بازار تلفن همراه

تلاش انجمن واردکنندگان موبایل برای ایجاد آرامش در بازار تلفن همراه

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به افزایش مجدد قیمت موبایل عنوان کرد این انجمن در تلاش است تا در بازار تلفن همراه آرامش ایجاد کند.

بسیاری از بازارهای کالاهای وارداتی به ویژه بازار موبایل ایران به نرخ ارز وابستگی شدیدی دارند و اکنون که نرخ ارز از 27 هزار تومان نیز فراتر رفته است، شاهد افزایش قیمت موبایل به میزان 20 درصد نسبت به 3 هفته گذشته هستیم. این در حالی است که قیمت چیپست نیز در جهان حدود 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کرده که همگام با وجود مشکلات تخصیص ارز به واردات موبایل، بازار تلفن همراه کشور به شکل بی‌سابقه‌ای ملتهب شده است.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص وضعیت تامین تلفن همراه برای تقاضای بازار عنوان کرد در 45 روز اخیر فرایند تخصیص ارز به شرکت‌ها برای واردات موبایل رخ نداده که چنین موضوعی باعث کاهش موجودی شرکت‌ها و عدم توانایی آنها در تامین نیاز بازار شده است. وی افزود این موضوع با بازگشایی مدارس و نیاز دانش‌آموزان به تلفن همراه و تبلت مصادف شد که چنین شرایطی عدم تعادل میان عرضه و تقاضا و شوک قیمتی در بازار تلفن همراه را به همراه داشت.

لزوم تعادل در بازار تلفن همراه

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه با تاکید بر این که باید در بازار تعادل ایجاد شودT بیان کرد در حال حاضر بالغ بر 350 شرکت دارای مجوز واردات رسمی موبایل هستند که از این بین 170 شرکت از ابتدای سال 99 تا به امروز موفق شدند فرایند واردات موبایل را انجام دهند. بر اساس آمارهایی که از سوی سامانه همتا منتشر شده، در نیمه نخست امسال حدود 6.5 میلیون دستگاه تلفن همراه در کشور رجیستری شدند که از این تعداد 500 هزار دستگاه از طریقه رویه مسافری به ثبت رسیدند و اکثر آنها به برند آیفون مربوط بوده که به شکل قاچاق به کشور وارد شده بودند.

ثبت سفارش نسبت به تیرماه 20 برابر کاهش یافت

اسحاقی در ادامه اظهار کرد طبق آمارها حدود 1.5 میلیون موبایل شامل 600 هزار دستگاه گوشی موبایل فیچرفون (دکمه‌ای) و 900 هزار دستگاه گوشی های هوشمند در کشور وجود دارد که هنوز فعال نشده‌اند که البته این گوشی‌ها در سطح خرده فروشی و فروشگاه‌ها قرار دارند. وی افزود طبق تجربه میزان موجودی پشتیبان مورد نیاز برای آرامش بازار تلفن همراه می‌بایست 3.5 میلیون دستگاه باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه تاکید کرد ترس از کمبود کالا باعث ایجاد بار روانی در بازار شده است. وی افزود اگر کالایی که تقاضای بالایی دارد در بازار اشباع شود، باعث رقابت در سطح توزیع خواهد شد. از این رو با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا می‌توان قیمت‌ها را در سطح عرضه و خرده فروشی کاهش داد، اما در شرایط فعلی علاوه بر این که تخصیصی برای واردات موبایل انجام نمی‌شود، ثبت سفارش شرکت‌ها نیز به دلیل اجرای قانون سقف و سابقه دچار اختلال شده است؛ به گونه‌ای که ثبت سفارش در ماه‌های مرداد و شهریور نسبت به تیرماه حدود 20 برابر کاهش پیدا کرده است.

تلاش برای ایجاد آرامش در بازار موبایل

اسحاقی در ادامه بیان کرد ما به عنوان طرف مشورتی دولت در حوزه موبایل با توجه به این که شرایط اقتصادی کشور را به خوبی درک می‌کنیم از دستگاه‌های دولتی درخواست کردیم تا در حوزه تخصیص ارز برای واردات موبایل گشایشی مستمر و پایدار انجام شود. علاوه بر این پیشنهادهایی برای اصلاح قانون سقف و سابقه ارائه کردیم و امیدواریم با اعمال اصلاحات پیشنهادی شاهد آغاز ثبت سفارش موبایل باشیم که چنین اقداماتی باعث تامین نیاز بازار و رسیدن کالا به سطح اشباع خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پایان خاطرنشان کرد:

ما به عنوان تشکل تخصصی بخش خصوصی تمام توان خود را برای بازگرداندن آرامش به بازار تلفن همراه به کار خواهیم گرفت و امیدواریم به زودی گشایش اقتصادی و کاهش قیمت‌ها در کشور ایجاد شود. اطمینان داریم بعد از این اتفاق و با تامین موبایل مورد نیاز کشور و به اشباع رسیدن موجودی بازار با شوک کاهشی قیمت‌ها مواجه خواهیم شد. برای دستیابی به این هدف به اقدام سریع دستگاه‌ها و ذی‌نفعان دولتی در تخصیص ارز و اصلاح رویه‌ها نیاز خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. گوشی قیمتش خیلی رفته بالا راست میگن قیمتشو بیارن پایین

  2. بابا گوشی شده خداد تومن تعادل چی دلشون خوشه