نصب واتساپ در کامپیوتر

مشکل اتصال و اختلال در دریافت و ارسال فایل در واتساپ دسکتاپ و واتس اپ وب ؛ آیا پای فیلترینگ در میان است؟

قطعی، مشکل اتصال و اختلال در دریافت و ارسال فایل در واتساپ دسکتاپ و واتس اپ وب در ایران گریبان کاربران این پیام رسان را گرفته است. آیا پای فیلترینگ Whatsapp در میان است؟

اخیرا کاربران اپلیکیشن واتساپ در ایران با مشکل قطعی، اتصال و یا ارسال و دریافت فایل در نسخه های دسکتاپ یا همان نسخه کامپیوتر و نسخه وب یا تحت مرورگر این پیام رسان روبه روبه شده‌اند. همچنین دیگر پلتفرم زیر مجموعه فیسبوک یعنی اینستاگرام هم اخیرا با اختلالاتی در ایران مواجه شده که احتمال محدودیت های ناشی از فیلترینگ در ایران برای این نرم افزارها را تقویت کرده است.

داستان از این قرار است که در چند روز گذشته، کاربران نسخه دسکتاپ و تحت وب واتساپ با آی پی ایران یا اصلا قادر به اتصال و برقراری ارتباط با این برنامه نیستند و یا تنها قادر به ارسال و دریافت پیام های متنی بوده و هیچگونه فایلی نظیر عکس و غیره، رد و بدل نمی‌شود. این درحالی است که برخی اختلالات در اینستاگرام هم، نگرانی کاربران در مورد احتمال فیلترینگ را تقویت کرده است.

آیا اختلال و قطعی واتساپ به خاطر فیلترینگ است؟

هنوز هیچ مرجع رسمی داخلی یا خارجی واکنشی به مشکلات اخیر واتس اپ در ایران نشان نداده است، اما بر اساس گزارش برخی کاربران، با تغییر آی پی ایران به کشور دیگر، این مشکل برای آنها برطرف شده است. دسته ای دیگر از کاربران هم اعلام کرده‌اند که حتی با تغییر آی پی هم مشکل برطرف نشده و همچنان یا قادر به اتصال به واتساپ دسکتاپ نشده یا در صورت اتصال، تنها قادر به ارسال و دریافت پیام های متنی هستند. همین موارد امکان تایید ارتباط این مشکلات با فیلترینگ را سخت کرده و هنوز مشخص نیست این مشکل از داخل نشات گرفته یا منبعی خارجی دارد.

البته برخی عقیده دارند که ممکن است این مشکلات به خاطر محدودیت های عمدی از سمت سرورهای فیسبوک (مالک واتساپ و اینستاگرام) باشد و در واقع، تحریم ها موجب اعمال چنین اختلالاتی در دسترسی کاربران ایرانی به واتساپ شده باشد. هرچند که همانطور که در بالا اشاره شد، هنوز هیچ مرجع رسمی واکنشی به موضوع نشان نداده و تمام مواردی که در این مطلب به آن اشاره شد، تنها در حد احتمال است.

ناگفته نماند، هنوز هیچ گزارشی مبنی بر وجود هرگونه اختلال در نسخه موبایل واتساپ در ایران گزارش نشده و ممکن است تنها با یک مشکل فنی از سمت سازنده روبرو باشیم.

به‌روزرسانی 1:

پس از اختلال در پیام رسان واتس اپ خبرهایی مبنی بر فیلترینگ آن در فضای مجازی منتشر شد، اما برخی از مسئولان وزارت ارتباطات این خبرها را تکذیب و تایید کردند این مشکل جهانی است. حمید احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات نیز در این خصوص عنوان کرد برنامه‌ای برای فیلترینگ واتساپ وجود ندارد و به احتمال زیاد این قطعی ناشی از یک مشکل فنی است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مورد اختلال در پیام رسان واتسپ اپ واکنش نشان داد و در بخش استوری اکانت اینستاگرامی خود نوشت:

مشکل نسخه وب و دسکتاپ این نرم‌فزار، از سوی سرورهای آن است و ارتباطی به شبکه ایران ندارد. به طور مشخص ترافیک این نرم‌افزار که از سمت شرکت آمازون ارائه می‌شود دچار اشکال است. همکارانم در حال پیگیری هستن اما هنوز از سوی آنها زمانی برای رفع مشکل اعلام نشده است.

اگر شما هم در اتصال به واتساپ دچار مشکل یا هرگونه اختلالی در روزهای اخیر شده‌اید، لطفا با ذکر نام شهر و نام سرویس دهنده اینترنت خود در بخش نظرات، ما و سایر کاربران گجت نیوز را از این موضوع مطلع سازید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ن داداش اینا میخوان از پیام رسان های خودشون استفاده بشه تو این وضعیت ک همه درگیر واتساپ و غیرهستن ازخودش نو جا بندازن تو مردم

  2. چند وقته کلا خیلی ضعیف شده واتساپ

  3. اره چند وقته میخوای یه ویسم باز کنی بزور باز میشه

  4. والا من دیروز یا پری روز بود یادم نیست

    نتونستم دو تا عکس رو با واتس اپ تحت وب برای یک نفر بفرستم

    با سپاس