مهاجرت فاکسکان و پگاترون به مکزیک

مهاجرت فاکسکان و پگاترون به مکزیک تقریبا حتمی است

مهاجرت دو کمپانی تایوانی فاکسکان و پگاترون به مکزیک از جمله اخبار مهم این روزهاست که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

جنگ اقتصادی آمریکا با چین و اعمال تعرفه روی محصولات تولید شده در این کشور سبب شد تا فشار زیادی به کمپانی‌های غیرچینی که در این کشور کارخانه دارند وارد شود؛ تا آنجا که فاکسکان اعلام کرد چین دیگر کارخانه تولیدی جهان شناخته نمی‌شود کارخانه‌های باید از این کشور خارج شوند. پیرو این قضیه به نظر می‌رسد مهاجرت فاکسکان و پگاترون به مکزیک تقریبا حتمی است.

فاکسکان و پگاترون بزرگترین سازنده محصولات الکترونیکی برای دیگر کمپانی‌ها همچون اپل، شیائومی، مایکروسافت، هواوی و… هستند. این دو کمپانی هر دو تایوانی بوده و چندین کارخانه و خط تولید در کشورهای مختلف به خصوص چین دارند.

بد نیست بدانید کمپانی تایوانی فاکسکان (بزرگترین کمپانی تایوانی)، بیشتر از هر کمپانی خصوصی دیگری در چین شغل ایجاد کرده و یکی از بزرگترین صادرکنندگان از چین محسوب می‌شود. این کمپانی همچنین چندین بار موفق شد بزرگترین صادرکننده از چین باشد و در سال ۲۰۰۲ به عنوان بزرگترین تولید کننده محصول در چین شناخته شد. این کمپانی همچنین مالک کمپانی ژاپنی شارپ است.

فاکسکان بزرگترین و اصلی‌ترین تولید کننده گوشی‌های اپل، شیائومی و هواوی و البته بزرگترین صادر کننده محصولات الکترونیکی از چین محسوب می‌شود. این کمپانی بر حضور در چین تاکید داشته و از منابع نیروی انسانی چین نهایت بهره را می‌برد. اما فشارهای اخیر و البته مسائل مربوط به کرونا سبب بازگشت آن از این نظر خود شده‌اند.

مکزیک مقصد جدید فاکسکان و پگاترون خواهد بود. تولید محصولات در مکزیک صرفه اقتصادی زیادی دارد که ناشی از پایین بودن دستمزد در مکزیک و همچنین توافق تجارت آزاد بدون تعرفه است. همچنین سبب ایجاد شغل برای مکزیکی‌ها شده و از مهاجرت غیرقانونی آن‌ها به ایالات متحده آمریکا که از معضلات جدی این کشور است جلوگیری می‌شود. از سوی دیگر به دلیل داشتن مرز زمینی گسترده و به لطف برخورداری از بزرگراه‌های متعدد و خطوط راه آهن،‌ واردات از مکزیک بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر است.

بدین ترتیب کمپانی‌ها می‌توانند تنها چند ساعت پس از خروج محصول از کارخانه، آن را به آمریکا، که بزرگترین بازار مصرفی در دنیا محسوب می‌شود، وارد کرده و محصول به سرعت به فروش می‌رسد. در حالی که انتقال کالا از چین به آمریکا به صورت هوایی 12 ساعت و از راه دریایی که بیشترین بخش صادرات را شامل می‌شود نیز 30 تا 40 روز زمان خواهد برد.

فاکسکان تا پایان امسال تصمیم قطعی خود مبنی بر انتقال خطوط تولید خود به مکزیک را می‌گیرد. همچنان مشخص نیست که اپل به عنوان اصلی‌ترین مشتری فاکسکان، در ترغیب این کمپانی برای مهاجرت به مکزیک نقش داشته یا خیر. البته مکزیک در حال حاضر چند کارخانه در مکزیک دارد که تلوزیون و سرور در آن‌ها تولید می‌شود.

فاکسکان پیشتر نیز یک میلیارد دلار در هند سرمایه گذاری کرد و مشغول برپایی کارخانه‌های بیشتری در هند است تا روند خروج از چین را هرچه زودتر تکمیل کند. نکته حالب اینجاست که فقط کمپانی‌های غیرچینی در صدد خروج از چین نیستند،‌ بلکه کمپانی‌های چینی نیز خروج از کشور خود را مد نظر دارند. برای مثال کمپانی چینی لوکسشر که سازنده محصولات الکترونیکی و الکتریکی است نیز به فکر احداث کارخانه در مکزیک است تا از گزند جنگ تجاری در امان بماند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*