استفاده موفقیت‌آمیز از تکنیک اسب تروآ برای یک درمان آزمایشی سرطان

استفاده موفقیت‌آمیز از تکنیک اسب تروآ برای یک درمان آزمایشی سرطان

اخیرا دانشمندان خبر خوشحال کننده موفقیت یک درمان آزمایشی سرطان بدون استفاده از هیچ نوع دارویی را منتشر کرده‌اند. در بررسی این خبر با گجت نیوز همراه باشید.

یک درمان آزمایشی سرطان که از تکنیک اسب تروآ برای نابودی سلول‌های آلوده استفاده می‌کند، به تازگی خبرساز شده است. گفته شده که این تکنیک بدون نیاز به هیچ دارویی عمل کرده و سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند.

تکنیک اسب تروآ روشی بوده که از طریق آن با نفوذ به درون خطوط دشمن، می‌توان دشمن را از درون شکست داد؛ همین تکنیک توسط دانشمندان به کار رفته و به کمک آن سلول‌های سرطانی به نحوی گول خورده‌اند که خود را از درون نابود کنند. نکته مهم در تکنیک مورد نظر این بوده که نیاز به مصرف دارو را از بین برده و تنها ماده مورد نیاز، ذرات نانویی بوده که روکشی از آمینو اسید ال فنیلالانین (L-phenylalanine) را دارند.

سلول‌های سرطانی برای رشد به این آمینو اسید و ترکیبات مشابه دیگر نیاز دارند و جالب است بدانیم که ترکیب مورد نظر توسط بدن تولید نمی‌شود؛ سلول‌های مورد نظر از طریق مصرف گوشت و محصولات لبنی توسط فرد مبتلا به سرطان به این آمینو اسید دست پیدا می‌کنند.

درمان آزمایشی سرطان

اگر به تکنیک اسب تروآ دقت کنیم، می‌بینیم که ذرات نانوی مورد استفاده دانشمندان در این درمان آزمایشی سرطان به کمک پوشش آمینو اسید ال فنیلالانین سلول‌های سرطانی را گول زده و پس از ورود، آن‌ها را از درون نابود می‌کنند. ذرات مورد نظر با نام “Nano-pPAAM” شناخته می‌شوند.

در آزمایشی که روی موش‌ها انجام شد، دانشمندان دیدند که نانو ذرات Nano-pPAAM با موفقیت سلول‌های سرطانی این موجودات کوچک را نابود کردند. در مورد فرآیند نابودی سلول‌ها از درون می‌توان گفت که محتویات ذراتی که با آمینو اسید پوشش داده شده‌اند، پس از ورود به سلول‌ها، تولید برخی مواد شیمیایی به نام «گونه‌های اکسیژن واکنش‌پذیر» (ROS) را افزایش داده و در روشی هوشمندانه، بدون آسیب زدن به سلول‌های دیگر میزبان سرطانی خود را از بین می‌برند.

دالتون تی (Dalton Tay)، دانشمند مواد از دانشگاه تکنولوژیکی نانیانگ سنگاپور می‌گوید که برخلاف تلاش عموم دانشمندان در دانش نانو، او و تیمش به جای استفاده از نانو ذرات به عنوان حمل کننده دارو، خود دارو را به شکل نانو ذرات درآوردند.

به این ترتیب قابلیت‌های شگفت‌انگیز ذرات نانو Nano-pPAAM در شناسایی و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی به صورت غریزی عمل کرده و برای فعال کردن این قابلیت‌ها هیچ نیازی به تحریک کننده‌های خارجی وجود ندارد. تی می‌گوید که ال فنیلالانین دقیقا همانند اسب تروآ سلول‌های سرطانی را فریب داده به روشی هوشمندانه راه نانو ذرات مورد نظر به درون سلول‌ها را باز می‌کند.

موفقیت روش درمانی اخیر

نکته خوشحال کننده در مورد این روش درمان آزمایشی سرطان این بوده که ذرات نانو Nano-pPAAM با موفقیت سلول‌های سرطان پوست، سینه و معده را از بین بردند و عملکرد آن‌ها برابر با عملکرد داروهایی بود که در شیمی درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی بوده که تکنیک تیم تی هیچ کدام از آثار جانبی خطرناک و شوکه کننده شیمی درمانی را به همراه ندارد؛ در واقع قانون‌گذاران تغذیه‌ای آمریکا اعلام کرده که نانو ذرات مورد استفاده در این تحقیق با وجود قابلیت‌های نابودگری برای سلول‌های سرطانی، هیچ خطری برای سلامت انسان ندارند.

استفاده موفقیت‌آمیز از تکنیک اسب تروآ برای یک درمان آزمایشی سرطان

می‌توان گفت که چنین نکات مثبتی راه را برای رسیدن به درمانی موفق و کارآمد برای خلاص شدن از شر سرطان هموار می‌کنند؛ البته لازم به ذکر است که مسیر پیشرفت تحقیقات از آزمایش روی موش‌ها به درمان انسان‌ها، کمی طولانی بوده و انتظار نمی‌رود که تکنیک مورد نظر به این زودی‌ها برای نجات جان انسان‌ها به کار گرفته شود.

آینده تحقیقات

تا به حال تنها آزمایش‌های انجام شده مختص موش‌ها بوده‌اند، اما نتایج اولیه این روش درمان آزمایشی سرطان بسیار امیدوار کننده هستند. تیم دانشگاه سنگاپور تنها گروهی از دانشمندان نبوده که به دنبال خلاص کردن بدن از شر سلول‌های سرطانی است و به علاوه، مدت‌هاست که محققان به دنبال به کار گیری ذرات نانو برای این منظور هستند.

البته همان‌طور که اشاره شد، تفاوت تحقیق تیم تی و سایر پژوهش‌های پیشین این بوده که دیگر دانشمندان ذرات نانو را با داروهای ضد سرطان گوناگون به بدن وارد می‌کنند، اما در دانشگاه سنگاپور این کار بدون اضافه کردن دارو به ذرات انجام شده است. به علاوه نکته مهم در انجام تحقیقات خواص ضد سرطانی ذرات نانو این بوده که ذرات مورد نظر نباید سایر عملکردهای بدن انسان را مختل کنند که در مورد موفقیت اخیر چنین موضوعی صحت دارد.

این مسئله به خصوص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که سرطان بیماران پس از مدتی مجددا باز می‌گردد و در نهایت سلول‌های سرطانی نسبت به داروهای به کار رفته مصون می‌شوند. در کار تیم تی هیچ دارویی وجود ندارد که بدن و مخصوصا سلول‌های آلوده به آن مقاوم شوند. تان ارن یو (Tan Ern Yu)، متخصص سرطان پستان می‌گوید که موفقیت دانشگاه سنگاپور می‌تواند امیدی برای کسانی باشد که از روشی مانند شیمی درمانی نتیجه نمی‌گیرند.

ژورنال “Small” مقاله تیم دانشگاه سنگاپور را منتشر کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*