غرغره کردن دهان شویه جلوی گسترش ویروس کرونا را می‌گیرد

غرغره کردن دهان شویه جلوی گسترش ویروس کرونا را می‌گیرد

تازه‌ترین تحقیقات نشان داده که استفاده از دهان شویه و غرغره کردن چنین محصولات بهداشتی می‌تواند به مقابله با ویروس کرونا کمک کرده و شانس گسترش بیماری را پایین بیاورد.

دهان شویه نوعی محصول بهداشتی بوده که برای شستشوی دهان باید آن را غرغره کرد. در همین رابطه، تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان داده که چنین کاری می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیماری کووید 19 کمک کند.

در تحقیق اخیر، دانشمندان اعلام کرده‌اند که محصولات بهداشتی عرضه شده برای شستشوی دهان که در دسترس عموم قرار دارند، می‌توانند با کاهش میزان ذرات ویروس کرونا در دهان مصرف کنندگان، جمعیت این عوامل بیماری‌زا در دهان و بینی افراد را کاهش داده و به نوعی با غیر فعال کردن ویروس، از گسترش هرچه بیشتر آن جلوگیری کنند.

دانشمندان که مقاله خود را در ژورنال “Journal of Infectious Diseases” منتشر کرده‌اند، به وضوح خاطر گفته‌اند که استفاده از دهان شویه و هر محصول مشابهی نمی‌تواند شانس ابتلای شخص مصرف کننده را کاهش دهد و غرغه کردن این محصولات روش مناسبی برای مقابله با عفونت‌ها و علائم بیماری کووید 19 نیست.

دهان شویه و ویروس کرونا

مقاله مورد نظر به سرپرستی دانشمندانی از دانشگاه رور بوخوم در آلمان تهیه شده و ایده اصلی این محققان به قرارگیری حجم زیادی از ذرات ویروسی کرونا در دهان، بینی و قسمت بالایی دستگاه تنفسی افراد مربوط می‌شود. تونی میستر (Toni Meister)، از نویسندگان مقاله در این رابطه می‌گوید که اصلی‌ترین روش انتقال بیماری کووید 19 از طریق گسترش ذرات تنفسی آلوده به ویروسی توسط مبتلایان در محیط بوده است.

در واقع این ذرات آلوده با گسترش در محیط می‌توانند در نهایت به سطح خارجی بدن افراد سالم منتقل شده و پس از تماس پیدا کردن این ذرات با دهان، بینی و یا چشم، ویروس کرونا به سیستم تنفسی آن‌ها راه پیدا کرده و با تکثیر و آلوده کردن سلول‌های سالم موجود، عملا فرد را مبتلا می‌کنند.

غرغره کردن دهان شویه جلوی گسترش ویروس کرونا را می‌گیرد

هر شخص آلوده می‌تواند با حرف زدن، عطسه کردن، سرفه زدن و یا حتی نفس کشیدن ذرات ویروسی را وارد محیط کند و اگر چنین ذراتی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به بدن افراد سالم منتقل شوند، در مدتی فوق‌العاده کوتاه جمعیت یک منطقه همگی آلوده خواهند شد.

میستر و همکارانش امیدوارند که تحقیقات آن‌ها در مورد تاثیر دهان شویه روی کاهش جمعیت ذرات ویروسی افراد آلوده به کاهش تاثیر چنین روشی برای انتقال بیماری کمک کند و در نهایت پروتکل‌هایی برای استفاده عمومی از محصولات بهداشتی مورد نظر تهیه شوند.

این محققان در مقاله خود اظهار کرده‌اند که بر اساس شواهد جمع‌آوری شده، غرغره کردن دهان شویه و یا محصولات ضدعفونی کننده مشابه می‌تواند به نوعی مخاط بینی و آب دهان افراد را پاکیزه‌تر کرده و از میزان ذرات ویروسی موجود در این مایعات کم کند.

جزئیات تحقیقات

برای تهیه مقاله منتشر شده میستر و همکارانش هشت نوع از دهان شویه‌ها با فرمول‌های مختلف که در سراسر آلمان در دسترس هستند را مورد بررسی قرار دادند و گفته شده که نتایج پژوهش‌ها کمک بزرگی به پیدا کردن بهترین نوع دهان شویه برای رسیدن به مناسب‌ترین کارایی، کرده است.

برای چنین کاری، محققان هرکدام از انواع محصولات مورد نظر را با ذرات ویروسی کرونا مخلوط کرده و از طریق اضافه کردن مواد آزمایشگاهی مخصوصی که بزاق دهان را شبیه‌سازی می‌کنند، وضعیت غرغره کردن مواد شوینده را در محیطی آزمایشگاهی شبیه‌سازی کردند. مواد به کار رفته در پژوهش برای 30 ثانیه با یکدیگر مخلوط شدند تا تاثیر استفاده از دهان شویه ایجاد شود و در نهایت هم ماده ترکیبی به دست آماده روی سلول‌های مخصوصی امتحان شد.

این سلول‌ها توانایی قابل‌توجهی در میزبانی از ذرات ویروسی کرونا دارند و از این طریق، محققان آلمانی سعی کردند تا توانایی آلوده کنندگی ذرات ویروسی قرار گرفته در معرض مواد دهان شویه را آزمایش کنند.

نتایج

در حالی که تمامی هشت نوع دهان شویه مورد آزمایش به میزان قابل‌توجهی جمعیت ویروسی مواد موجود را کاهش دادند، دیده شده که سه محصول خاص پس از گذشت 30 ثانیه، به کلی ذرات ویروسی را از بین بردند. البته میستر و همکارانش اعلام کرده‌اند که زمان دقیق استفاده از محصولات مورد نظر باید در آزمایش‌هایی دقیق‌تر و روی افراد آلوده مشخص شوند.

همان‌طور که اشاره شد، محققان آلمانی به وضوح اعلام کرده‌اند که استفاده از دهان شویه‌ها نمی‌تواند ما را از بیماری کووید 19 مصون کرده یا بیماری افراد مبتلا را درمان کند؛ در واقع چنین روشی برای شستشوی دهان ریسک انتقال بیماری را کاهش می‌دهد و به عنوان مثال می‌توان در دندان‌پزشکی‌ها و یا سایر مکان‌هایی که شانس حضور افراد آلوده در آن‌ها وجود دارد، پروتکل‌هایی را تهیه کرد که قبل از انجام هر کاری افراد دهان خود را با محصولات ضد عفونی کننده مورد نظر شستشو کنند.

البته دانشمندان آلمانی اعلام کرده‌اند که در مراحل آینده تحقیقات، تاثیر دهان شویه بر کاهش ذرات ویروسی دهان مبتلایان در شرایط واقعی در بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این حال به نظر می‌رسد که نتایج به دست آمده توسط میستر و همکارانش روشی دیگر برای مقابله با پاندمی کووید 19 و جلوگیری از آلوده شدن افراد بیشتر در سطح جهان است.