داروی معروف دیابت

جمع‌آوری یک داروی معروف دیابت به واسطه خطر بروز سرطان برای مصرف کنندگان

خبر رسیده که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یک داروی معروف دیابت را به واسطه خطرات آن برای سلامت مصرف کنندگان و خطر جدی بروز سرطان، جمع‌آوری کرده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اخیرا در رابطه با هشداری که در مورد خطر سرطان‌زا بودن برخی ترکیبات منتشر کرده بود، یک داروی معروف دیابت را از بازار آمریکا جمع‌آوری کرد.

سال گذشته بود که وجود ناخالصی در برخی داروهای ضد فشار خون باعث شد تا این داروها از بازار جمع‌آوری شوند؛ همین ناخالصی در روزهای اخیر دلیل جمع‌آوری داروی دیگری به نام متفورمین هیدروکلورید (metformin hydrochloride) بوده که برای بیماران دیابت نوع 2 تجویز می‌شود.

این داروی دیابت به نام “RIOMET ER” به فروش می‌رسد توسط شرکت صنایع داروسازی خورشید (Sun Pharmaceutical Industries) به بازار ارائه می‌شود. این جمع‌آوری به صورت داوطلبانه از طرف شرکت مورد نظر اجرا شده و دلیل آن هم احتمال وجود مقادیر غیر قابل قبولی از نوعی ناخالصی به نام”NDMA” بوده که در این داروی معروف دیابت یافت شده است.

خطر سرطان‌زا بودن داروی معروف دیابت

این اقدام برای جمع‌آوری داروی مورد نظر در تاریخ 23 سپتامبر شروع شد و به محصول مشخصی که به شکل دوز 500 میلی‌گرم/5 میلی‌لیتر تولید شده بود، مربوط می‌شد. دلیل اصلی این اتفاق هم به احتمال سرطان‌زا بودن ناخالصی NDMA مرتبط است و سازمان غذا و دارو بر اساس این خطر، میزان مجاز مصرف داروهایی که حاوی این ناخالصی هستند را محدود کرده است.

همان‌طور که انتظار می‌رود، در مورد این داروی معروف دیابت ناخالصی موجود بیشتر از حد مجازی بود که سازمان غذا و دارو تایید می‌کند. البته جالب است بدانیم که ناخالصی مورد نظر آن‌قدرها هم اجتناب‌ناپذیر نبوده و به صورت طبیعی و در بسیاری از غذاها و یا حتی آب آشامیدنی ما وجود دارد. به همین دلیل مقدار قابل توجهی از این ناخالصی راه خود را به داروهایی که توسط عموم مردم مصرف می‌شوند هم باز کرده و در گذشته شاهد جمع‌آوری تعداد قابل توجهی از داروهای فشار خونی بوده‌ایم که حاوی مقداری از ناخالصی بیش از حد مجاز بوده‌اند.

به خصوص که ایالات متحده به واسطه اهمیت ویژه‌ای که برای بحث جلوگیری از بروز بیماری سرطان در شهروندانش قائل بوده، حد مشخصی از میزان مجاز مصرف روزانه ناخالصی NDMA را تعیین کرده و شرکت‌های داروسازی هم باید به این محدودیت‌ها توجه داشته باشند.

هشدار سازمان غذا و دارو

در واقع در اوایل امسال بود که FDA هشداری را در مورد داروهای متفورمین منتشر کرد و خبر داد که برخی از محصولات ساخته شده این ترکیب مقدار غیر مجازی از ناخالصی مورد نظر را در خود دارند. در همان دوران سازمان غذا و دارو اعلام کرد که با 5 کمپانی سازنده این داروی معروف دیابت در ارتباط بوده و به آن‌ها در مورد جمع‌آوری داروی مورد نظر هشدار داده است. از طرف دیگر اقداماتی جدی برای تامین متفورمین مورد نیاز مردم آمریکا انجام شده بود تا در صورت جمع‌آوری این دارو توسط تولید کنندگان، افراد مبتلا به دیابت ایالات متحده با مشکلی مواجه نشوند.

گفته شده که صنایع داروسازی خورشید هم‌اکنون 747 کارتون از داروی RIOMET ER با تاریخ انقضای 10/2021 و شماره سریال AB06381 را از بازار جمع‌آوری کرده است. البته به خریداران هشدار داده شده که حتی در صورت داشتن دارویی با این مشخصات، از مصرف آن خودداری نکنند چرا که خطر توقف مصرف متفورمین برای افراد دیابتی از خطر ناخالصی‌های موجود در دارو بیشتر است.

با این حال توصیه شده که افراد قبل از توقف مصرف داروی مورد نظر سریعا با پزشک خود مشورت کرده و نسخه دیگری را برای همین ترکیب دارویی دریافت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*