نگاهی به آمار شوکه کننده پاندمی کرونا

نگاهی به آمار شوکه کننده پاندمی کرونا

آمار پاندمی کرونا روز به روز بدتر می‌شود و با عبور تعداد قربانیان این بیماری از مرز میلیون، می‌خواهیم نگاهی به مقیاس آمار و ارقام شوکه کننده موجود بیاندازیم.

آمار پاندمی کرونا در سراسر جهان شامل 33 میلیون مبتلا می‌شود و تعداد قربانیان این همه‌گیری از مرز یک میلیون گذشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا این آمار نگران کننده را از نگاهی دیگر بررسی کنیم.

در این هفته تعداد کشته‌های بیماری کووید 19 در آمریکا، کشوری که در حال حاضر بیشتر تعداد مبتلایان را دارد، از مرز 200 هزار نفر گذشت. اولین قربانی کرونا در این کشور به ماه فوریه مربوط می‌شود و می‌بینیم که در یک چشم به هم زدن و ظرف چند ماه، آمار مورد نظر 200 هزار برابر شده است.

به صورت کلی آمارگیری در چنین شرایطی به شدت مهم بوده و از طریق اندازه‌گیری‌هایی که در سراسر جهان و کشورهای مختلف انجام می‌شود، تصمیم گیرندگان می‌توانند در مورد سیاست‌گذاری‌های مختلف اطلاعات دقیق‌تری داشته باشند و بدانند که هرکدام از تصمیم‌های آن‌ها چه بازخوردی داشته است.

اما آمار پاندمی کرونا بیشتر از مجموعه‌ای از اعداد و ارقام بوده و وقتی از قربانی شدن یک میلیون نفر در سطح جهان صحبت می‌کنیم، بخشی از منظور ما خانواده‌ها و نزدیکان این یک میلیون نفر بوده که دیگر عزیز خود را نخواهند دید. بررسی‌ها نشان داده که روزانه در حدود 800 نفر جان خود را در اثر ابتلا به کووید 19 در آمریکا از دست می‌دهند. با این حال از دید ما مخاطبانی که آمار و ارقام مورد نظر را دنبال می‌کنیم، شاید یک میلیون یا 200 هزار نفر یا حتی یک نفر تفاوت چندانی در رابطه با عمق این فاجعه انسانی نداشته باشد.

نگرانی‌های آمار پاندمی کرونا

با این حال وقتی این مرزها در آمار جمع‌آوری شده کووید 19 رد می‌شوند، می‌توان چنین موضوعی را به عنوان یک هشدار دیگر برای جدی گرفتن اوضاع در نظر گرفت. در واقع وقتی چنین اعدادی را به صورت شهر به شهر و کشور به کشور بررسی می‌کنیم، اهمیت موضوع ملموس‌تر شده و این امکان فراهم می‌شود تا فاجعه پاندمی کووید 19 را از دیدی دیگر ببینیم.

به عنوان مثال آمار پاندمی کرونا در ایالات متحده برابر وضعیتی بوده که تعداد کشته‌های اتفاق وحشتناکی مانند حملات تروریستی یازده سپتامبر برای 67 روز متوالی تکرار شود. شهرهای بزرگ و مهمی در سراسر جهان هستند که به اندازه تعداد کشته‌های کووید 19 در دنیا جمعیت ندارد و جالب است بدانیم که 74 کشور و قلمرو در قاره‌های مختلف زمین وجود دارند که جمعیت آن‌ها پایین‌تر از یک میلیون است.

نگاهی به آمار شوکه کننده پاندمی کرونا

همین آمار و ارقام هستند که توسط دانشمندان بین‌المللی برای مقابله با پاندمی کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند و با اینکه امکان پایین آوردن میزان تلفات و بازگشت به گذشته وجود ندارد، حداقل می‌توان با تلاش جمعی جلوی بالا رفتن آمار را گرفت و از اخبار نگران کننده و شوک‌آور مربوط به این همه‌گیری به عنوان انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر استفاده کرد.

