تولیدکنندگان محتوای داخلی

حمایت ایرانسل از تولیدکنندگان محتوای داخلی در راستای تقویت اقتصاد دیجیتال

معاون دیجیتال ایرانسل اعلام کرد برای تقویت اقتصاد دیجیتال می‌بایست از تولیدکنندگان محتوای داخلی به صورت همه‌جانبه حمایت شود.

روز چهارشنبه 19 شهریور 99 با حضور مهندس باقر صمدی (معاون دیجیتال شرکت ایرانسل)، مهندس احمد نخجوانی (مدیرعامل شرکت شاتل) و مهندس مهدی یزدانی (رئیس هیئت‌مدیره سامانه VoD نماوا) پنجاه و چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع تولید محتوا در فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست مهندس باقر صمدی، معاون دیجیتال شرکت ایرانسل عنوان کرد اگر بخواهیم صادقانه در خصوص تعرفه اپراتورها در ایران صحبت کنیم، باید بگوییم تعرفه اپراتورهای ثابت و همراه در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان در سطح پایین‌تری قرار دارد، اما اپراتورها به قدرت خرید مردم توجه دارند و در تلاشند تا با کاهش هزینه‌ها به تولید محتوا نیز یاری برسانند که از این اقدامات می‌توان به نیم‌بها کردن محتوای داخلی و کاهش هزینه‌ها یا رایگان کردن محتوا در مواردی مانند آموزش آنلاین یا عزاداری محرم اشاره کرد.

تاکید ایرانسل بر حمایت از تولیدکنندگان محتوای داخلی

مهندس باقر صمدی در ادامه بیان کرد به هر میزان که اپراتورها برای محتوای داخلی تخفیف در نظر بگیرند، اگر محتوای مناسب و با کیفیتی ارائه نشود، مردم از این محتواها حتی به صورت ارزان و نیم‌بها نیز استقبال نخواهند کرد، اما اگر کیفیت محتواها در سطح خوبی باشد، مردم از آنها استقبال کرده که نتیجه آن تولید ثروت خواهد بود. وی افزود هم‌اکنون از VODها نسبت به قبل استقبال خوبی صورت می‌گیرد، اما باز هم 70 درصد از ترافیک اپراتورها در پلتفرم‌های خارجی مصرف می‌شود و فقط 30 درصد به فضای داخلی اختصاص دارد، از این رو برای تغییر این درصدها حمایت از تولید محتوای داخلی ضروری است.

معاون دیجیتال شرکت ایرانسل در ادامه بیان کرد بسیاری از محتوای آن 70 درصد ترافیک که که در پلتفرم‌های خارجی مصرف می‌شود را کاربران ایرانی تولید می‌کنند؛ از این رو باید مدل‌های درآمدی مناسبی برای تولید محتوا در کشور ایجاد کنیم. البته در کشور زیرساخت‌های تولید محتوا وجود دارند، اما باید پلتفرم‌های ارائه محتوا توسعه یابند. وی افزود در دوران کرونا از کنسرت‌ها و برنامه‌های آنلاین استقبال خوبی صورت گرفت؛ برای مثال استقبال در کنسرت شجریان چند برابر بیشتر از آنچه بود که پیش‌بینی کرده بودیم.

مراحل ضروری برای موفقیت در تولید و ارائه محتوای داخلی

صمدی با اشاره به این که برای موفقیت در تولید و ارائه محتوای داخلی باید سه مرحله انجام شود، گفت:

اولین مرحله این است که پلتفرم‌های مناسب با ظرفیت بالای خدمات، ایجاد شود. البته که این کار هزینه زیادی خواهد داشت. از این رو باید سرمایه‌گذاران بزرگ وارد شوند، اما مطمئن باشند، سرمایه آنها برمی‌گردد. مرحله دوم، ترسیم طرح‌های تجاری مختلف است تا به تولید محتوای خوب در کشور کمک کند. مردم برای محتوای باکیفیت پول می‌دهند. مرحله سوم نیز تشویق مردم به استفاده از پلتفرم‌های کاربرمحور است. تولید محتوا باید اقتصادی باشد و نباید به صرف حمایت از مصرف‌کننده و محصولات فرهنگی، سیاست اشتباهی را در کشور پایه‌گذاری کنیم که باعث ایجاد سایر هزینه‌ها شود.

معاون دیجیتال شرکت ایرانسل در پایان خاطرنشان کرد هم‌اکنون برای صدور مجوز تولید محتوا در کشور یک متولی مشخص وجود ندارد. همچنین سیاست‌گذاری مشخصی در کشور برای آن انجام نشده و تولیدکننده محتوا می‌بایست به سازمان‌ها و ادارات مختلفی پاسخگو باشد. از این رو می‌بایست شرایط ایجاد پلتفرم‌های مختلف را آسان کنیم تا با رشد آنها شاهد استقبال مردم باشیم. وی افزود اگر فضای کار برای تولید محتوا آسان شود، قطعا شاهد تولیدهای بهتر و بیشتر خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت شاتل نیز در این نشست عنوان کرد در حال حاضر استفاده مشترکان از اینترنت داخلی به میزان دو برابر افزایش پیدا کرده است. وی افزود از آنجایی که برای استفاده از محتوای داخلی با افزایش تقاضا مواجه هستیم، اگر محتواهای بهتر و بیشتری ایجاد شود و شاهد از بین رفتن انحصار تولید باشیم، قطعا استفاده از محتوای داخلی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

در این نشست رئیس هیئت‌مدیره سامانه VoD نماوا نیز تاکید کرد در این زمینه می‌بایست مقررات موجود به‌روزرسانی شود. وی افزود شبکه نمایش خانگی به مدت 20 سال فعال است و از همان روز نخست نیز شاهد توزیع غیرمجاز در این حوزه بودیم. قانون برخورد با متخلفان می‌بایست به‌روزرسانی شود و قانون 20 سال گذشته برای امروز کارساز نیست. از این رو برای این که بتوانیم مدافع خوبی برای حقوق مولف باشیم، می‌بایست قانونی در نظر گرفته شود که در 20 سال آینده نیز قابل ارجاع بوده و مورد استفاده قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ولی اصلا به قدرت خرید مردم توجه نمیشه و تعرفه ها وحشتناکه با فعال شدن رومینگ هم خیلی اینترنت ها زود تموم میشه