کشف نوعی نور فرابنفش که ویروس کرونا را می‌کشد و برای انسان‌ها خطرناک نیست

نور فرابنفش که ویروس کرونا را می‌کشد و برای انسان‌ها خطرناک نیست

اخیرا دانشمندان ژاپنی طول موجی از نور فرابنفش را کشف کرده‌اند که برای انسان خطرناک نبوده و در عین حال می‌تواند ذرات بیماری کووید 19 را هم از بین ببرد.

نور فرابنفش به صورت معمول برای سلامت انسان خطرناک بوده و از طرف دیگر، از آغاز پاندمی کووید 19 از این نوع طول موج نوری برای ضد عفونی وسایل گوناگون و حتی اتاق‌ها استفاده شده است. در همین رابطه محققان ژاپنی طول موج خاصی از این نور را معرفی کرده‌اند که هم ذرات ویروس کرونا را نابود می‌کند و هم سلامت انسان را به خطر نمی‌اندازد.

این محققان از طرف دانشگاه هیروشیما ژاپن، در مقاله اخیر خود نوعی از نور ماورا بنفش با طول موج 222 نانومتر را معرفی کرده‌اند که از نوع نور C بوده و با نام رسمی “Far-UVC” شناخته می‌شود.

برخلاف تحقیقات پیشین، دانشمندان مورد نظر نشان داده‌اند که این طول موج خاص می‌تواند مشخصا ذرات ویروس ایجاد کننده بیماری کووید 19 را از بین ببرد و استفاده آن تنها به ویروس‌های دیگر خانواده کرونا که سرماخوردگی‌های فصلی را به وجود می‌آورند، محدود نیست؛ اما مهم‌ترین نکته در مورد این طول موج، بی‌خطر بودن آن برای سلامت انسان‌هایی بوده که در معرض تشعشات قرار می‌گیرند.

مدت‌ها پیش دانشمندان کشف کردند که برخی طول موج‌های نوری از جمله نور فرابنفش می‌تواند میکروب‌های مشخصی را از بین ببرد و مدت‌هاست که در سرویس‌های بهداشتی عمومی یا دستشویی هواپیماها از این نور برای پاک‌سازی محل‌های آلوده استفاده می‌شود. به صورت معمول طول موج مورد استفاده برای این کار 254 نانومتر بوده که ویروس‌های مشخصی را بی‌اثر می‌کند، اما متاسفانه برای پوست و چشم انسان خطرناک است.

نور فرابنفش نابود کننده کرونا

چنین مشکلی باعث می‌شود تا از نور مورد نظر در زمان حضور انسان‌ها در محیط و در ساعات کاری روزانه استفاده نشود و به همین دلیل، مسئولین پاک‌سازی مجبورند تا از مواد شیمیایی خطرناک و سمی برای چنین منظوری استفاده کنند.

با این وجود تحقیقات مختلفی از جمله کار پژوهشی اخیر دانشگاه هیروشیما نشان داده‌اند که طول موج 222 نانومتری می‌تواند ویروس‌های خاصی را از بین برده و در عین حال، برای سلامت افراد خطرناک نباشد. این کار پژوهشی جدیدترین تحقیق در مورد تاثیرات نور فرابنفش Far-UVC بوده که مشخصا توانایی آن برای نابودی ویروس “SARS-CoV-2″، عامل بیماری‌زای ایجاد کننده بیماری کووید 19 را نشان داده است.

کشف نوعی نور فرابنفش که ویروس کرونا را می‌کشد و برای انسان‌ها خطرناک نیست

به این ترتیب می‌توان بر اساس نتیجه‌گیری‌های دانشمندان مورد نظر، طول موج 222 نانومتری را برای پاک‌سازی وسایل عمومی و سطوحی که دائما در تماس افراد آلوده هستند، به کار گرفت و محدودیت زمانی و امنیتی از این بابت وجود نخواهد داشت.

همچنین، استفاده از این طول موج می‌تواند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیار پر استفاده باشد، چرا که پاک‌سازی اتاق‌های مختلف با نور ماورا بنفش در حال حاضر نیازمند خالی کردن کل اتاق است. با این حال سیستم جدید می‌تواند نیاز به چنین کاری را از بین ببرد.

دانشمندان ژاپنی نشان داده‌اند که این طول موج 99.7 درصد از ذرات ویروسی SARS-CoV-2 را تنها ظرف مدت 30 ثانیه از بین می‌برد. با این حال نور فرابنفش مورد نظر توانایی نفوذ به پوست و چشم انسان را نداشته و به همین دلیل، آسیبی به سلامت ما وارد نمی‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*