بروز آسیب قلبی شدید و دائمی در کودکان مبتلا به کووید 19

بروز آسیب قلبی شدید و دائمی در کودکان مبتلا به کووید 19

اخیرا محققان آمریکایی از بروز آسیب قلبی شدید در کودکان مبتلا به بیماری کووید 19 خبر داده‌اند و گفته شده که این آسیب می‌تواند در تمام طول عمر کودک با او همراه باشد.

آسیب قلبی شدید یکی از عوارضی بوده که به تازگی دانشمندان ارتباط آن با بیماری کووید 19 در کودکان را مورد بررسی قرار داده‌اند. این‌طور که به نظر می‌رسد، احتمال بروز این مشکل جدی در کودکان مورد نظر وجود داشته و حتی ممکن است که تا پایان عمر این بیماری قلبی با کودکان همراه باشد.

آسیب قلبی شدید و ویروس کرونا

بر اساس تازه‌ترین تحقیقات دانشمندان مرکز بهداشت و سلامت دانشگاه سن آنتونیو تگزاس در آمریکا، سندروم التهاب چند سیستمی کودکان (MIS-C) یک مشکل سلامت جدی بوده که ارتباط آن با ویروس “SARS-CoV-2″، ویروس به وجود آورنده بیماری کووید 19، تایید شده است.

گفته شده که این سندروم می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی و حتی دائمی در سیستم قلبی عروقی کودکان شده و در برخی موارد در تمامی طول زندگی به افراد تحت تاثیر آسیب برساند. آسیب مورد نظر می‌تواند به حدی باشد که تا پایان عمر کودک، نیاز به کنترل دائمی وضعیت سلامت او به وجود بیاید و یا حتی داروهای خاصی برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل تجویز شوند.

به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC)، سندرم MIS-C که با ویروس کرونا جدید ارتباط داده شده، در حالتی رخ می‌دهد که چندین عضو از بدن دچار التهاب شده و این التهاب چندین سیستم مانند مغز و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چنین التهاب‌هایی می‌توانند باعث مرگ کودک شده یا ناتوانی‌های جدی مانند آسیب قلبی شدید را به وجود بیاورند. متاسفانه دانشمندان هم‌اکنون اطلاعات دقیقی در مورد سندروم MIS-C در دست ندارند، اما همان‌طور که اشاره شد، بیماری مرگبار دستگاه تنفسی که باعث به وجود آمدن پاندمی کووید 19 شده، با این سندروم در ارتباط است.

مصونیت کودکان

نکته مهمی که از ابتدای شروع همه‌گیری کرونا توجه بسیاری را جلب کرد، مصونیت کودکان نسبت به این بیماری مرگبار بود. همان‌طور که می‌دانیم اکثر افراد کم سن و سال علائم چندانی از بیماری کووید 19 را از خود بروز نمی‌دهند و چنین مسئله‌ای باعث راحت‌تر شدن خیال بسیاری از والدین و اعضای جوامع شده بود.

با این حال تحقیق جدید دانشگاه تگزاس به ما نشان می‌دهد که حتی در صورت بروز نکردن هیچ علامتی در کودک آلوده به کروناویروس جدید، احتمال به وجود آمدن سندروم التهاب چند سیستمی تنها چند هفته بعد از آلودگی در فرد وجود دارد. به بیان دیگر ممکن است که کودک هیچ نشانه‌ای از کووید 19 نداشته باشد، اما تنها چند هفته پس از وارد شدن ویروس به بدن، آسیب قلبی شدید و جدی در کودک بروز کند.

بروز آسیب قلبی شدید و دائمی در کودکان مبتلا به کووید 19

محققان تگزاس برای مقاله اخیر 662 کودک مبتلا به سندروم MIS-C در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده بودند و گفته شده که 71 درصد این مبتلایان کم سن و سال در نهایت به اتاق مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها منتقل شدند. به علاوه تمامی این کودکان دچار تب شدند و اکثر آن‌ها علائم دیگری مانند استفراغ و اسهال از خود نشان دادند.

حدودا 90 درصد کودکان مورد نظر با دستگاه ثبت وضعیت قلب تحت نظر بودند و دیده شده که 56 درصد این بیماران کوچک دچار مشکل در عملکرد قلب بودند؛ متاسفانه 22 درصد برای ادامه حیات و تنفس به دستگاه‌های پیشرفته تنفس مصنوعی نیاز داشتند و در نهایت 11 نفر از کودکان جان خود را از دست دادند.

مشکلات درازمدت

دلیل استفاده از تجهیزات ثبت ضربان قلب یا همان الکتروکاردیوگرام در 90 درصد بیماران عملکرد عجیب و غیر معمول سیستم قلبی عروقی آن‌ها بود و به علاوه، چندین آسیب قلبی شدید در این بیماران دیده شد؛ آسیب‌هایی مانند کاهش توانایی قلب برای پمپاژ خون به بافت‌ها، گشاد شدن رگ‌های کرونری قلب و همچنین، کشیدگی و باد کردن رگ‌های قلب که این مورد سوم در 62 نفر از کودکان دیده شد.

به نظر می‌رسد که این 10 درصد از کودکان که دچار کشیدگی رگ‌های قلب شدند، بیشتر از همه در معرض خطر بروز مشکلات بلند مدت و دائمی هستند. گفته شده که این کودکان باید دائما تحت نظر پزشکان و متخصصان باشند تا به صورت دوره‌ای وضعیت قلب آن‌ها و نشانه‌های بهبود آسیب به وجود آمده در آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما عجیب‌ترین نکته این بود که کودکان مورد نظر قبل از بروز سندروم MIS-C کاملا سالم بودند.

در حالی که مدارس در کشور ما مجددا شروع به کار کرده‌اند و در سراسر جهان هم اقدامات مشابهی دیده می‌شود، در نظر گرفتن چنین خطری که کودکان و نسل‌های آینده جهان را تهدید می‌کند، نگران کننده و شوک‌آور است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خدایی چه گری کردمیا

  2. خیلی بده🥺گناه دارن🥺