داروهای فشار خون خطر افسردگی را کم می‌کنند

داروهای فشار خون خطر افسردگی را کم می‌کنند

در حالی که داروهای فشار خون برای پایین آوردن این مشکل خطرناک سیستم گردش خون برخی بیماران تجویز می‌شوند، تحقیقات جدید از تاثیر عجیب آن‌ها برای کاهش افسردگی خبر می‌دهند.

داروهای فشار خون می‌توانند برای مقابله با افسردگی مناسب باشند؛ به تازگی دانشمندان با بررسی پرفروش‌ترین داروهای مورد نظر که به منظور کم کردن فشار خون مصرف کنندگان تجویز می‌شوند، متوجه تاثیر جالب‌توجه این داروها برای کم کردن خطر افسردگی شده‌اند.

به صورت کلی بیماری افسردگی در برخی موارد به مشکل فشار خون ارتباط داده می‌شود و از آنجایی که ده‌ها داروی مختلف ضد فشار خون در بازار وجود دارند و برخی از آن‌ها از مابقی پرفروش‌تر هستند، دانشمندان هرکدام از محصولات مورد نظر را برای اثر جانبی دیده شده در کاهش افسردگی مورد بررسی قرار داده‌اند.

مقاله مربوط به این پژوهش در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده و این‌طور که به نظر می‌رسد، از بین 41 داروی تحت آزمایش، اکثر ترکیبات مورد نظر افسردگی افراد را بیشتر نکرده و در کمال تعجب، تعداد محدودی از این داروها حتی افسردگی را به میزان قابل توجهی کمتر هم می‌کنند.

داروهای فشار خون و افسردگی

مشکل فشار خون بالا در عصر مدرن بسیار شایع بوده و عده زیادی که به این مشکل دچار هستند باید با مصرف داروهای فشار خون از بدتر شدن وضعیت سلامت خود و همچنین بروز بیماری‌های شدیدتر ناشی از این مشکل جلوگیری کنند. در همین رابطه، تحقیقات پیشین دانشمندان نشان داده که افراد مبتلا به فشار خون بالا نسبت به سایرین بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند و به همین خاطر، این سوال در ذهن محققان به وجود آمده که آیا ممکن است که داروهای تجویز شده برای مقابله با فشار خون به صورت غیر مستقیم باعث بروز افسردگی شوند؟

داروهای فشار خون خطر افسردگی را کم می‌کنند

برای رسیدن به جواب این سوال، محققان 41 مورد از پرمصرف‌ترین داروهای ضد فشار خون دنیا را مورد آزمایش قرار دادند و گفته شده که از بین این محصولات، 37 مورد تاییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) برای مصرف در آمریکا را دارند.

دانشمندان داروشناسی، هرکدام از ترکیبات شیمیایی این 41 محصول مختلف را در یکی از چهار گروه اصلی مهارکننده‌های مشترک ACE، بتا بلاکرها، داروهای ضد کلسیم و دیورتیک‌ها دسته‌بندی می‌کنند؛ در تحقیق انجام شده، دانشمندان اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت بیش از 3 میلیون بزرگ‌سال مصرف کننده داروهای فشار خون را برای روشن شدن ابهامات موجود در مورد بروز افسردگی، مورد بررسی قرار دادند.

نتایج

هرکدام از این 3 میلیون بزرگ‌سال یکی از 41 داروی مورد نظر ما را مصرف می‌کردند و به طور خلاصه می‌توان گفت که داده‌های جمع‌آوری شده از وضعیت سلامت این افراد نشان دهنده هیچ ارتباطی بین بروز افسردگی و مصرف داروها نبود.

با این وجود، همان‌طور که اشاره کردیم در کمال تعجب دیده شد که 9 مورد از این داروها به مقدار قابل توجهی خطر بروز افسردگی در مصرف کنندگان را کاهش داده بودند؛ برخی از این 9 دارو در گروه‌های مختلف بتابلاکرها و سایر دسته‌بندی‌ها بودند و تنها مشاهده شد که داروهای گروه دیورتیک‌ها نه خطر بروز افسردگی را افزایش می‌دادند و نه باعث کاهش این مشکل می‌شدند.

در حالی که برای نتیجه‌گیری در مورد بروز چنین اثر جانبی غیر قابل انتظار و جالب‌توجهی در 9 مورد از داروهای فشار خون زود است، دانشمندان گفته‌اند که به احتمال قوی ترکیبات ضد التهاب موجود در داروها باعث کاهش خطر افسردگی مصرف کنندگان می‌شوند.

در انتها دانشمندان مسئول انجام تحقیقات اخیر لیست 9 داروی مورد نظر با تاثیرات ضد افسردگی را منتشر کرده‌اند:

وراپامیل (Verapamil)، آتنولول (Atenolol)، آملودیفین (Amlodipine)، بیسوپرولول (Bisoprolol)، کارودیلول (Carvedilol)، پروپرانولول (Propranolol)، انالاپریل (Enalapril) و رامیپریل (Ramipril)