کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

نگاهی به کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

کامپیوتر کوچک ایسوس PB60 امکان استفاده از یک کامپیوتر قدرتمند با ابعادی بسیار کوچک را برای کاربران فراهم می‌کند. در ادامه با مشخصات و امکانات این کامپیوتر کوچک ASUS Mini PB60 آشنا خواهیم شد.

یکی از اساسی‌ترین ابزارهای عصر جدید، بی شک سیستم‌های رایانه‌ای دسکتاپ است. به اطراف خود که می‌نگریم، از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین فعالیت‌های روزمره را به نوعی با کامپیوتر انجام می‌دهیم. موبایل‌ها، لپ تاپ‌ها، PDAها، کامپیوترهای رومیزی یا دسکتاپ، یا حتی در ابعاد بزرگتر سرورها همه و همه با سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌شود. از کسب و کار، آموزش، تفریح و سرگرمی تا هر موضوع دیگری که به آن فکر شود، به نوعی نیازمند کامپیوتر خواهد بود.

پس به سادگی با نگاه به پیرامونمان در همه جا این دستگاه کارامد به چشم می‌خورد. با توجه به طیف وسیعی از کاربردهای مختلف کامپیوتر، بدیهی است که تنوع بالایی در گروه‌های مختلفی از این دستگاه‌ها را شاهد باشیم. از سیستم‌های درون سازی شده (Embedded) تا کیس‌هایی با ظاهر گیمینگ یا حتی مدل‌هایی با طراحی صنعتی و ابعادی کوچک. در این بررسی قصد داریم تا به یک کامپیوتر کوچک از برندی معتبر در زمینه سخت افزار کامپیوتر بپردازیم.

Mini PC PB60 محصولی از شرکت تایوانی ایسوس است که شروع کار این کمپانی به طراحی مادربرد از سال 1989 برمی‌گردد. سناریوی به کارگیری Mini PC PB60، استفاده از یک کامپیوتر قدرتمند با ابعادی بسیار کوچک و بیشتر مصارف تجاری و صنعتی است.

آشنایی با کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

خیلی سریع به جعبه گشایی از این کامپیوتر جمع و جور نگاهی می‌اندازیم:

بسته‌بندی

کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

ظاهر بسته بندی این سری با رنگ بندی طوسی و سفید عرضه شده است که معمولا این رنگ بندی، نشان از محصولی در رده تجاری است. روی جعبه تصویری از خود محصول و پشت آن نیز مشخصات کلی آن ذکر شده است.

کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

با باز کردن بسته بندی، در یک قسمت، خود کامپیوتر کوچک ایسوس PB60 به همراه ماژول درایو نوری قرار دارد که مفصل به آنها خواهیم پرداخت. در قسمت دیگر نیز پایه و رابط VESA، آداپتور برق، کابل برق، دفترچه‌های راهنما و گارانتی، پل USB، قفل پلاستیکی، یک آنتن برای وایرلس و درایورها قرار گرفته است.

کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

به محصول اصلی بر می‌گردیم. این مدل دارای دو بخش است. بخش اول یک کامپیوتر کامل بوده و بخش فوقانی ماژولار آن نیز نقش افزاینده‌ای متفاوت به این کامپیوتر کامل را ایفا می‌کند.

شاسی این مینی PC ترکیبی از فلز و پلاستیک فشرده است. در قسمت جلو، یک پورت USB 3.1 Gen 1 Type C، دو پورت USB 3.1 Gen 2، دو پورت USB 3.1 Gen1 و جک‌های میکروفن و هدست به همراه دکمه Power قرار دارد.

کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

در قسمت پشت آن نیز دو پورت USB 2.0، یک پورت USB 3.1 Gen 2، یک پورت DisplayPort، یک HDMI و پورت ماژولار قابل شخصی سازی (در این مدل پورت VGA یا همان D-SUB نصب شده است.) به همراه ورودی برق و نقطه اتصال آنتن Wifi و یک پورت شبکه RJ45 و محل قفل امنیتی نیز وجود دارد.

