود، از این سرویس بهره ببرند.

در حال حاضر گوگل شبکه جمع‌آوری داده و ارسال هشدار به کمک لرزه‌نگارهای تخصصی را در ایالت کالیفرنیا آمریکا به را انداخته ولی هنوز امکان استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط شتاب سنج گوشی‌های اندروید کاربران فراهم نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*