تحریم چیپست کوالکام

تحریم چیپست کوالکام ، جدیدترین اهرم فشار آمریکا بر هواوی

ماه‌هاست که هواوی و دولت آمریکا دچار درگیری‌هایی شده‌اند و امروز با تحریم چیپست کوالکام و عدم امکان استفاده چینی‌ها ازچیپ‌های قدرتمند اسنپدراگون، تنش‌ها دوباره افزایش یافته‌اند.

اختلاف میان دو کشور آمریکا و چین بر کسی پوشیده نیست، اما از مدتی پیش این تعارض منافع گریبان‌گیر بزرگترین کمپانی تولیدکننده اسمارت فون در چین یعنی هواوی شده است. آمریکا هواوی را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند بنابراین آن را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. در حالی که طی سال گذشته چینی‌ها 18 میلیارد دلار سود از بازار ایالات متحده کسب کردند، دولت ترامپ هواوی را از بهره‌مندی از اپلیکیشن‌های گوگل و نسخه تایید شده سیستم عامل اندروید منع کرد. این موضوع باعث شد تا اپلیکیشن‌هایی نظیر گوگل مپس، جی‌میل، سرویس جست و جوی گوگل، گوگل درایو و یوتوب دیگر قادر به سرویس‌دهی نباشند. کاربران چینی به عدم حضور این سرویس‌ها عادت دارند چرا که از سال‌های پیش خدمات گوگل در چین غیر قابل دسترسی هستند، اما در مقیاس جهانی کاربران سایر کشورها که با اپلیکیشن‌های گوگل خو گرفته‌اند با مشکلات جدی روبرو می‌شوند.

تحریم چیپست کوالکام

گرچه حدود شش ماه از آغاز اعمال تحریم‌ها علیه هواوی می‌گذرد اما چینی‌ها سال 2019 را با افزایش فروش 20 درصدی به پایان رساندند، به طوری که فروش اسمارت فون‌های هواوی از 200 میلیون به 240 میلیون واحد افزایش پیدا کرد و جایگاه دوم بزرگترین تولیدکننده موبایل را از اپل ربود. بدین ترتیب ایالات متحده به سراغ پلن B رفته و دفتر ترامپ از ایجاد تغییراتی در قوانین مربوط به صادرات خبر داد. از حالا فروش چیپ‌های طراحی شده توسط هواوی که از تکنولوژی آمریکایی استفاده کرده باشند منوط به کسب مجوز خواهد بود.

تحریم چیپست کوالکام در آینده بلندمدت می‌تواند به هواوی ضربه وارد کند

تحریم چیپست کوالکام برای هواوی از اواسط ماه آینده اجرایی خواهد شد و چینی‌ها باید به فکر چاره‌ای برای جایگزینی چیپست‌های 5 نانومتری پیشرفته برای میت 40، پرچمدار آینده نزدیک خود باشند. سری میت بهترین اسمارت فون هواوی محسوب می‌شود که برای رقابت سرسختانه با نمایندگان اندرویدی روانه بازار می‌شوند و با توجه به عدم سفارش‌گیری کمپانی TSMC از هواوی، به نوعی این شرکت چینی در حال خلع سلاح شدن است. هواوی دومین مشتری بزرگ TSMC بعد از اپل بوده که گرچه چیپ‌های میت 40 را از تایوانی‌ها دریافت خواهد کرد اما شریان‌های حیاتی چینی‌ها به مرور تنگ و تنگ‌تر می‌شوند.

تحریم چیپست کوالکام

شاید هواوی بتواند از محدودیت‌های ایجاد شده برای میت 40 به هر نحوی بگذرد، اما برای پرچمداران سال آینده و تامین چیپست آن‌ها به مشکلاتی بر خواهد خورد. سران هواوی اخیرا با بزرگترین تولیدکننده چیپ در چین یعنی SMIC مذاکراتی داشته‌اند اما این کمپانی توانایی تولید چیپ‌های پیشرفته و پایه ایستگاه‌های 5G مدنظر هواوی را ندارد. پس از توافقی که در گذشته چینی‌ها با کوالکام انجام دادند انتظار می‌رفت همکاری هواوی و کوالکام جهت استفاده بیشتر از چیپ‌های اسنپدراگون افزایش یابد. جالب است بدانید TSMC سازنده تجهیزات مورد نیاز کوالکام نیز محسوب می‌شود.

بدین ترتیب اگر هواوی بخواهد از چیپست‌های اسنپدراگون در محصولاتش استفاده کند، کوالکام بایستی از دولت آمریکا مجوز فروش دریافت کند. پیش‌تر و در ماه جاری کوالکام لابی‌هایی با دولت ترامپ به منظور دریافت این مجوز انجام داده بود و به کارگیری چیپ‌های اسنپدراگون حتی در پرچمداران سال 2021 هواوی نیز منطقی به نظر می‌رسید.

اما امروز دفتر ترامپ پایانی به حواشی حول این موضوع داد و از تغییرات مهم در قانون صادرات خبر داد. به گزارش وال استریت ژورنال از حالا هر شرکتی که بخواهد چیپ‌های تولید شده توسط تکنولوژی آمریکایی را به فروش برساند مجبور به کسب مجوز رسمی خواهد بود. وزیر بازرگانی آمریکا، آقای Wilbur Ross تصریح کرد:

پس از محدودیتی که برای هواوی و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش برای استفاده از فناوری‌های آمریکا وضع کردیم، چینی‌ها سعی کردند که به واسطه همکاری با شرکت‌های شخص ثالث اثرات محدودیت‌های وضع شده توسط امنیت ملی آمریکا و سیاست خارجه را کاهش دهند. تغییرات جدید به منظور جلوگیری از ادامه این اقدامات هواوی ایجاد شده‌اند.

این در حالی است که مقر اصلی کوالکام در ایالات متحده قرار دارد، اما TSMC متعلق به تایوان بوده و از سیاست‌های آمریکایی پیروی می‌کند. آقای Ross در ادامه گفت هر گونه استفاده هواوی از نرم افزارها و تجهیزات آمریکایی ممنوع شده و نیازمند کسب مجوز هستند؛ بنابراین امکان هرگونه سوء استفاده از فناوری آمریکایی از بین خواهد رفت. اداره بازرگانی ایالات متحده 38 شرکت وابسته به هواوی در 21 کشور را نیز به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد تا هیچ‌کدام بدون مجوز قادر به استفاده از تکنولوژی‌های آمریکایی نباشند.

به نظر می‌رسد هواوی هرچه بیشتر در منگنه قرار می‌گیرد شکوفاتر می‌شود. در حال حاضر هواوی به یکی از اهداف بلندمدت خود رسیده و توانسته در دو ماه آوریل و می برترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان باشد. گرچه ممکن است این عنوان تحت تاثیر فشارهای آمریکا به دست سامسونگ بیفتد، اما مقام اول در تامین تجهیزات مخابراتی و ارتباطی در جهان را کسی نمی‌تواند از چینی‌ها سلب کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*