کشف 13 تابوت چوبی دست‌نخورده با قدمت 2500 سال از دوران مصر باستان

کشف 13 تابوت چوبی دست‌نخورده با قدمت 2500 سال از دوران مصر باستان

در کشفی شگفت‌انگیز، باستان شناسان 13 تابوت چوبی باستانی را در مصر کشف کرده‌اند؛ این تابوت‌ها دست‌نخورده بوده و 2500 سال قدمت دارند.

کشف 13 تابوت چوبی دست‌نخورده از دوران مصر باستان دانشمندان را شگفت‌زده کرده است؛ این کشف در نوع خود منحصر به فرد بوده و می‌تواند اطلاعاتی را در مورد وضعیت 2500 سال پیش تمدن مصر به ما بدهد.

تابوت‌های مورد نظر در صحرای ساکار (Saqqara) مصر، در مقبره‌ای متعلق به تمدن باستانی این کشور کشف شده‌اند و نکته‌ای که بقایای 2500 ساله مورد نظر را از مابقی تابوت‌ها و اجساد کشف شده مصر باستان متمایز می‌کند، دست‌نخورده بودن تابوت‌ها بوده که چندین قرن بعد از مرگ صاحبان آن‌ها و مهر و موم شدن مقبره، همچنان سالم باقی مانده‌اند و همانند یک کپسول زمان، دنیای هزاران سال پیش را به حال حاضر منتقل کرده‌اند.

13 تابوت چوبی دست‌نخورده

بر اساس صحبت‌های مسئولان وزارت گردشگری و باستان شناسی مصر، این تابوت‌ها در یک مقبره استوانه‌ای، 11 متر زیر زمین روی هم قرار گرفته بودند؛ در کمال تعجب، این بقایا به حدی در گذر زمان سالم باقی مانده‌اند که در برخی موارد، حتی رنگ به کار رفته در تزئین تابوت‌ها در هزاران سال پیش همچنان روی چوب باقی مانده است. بررسی اولیه نشان داده که تابوت‌ها در همان زمان دفن، مهر و موم شده‌اند و تا به امروز به هیچ وجه دست نخورده‌اند.

درون مقبره استوانه‌ای سه محفظه کوچک دیگر هم کشف شده‌اند و این‌طور که به نظر می‌رسد، امکان وجود چند تابوت چوبی دیگر علاوه بر 13 مورد کشف شده وجود دارد.

کشف 13 تابوت چوبی دست‌نخورده با قدمت 2500 سال از دوران مصر باستان

باستان شناسان باور دارند که صحرای ساکارا در زمانی به عنوان مقبره اصلی مورد استفاده شهر ممفیس (Memphis) مصر باستان، به کار می‌رفته و از آنجایی که ممفیس در دوران اوج خود به عنوان پایتخت در نظر گرفته می‌شد، تعداد زیادی از افراد سرشناس این تمدن باستانی شگفت‌انگیز در صحرای مورد نظر دفن شده‌اند.

گفته شده که برای 3 هزار سال مصریان از این صحرا استفاده می‌کردند و به همین دلیل باستان شناسان از گذشته تاکنون توجه ویژه‌ای به ساکارا داشته‌اند.

وقتی صحبت از یافتن مقبره‌ها و تابوت‌های باستانی مصر به میان می‌آید، به احتمال قوی به یاد حاکمان، فرعون‌ها و افراد ثروتمند و سیاست مدارانی بیافتیم که در کمال تشریفات و زرق و برق دوران خود دفن می‌شدند. این افراد در مکان‌هایی مجلل به همراه حیوانات، دارایی‌ها و وسایل و تشریفات مختلفی دفن شده و مقبره‌های آن‌ها تاکنون توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است.

تدفین افراد طبقه متوسط

با این حال جالب است بدانیم که افراد طبقه متوسط و حتی کارگران هم مراسم تدفین خاص خود را داشتند و در ساکارا بقایایی از تابوت چوبی و سنگی این افراد هم وجود دارد. 13 تابوت اخیر هم به چنین بخشی از جامعه مصر باستان مربوط می‌شوند. این نوع مراسم تدفین ساده‌تر و کم تجمل‌تر بودند و احتمال آسیب رسیدن به بقایای آن‌ها در طول هزاران سال گذشته بسیار زیاد بوده است.

