فلایینگ وی

پهپاد فلایینگ وی اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد

پهپاد فلایینگ وی – Flying-V محصولی جدید از مهندسان هلندی است که به تازگی نخستین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد.

مهدسان دانشگاه تی‌یو دلفت – TU Delft در هلند چندی پیش پهپاد آزمایشی کوچک مقیاسی به نام فلایینگ وی را با موفقیت از یک پایگاه هوایی در آلمان به پرواز در آوردند که مصرف سوخت کمی دارد.

این هواپیمای بدون سرنشین کوچک دارای دهانه بالی به عرض 3 متر است و تنها 22.5 کیلوگرم وزن دارد. هدف از آزمایش به پرواز در آوردن فلایینگ وی که با کمک تیمی از ایرباس صورت گرفت، انجام عملیات برخاست، اجرای مانورهای آزمایشی، تست تقرب و در نهایت فرود به هنگامی که باتری‌ها تقریبا خالی شده‌اند بود.

پیش از پرواز تیم سازنده بر مبنای محاسباتی که انجام داده بودند نگران این بود که هواپیما هنگام برخاستن دچار چرخش شود. این هواپیما برای جلوگیری از چرخش هنگام برخاستن بهینه شده بود و انجام پرواز آزمایشی موفقیت تیم سازنده در ساخت یک طرح عملی را اثبات کرد. این هواپیما برخاست آسانی داشت و در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت دچار چرخش شد.

پرواز آزمایشی فلایینگ وی برای تیم سازنده کاری چالش برانگیز بود. آن‌ها بایستی مرکز ثقل پرنده را جابجا و آنتن‌های داخلی را به منظور بهبود اندازه‌گیری از دور اصلاح می‌کردند. همچنین هنگام آزمایش تیم متوجه شد که هواپیما حرکت داچ رول زیادی دارد که عملیات نشستن را اندکی سخت می‌کند.

تیم سازنده قصد دارد با اطلاعات بدست آمده از پرواز یک مدل آیرودینامیکی کامپیوتری از هواپیما را بسازد. از این اطلاعات همچنین برای توسعه یک شبیه‌ساز پرواز برای تحقیقات بعدی و بهبود خصایص پروازی هواگرد استفاده می‌شود. علاوه‌بر این اطلاعات بدست آمده در ساخت یک هواپیمای مدل دیگر برای آزمایش‌های بعدی نیز بکار می‌روند.

هدف نهایی تیم دانشگاه تی‌یو دلفت رسیدن به طرحی برای هواپیمایی دوربرد با مصرف سوخت انرژی کم است. طرح حاصل در طراحی کابین هواپیماهای مسافربری، ترابری و همچنین هواپیماهای سوخت رسان هوایی استفاده و شاهد هواپیماهایی با پیکربندی خاص V شکل از سوی سازندگان خواهیم بود.

طبق شبیه‌سازی‌های کامپیوتری بهبود آیرودینامیک و کاهش وزن این هواپیما سبب کاهش 20 درصدی مصرف سوخت در مقایسه با پیشرفته‌ترین هواپیماهای امروزی می‌شود. علاوه بر کمپانی هوافضای ایرباس، شرکت هواپیمایی KLM هلند نیز در این پروژه مشارکت دارند.