واکسن کووید 19

به تازگی اخبار خوشحال کننده‌ای در مورد واکسن بیماری کووید 19 منتشر شده و اخیرا شرکت داروسازی جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) آمریکا اعلام کرده که واکسن تک دوزی خود را به فاز سوم آزمایش‌ها وارد کرده است.

در فاز سوم بررسی یک واکسن، داروی مورد نظر در سطحی گسترده روی تعداد زیادی از افراد در گروه‌های سنی مختلف آزمایش می‌شود تا کارایی واکسن به شکل عمومی آزمایش شود. به علاوه این واکسن برخلاف مابقی داروهای توسعه یافته برای مقابله با ویروس کرونا، تنها با یک بار تزریق کار خود را انجام می‌دهد و انتظار رفته که از این طریق پخش کردن و استفاده از واکسن در سطح ایالات متحده و جهان راحت‌تر شود.

از طرف دیگر شرکت جانسون و جانسون تنها تولید کننده‌ای نیست که به دنبال توسعه واکسن مورد نظر بوده و در بریتانیا و کشورهای دیگر هم شاهد وارد شدن داروهای جدید در فاز سوم آزمایش‌ها هستیم. البته آمار پاندمی کرونا نشان داده که کودکان و افراد زیر 20 سال نسبت به این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی کمتر آسیب‌پذیر هستند، اما به نظر می‌رسد که واکسن ایمن و کارآمدی برای مصون نگه داشتن این گروه سنی از کووید 19 تا پاییز 2021 عرضه نخواهد شد.

در واقع نمی‌توان گفت که کودکان همان بزرگ‌سالان با ابعاد کوچک‌تر هستند و تفاوت‌های بسیار زیادی بین سیستم‌های مختلف بدن افراد کم سن و سال و بزرگ‌سالان وجود دارد. از طرف دیگر تلاش شرکت‌های آمریکایی و سایر شرکت‌های داروسازی جهان تا به امروز روی ساخت واکسن برای افراد بالغ متمرکز بوده و به همین دلیل انتظار نمی‌رود که به این زودی‌ها واکسنی ایمن و کارآمد برای کودکان در دسترس باشد.

آمار پاندمی کرونا و توصیه‌های بهداشتی

در نهایت می‌توان گفت که تلاش جمعی و بی‌سابقه‌ای برای خاتمه دادن به پاندمی کرونا، در سطح جهان شکل گرفته و وظیفه ما به عنوان شهروندان عادی رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و احترام به پروتکل‌هایی بوده که می‌توانند جان ما را از ویروس کرونا حفظ کنند. متاسفانه بسیاری از مخاطبان تا قبل از مبتلا شدن خود یا یکی از آشنایان به کووید 19، این همه‌گیری را جدی نمی‌گیرند و معتقدند که نیازی به نگرانی در این رابطه نیست. با این حال هر روز می‌بینیم که تعداد بیشتری از افراد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با کرونا درگیر می‌شوند.

نگاهی به آمار شوکه کننده پاندمی کرونا

به دلیل نگرانی‌های مربوط به آمار پاندمی کرونا و ترس از بدتر شدن شرایط، بهتر است که توصیه‌های بهداشتی موجود را بار دیگر مرور کنیم؛ متخصصان از مدت‌ها پیش توصیه کرده‌اند که افراد در اماکن عمومی و هر محلی که سایر افراد هم در آن حضور دارند، از ماسک و یا وسایل محافظتی مختلف برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده کنند و تا حد امکان فاصله دو متری از سایرین را حفظ کنند.

به علاوه باید به طور جدی از تماس چشم‌ها، دهان و بینی خودداری شود و قبل از هر نوع تماسی دست‌ها باید به مدت حداقلی 30 ثانیه با آب گرم و صابون، به خوبی شسته شوند. در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون هم بهتر است که از مواد ضد عفونی کننده پایه الکلی با میزان حداقلی 70 درصد الکل استفاده شود.

تنها راه جلوگیری از بدتر شدن وضعیت آمار پاندمی کرونا رعایت این نکات ساده و در عین حال موثر است.