حتی مقبره‌های قابل توجه‌تر حاکمان و فرعون‌ها هم در طول قرن‌های گذشته تخریب شده‌اند و از طرف دیگر، بسیار پیش آمده که غارتگران به این مقبره‌ها دست یافته و با باز کردن تابوت‌ها و جستجو به دنبال اشیا گران‌بها، آثار باستانی تمدن مصر را تخریب کرده‌اند. به همین دلیل کمتر پیش می‌آید که مقبره‌ای دست‌نخورده از گزند گذر زمان و غارت گران و جویندگان عتیقه‌ها، کشف شود.

بنابراین کشف 13 تابوت چوبی اخیر از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌توان اطمینان داشت که اسرار شگفت‌انگیزی با بررسی دقیق‌تر آن‌ها برملا خواهند شد.

کشف 13 تابوت چوبی دست‌نخورده با قدمت 2500 سال از دوران مصر باستان

البته استفاده از چوب برای ساخت این تابوت‌ها و همچنین قرار گرفتن مقبره در منطقه‌ای خشک باعث شده تا هر نوع مایعاتی که به هنگام دفن برای نگهداری اجساد به کار رفته‌اند، تا به امروز خشک شوند. با این حال بررسی وسایل موجود در هر تابوت و جزئیات و تزئینات مقبره و بقایای موجود به ما می‌گوید که افراد داخل تابوت‌ها تا چه حد مهم بوده‌اند و دقیقا چه تشریفاتی برای دفن آن‌ها انجام شده است.

هر نوع جزئیات و اطلاعاتی که از این طریق کسب شود به درک ما از تمدن مصر باستان کمک کرده و مجموعه دانسته‌های ما در مورد تشریفات دفن اجساد در آن دوران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جذب توریست با 13 تابوت چوبی اخیر

هنوز اسم و هویت افراد دفن شده در این 13 تابوت چوبی باستانی مشخص نشده و جستجوها در مقبره ادامه دارد. همان‌طور که دانشمندان اعلام کرده‌اند، به زودی خواهیم فهمید که چه کسانی در مقبره دفن شده‌اند و جایگاه آن‌ها در مصر باستان به چه صورت بوده است. به علاوه تکنیک‌های مختلفی برای یافتن تعداد دقیق تابوت‌ها در مقبره وجود دارند و طولی نخواهد کشید تا مطمئن شویم که تعداد تابوت‌ها 13 عدد بوده یا اجساد بیشتری در این مقبره دفن شده‌اند.

خالد العنانی (Khaled Al-Anani)، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر با پست ویدیو زیر در حساب توییتری خود، در کنار ابراز خوشحالی در مورد کشف شگفت‌انگیز اخیر، اعلام کرد که به زودی اطلاعات بیشتری در مورد مقبره جدید ساکارا در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

 

انتظار می‌رود که در آینده نزدیک کلیپ‌های بیشتری همانند ویدیو بالا در این رابطه منتشر شوند؛ البته این کلیپ بیشتر ما را به یاد فیلم‌های ایندیانا جونز می‌اندازد و در انتهای کلیپ هم مخاطب با ترفندهای سینمایی به نوعی جذب می‌شود که برای دیدن ویدیوهای بعدی مشتاق باشد.

مصر در تاریخ 1 سپتامبر بازدید توریست‌ها از موزه‌ها و آثار باستانی خود را به دنبال دردسرهای پاندمی کرونا، آزاد کرد؛ به همین دلیل انتظار داریم که در روزها و ماه‌های آینده اخبار هیجان‌انگیز بیشتری در مورد بررسی 13 تابوت جدید ساکارا منتشر شوند. در واقع دولت این کشور قصد دارد تا علاقه عموم مردم جهان به صنعت توریسم خود و تمدن باستانی مصر را افزایش داده و به همین دلیل، العنانی و همکارانش سخت به دنبال پرده‌برداری از اسرار مقبره جدید کشف شده خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. عالی واقعا تمدن باستانی مصر و عراق خاص و بی نظیر و جذاب و منحصر به فردی هستن
    امیدوارم عراق هم کشفیات اولین تمدن جهان یعنی سومریان و بین النهرین را همانند مصر باستان با جدیت دنبال کنه