ایسوس به منظور سازگاری کامل با همه راهکارهای موجود در ادارات و صنایع، به ویژه دستگاه‌های قدیمی نظیر اسکنرها و پرینترهای قدیمی، در قسمت ماژولار این مینی کامپیوتر یک پورت COM ، یک پورت LPT و یک پورت USB 2.0 مجزا در نظر گرفته است که توسط رابط USB به قسمت اصلی این کامپیوتر متصل می‌گردد.

کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

همچنین در این بخش یک درایو نوری DVD نیز وجود دارد. در مدل‌های دیگر کامپیوتر کوچک ایسوس PB60 ، در این بخش امکان نصب‌هارد دیسک مجزا، یا حتی اسپیکر نیز بجای درایو نوری وجود دارد.

کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

همچنین پورت ماژولار پشتی دستگاه امکان داشتن یکی از پورت‌های: شبکه RJ45، پورت COM یا DisplayPort را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

تا اینجا نگاهی به ویژگی‌های سخت افزاری ظاهری کامپیوتر کوچک ایسوس PB60 انداختیم. نوبت به جزئیات فنی بیشتر آن است!

برد اصلی این مینی PC مبتنی بر چیپست B360 اینتل است و به لطف سوکت 1151 این مادربرد، امکان استفاده از پردازنده‌های رده دسکتاپ نسل هشت و نهم اینتل در این کامپیوتر کوچک  فراهم است. به معنای ساده تر، در سری Mini PC PB، خبری از پردازنده‌های ضعیفتر سری U یا موبایل نیست و قدرت کامل یک کامپیوتر دسکتاپ رایج را از این دستگاه انتظار خواهیم داشت. در این سری پردازنده‌های سریIntel® Core™ (i7-9700T،i5-9500T،i5-9400T،i3-9100T، 8700T،i5-8500T،i5-8400T،i3-8100T) و Pentium® Gold G5400T قابل استفاده است. این مدل دارای دو اسلات حافظه از نوع SO-DIMM است که قابلیت نصب حافظه‌های DDR4 با سرعت حداکثر 2666 مگاهرتز و با حجم 32 گیگابایت را در این دستگاه داشته باشیم.

کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

یک اسلات M.2 با فرم فاکتور NGFF نیز امکان نصب درایوهای پر سرعت SSD را به طور مجزا در این Mini PC فراهم آورده است. علاوه بر آن نیز می‌توانید به میزان دلخواه از طریق رابط SATA موجود در شاسی اصلی، هارد دیسک یا SSDهای 2.5 اینچی را در PB60 بگنجانید.

کامپیوتر کوچک ایسوس PB60

تا اینجا نگاهی کلی به سخت افزار این محصول داشتیم. حال با مقایسه سخت افزار آن با یک مینی PC با پردازنده Core i7-7500U، به همراه 16 گیگابایت حافظه، یک لپتاپ با پردازنده Intel Core i5-8250U و16 گیگابایت حافظه و PB60 به همراه پردازنده i7 8700T و هشت گیگابایت حافظه را در نرم افزارهای Cinebench R15 و Futuremark PC Mark 8 مورد ارزیابی قرار دادیم که در جداول زیر مشاهده می‌کنید:

Futuremark PC Mark 8Cinebench R15
Core i7-7500U2803336
Core i5-8250U3195543
PB60 – i7 8700T33101010

به عنوان جمع بندی این بررسی، در نگاه کلی به PB60 با امکان شخصی سازی متناسب با کسب و کار و مصارف روزمره، چیزی از یک سیستم کامپیوتری عادی کم نداشت و به لطف ابعاد کوچک آن، امکان استفاده در هر سناریویی را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. از جنبه ویژگی سخت افزاری نیز، با درنظر گرفتن پشتیبانی از پردازنده دسکتاپ، MiniPC PB60 ایسوس، سیستمی متناسب حتی برای پردازش‌های سنگینتر و پیچیده تراز مصارف روزمره قابل استفاده خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*