چرا پوشیدن شیلد محافظ صورت به اندازه ماسک‌های تنفسی موثر نیست؟

چرا پوشیدن شیلد محافظ صورت به اندازه ماسک‌های تنفسی موثر نیست؟

شیلد محافظ صورت وسیله‌ای بوده که بسیاری از مردم برای در امان ماندن از ویروس کرونا از آن استفاده می‌کنند؛ اما آیا این وسیله می‌تواند جایگزین ماسک تنفسی باشد؟

مطمئنا شما هم دیده‌اید که برخی افراد برای مقابله با بیماری کووید 19 از شیلد محافظ صورت استفاده می‌کنند؛ وسیله‌ای پزشکی یا صنعتی که تا قبل از پاندمی کرونا برای مصارف مختلفی به کار گرفته می‌شد، اما هم‌اکنون می‌بینیم که عده‌ای آن را جایگزین ماسک‌های تنفسی کرده‌اند. در بررسی نقاط ضعف این وسیله نسبت به ماسک صورت با گجت نیوز همراه باشید.

از چندین هفته پیش دانشمندان و متخصصان سراسر جهان با اتفاق نظر به عموم مردم توصیه کردند که با پوشیدن ماسک‌های صورت یا هر وسیله دیگری که دهان و بینی را پوشش می‌دهد، از گسترش ذرات تنفسی در هوا جلوگیری کرده و به تلاش جمعی برای مقابله با بیماری کووید 19 کمک کنند. اگر تمامی افراد جوامع به چنین توصیه‌ای توجه داشته باشند، ناقلان ویروس کرونا در میان این افراد با پوشیدن ماسک از انتشار ذرات تنفسی آلوده جلوگیری می‌کنند و اشخاص آلوده نشده به ویروس هم راه ورود ذرات به دهان و بینی خود را می‌بندند.

با این وجود می‌بینیم که بدون منتشر شدن توصیه‌ای از طرف صاحب نظران، عده زیادی از مردم به جای ماسک از شیلد محافظ صورت استفاده می‌کنند و از آنجایی که این وسایل نسبت به ماسک راحت‌تر بوده و دردسرهای کمتری دارند، عده قابل توجهی از مردم از وسایل مورد نظر استفاده می‌کنند. با این تفاسیر سوالی که به ذهن مخاطبان خطور می‌کند به کارایی شیلدها نسبت به ماسک‌های تنفسی مربوط می‌شود.

کارایی شیلد محافظ صورت

محققان به تازگی شیلدهای محافظ صورت را مورد بررسی قرار داده‌اند و به نظر می‌رسد که استفاده از این وسایل چندان منطقی نیست. به صورت کلی دلیل لزوم پوشیدن ماسک صورت به گسترش ذرات تنفسی به هنگام تنفس، خمیازه کشیدن، صحبت کردن، سرفه زدن و عطسه کردن مربوط می‌شود. وقتی ما به هنگام انجام چنین کارهایی ماسک تنفسی پوشیده باشیم، ذرات خروجی از دهان و بینی ما از این طریق متوقف می‌شوند.

اگر ذرات مورد نظر به هر شکلی در محیط پخش شوند و اگر شما به بیماری کووید 19 مبتلا باشید، این ذرات ویروسی می‌توانند به سیستم تنفسی افراد سالم وارد شده و از این طریق آن‌ها را آلوده کنند. به علاوه این ذرات با نشستن روی سطوح مختلف امکان انتقال غیر مستقیم ویروس از طریق تماس دست به سطوح و سپس دست زدن به صورت را فراهم می‌کنند.

تمامی این‌ها در حالی بوده که شاید خود شما هیچ علامتی از بیماری کرونا نداشته باشید و یا کسانی که از طریق شما بیمار می‌شوند، علامتی از خود نشان ندهند. با این وجود چنین زنجیره‌ای از انتقال باعث گسترش هرچه بیشتر کووید 19 در جامعه شده و عملا شانس آلوده شدن افراد آسیب‌پذیر و افزایش قربانیان این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی را بیشتر می‌کند.

به علاوه نکته‌ای مهم در رابطه با پوشیدن وسایل محافظتی، توانایی این وسایل در جلوگیری از گسترش ذرات تنفسی در هوا است؛ به بیان دیگر اگر یک شیلد محافظ صورت نتواند به خوبی جلوی ذرات مورد نظر را بگیرد، پوشیدن یا نپوشیدن آن تاثیر چندانی در مقابله با بیماری کووید 19 نخواهد داشت.

گسترش ذرات تنفسی با پوشیدن محافظ صورت

 

نکات مهمی در کارایی وسایل محافظتی دخیل هستند؛ نکاتی مانند جنس ماسک تنفسی، نحوه دوخت یا ساخت این ماسک‌ها، روش صحیح پوشیدن و تعویض ماسک‌ها در زمان مناسب و نکات دیگر که در صورت بی‌توجهی به آن‌ها، کارایی وسایل در مسدود کردن راه ذرات تنفسی، کاهش سرعت این ذرات و همچنین کاهش مقدار ذرات وارد شده به محیط تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به عنوان مثال تحقیقات جدید نشان دادند که داشتن درز و فاصله بین ماسک و صورت در کناره‌های ماسک می‌تواند کارایی وسیله مورد نظر را به شکل چشم‌گیری کم کند و از طرف دیگر، قابلیت‌های شیلد محافظ صورت هم در این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نتایج تحقیقات اخیر

محققان از کالج مهندسی دانشگاهی در فلوریدای آمریکا با در نظر گرفتن توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، در قالب ویدیو بالا نحوه گسترش ذرات تنفسی با پوشیدن شیلد محافظ صورت را نشان داده‌اند. همان‌طور که می‌بینیم، این وسایل از حرکت مستقیم و رو به جلوی ذرات جلوگیری می‌کنند، اما در صورت آلوده بودن فرد ویروس کرونا می‌تواند به راحتی از کناره‌ها و قسمت پایینی شیلد در محیط پخش شده و عملا فضای اطراف را آلوده کند.

به علاوه ماسک‌های تنفسی پیشرفته و تخصصی وجود دارند که با داشتن یک شیر مخصوص روی خود، به هنگام بازدم خروج هوا از داخل ماسک را راحت‌تر می‌کنند. بر اساس تحقیقات دانشگاه فلوریدا، سوپاپ ماسک‌های مورد نظر در گسترش ذرات تنفسی به هنگام بازدم افراد نقش مهمی داشته و از آنجایی که این سوپاپ هوا را مستقیماً به بیرون هدایت می‌کند، پوشیدن این ماسک‌ها از دیگران در مقابل ما محافظت نمی‌کند.

به بیان دیگر با وجود محافظت بسیار مناسب این ماسک‌ها که برخی از نوع ان 95 هم هستند، استفاده از چنین وسایل سوپاپ داری کاملا خودخواهانه بوده و تنها ما را از ویروس کرونا در امان نگه می‌دارد. برای برطرف کردن این مشکل دانشمندان فلوریدا توصیه می‌کنند که از ماسک‌های سوپاپ دار استفاده نشود و همچنین گفته شده که پوشیدن شیلد محافظ صورت برای در امان ماندن از بیماری کافی نیست؛ طبق پیشنهاد محققان مورد نظر، علاوه بر این شیلدها افراد باید از ماسک‌های تنفسی هم استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من که اصلا ازشون استفاده نکردم و نمیکنم

  2. بااین چیه مسخره بازی بزرگ و غیر کارا