ثبت گوشی مسافری

فرایند ثبت گوشی مسافری به دلیل تخلف‌های زیاد باید اصلاح شود

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با تاکید بر این که از فرایند فعلی ثبت گوشی مسافری سودجویی می‌شود، خواستار اصلاح این فرایند شد.

بیش از 2 سال از اجرای طرح رجیستری موبایل می‌گذرد؛ طرحی که با هدف جلوگیری از واردات قاچاق موبایل به اجرا رسید، اما همچنان شواهد حاکی از آن است که سودجویان از خلاهای قانونی این طرح استفاده کرده و گوشی موبایل را به کشور قاچاق می‌کنند. طبق گزارش روابط عمومی انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در 2 سال گذشته حدود 100 هزار دستگاه تلفن همراه قاچاق که بیشتر آنها ارزشی بیشتر از 300 یورو داشته‌اند، از طریق روش ثبت گوشی مسافری به کشور وارد شده‌اند.

قاچاق موبایل از این طریق با خروج صدها میلیون دلار به بدنه اقتصادی کشور صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و بسیاری از مشتریان این گوشی های موبایل قاچاق با مشکلاتی چون عدم پشتیبانی مواجه می‌شوند. البته رویه ثبت گوشی مسافری طی دو مرحله، اولین بار در خردادماه و دومین بار در مهرماه سال 98 با تغییراتی مواجه و اصلاح شد، اما همچنان شاهد سودجویی از این رویه هستیم و متخلفان به واسطه آن به سودهای کلانی دست پیدا می‌کنند.

لزوم تغییر رویه ثبت گوشی مسافری

حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل نظارت بر سامانه‌‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد ثبت گوشی های موبایل مسافری با رویه فعلی باعث می‌شود که از اطلاعات مسافران برای تطهیر کالای قاچاق سوءاستفاده شود. وی افزود متخلفان به هر شکل که بتوانند به اطلاعات مسافران دسترسی پیدا می‌کنند و به نام آنها و حتی بدون اطلاعات آنها از طریق درگاه اینترنتی گمرک به ثبت گوشی موبایل می‌پردازند.

مدیرکل نظارت بر سامانه‌‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه بیان کرد میان آن چیزی که در قانون در خصوص واردات از طریق رویه مسافری گفته شده با آنچه که هم‌اکنون اجرا می‌شود تفاوت زیادی وجود دارد. حمیدرضا دهقانی‌نیا در ادامه گفت:

چیزی که در رویه مسافری برای قانون‌گذار مد نظر بوده این است که کالای همراه مسافر اگر غیر تجاری باشد، می‌بایست پس از انجام تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی از اماکن گمرکی خارج شود؛ اما رویه‌ای که هم‌اکنون صورت می‌پذیرد، به این شکل است که مسافری می‌تواند بدون آن که موبایل خود را در اماکن گمرکی به گمرک اظهار و حقوق ورودی آن را قبل از ورود به کشور پرداخت کرده باشد، آن را به کشور وارد کرده و سپس از طریق درگاه اینترنتی گمرک می‌تواند با پرداخت حقوق ورودی آن را ثبت کند. اگر تشریفات گمرکی کالای همراه مسافر و سپس ترخیص آن از اماکن گمرکی بر اساس قانون انجام می‌شد، متخلفان قادر به سوءاستفاده از این رویه نبودند.