سامسونگ گلکسی مگا 6.3

فلش بک: نگاهی دوباره به سامسونگ گلکسی مگا 6.3 ؛ ترکیبی از اسمارت‌فون و تبلت

سامسونگ گلکسی مگا 6.3 یکی از اولین گوشی‌‌هایی بود که دلیل بزرگ بودن اندازه نمایشگر به عنوان یک فبلت معروف شده و اسقبال خوبی را نیز داشته است.

سری گلکسی نوت از شرکت سامسونگ، همواره از بزرگ‌ترین گوشی‌های حاضر در بازار به شمار آمده‌اند، اما با این وجود، در سال ۲۰۱۳ اسمارت‌فون یا بهتر است بگوییم فبلت جدیدی عرضه شد که مسیر تازه‌ای را در طراحی اندازه گوشی‌های هوشمند در پیش گرفته بود.

فبلت گلکسی مگا 6.3

سامسونگ گلکسی مگا 6.3

گلکسی مگا 6.3 نام گوشی جدیدی بود که حدود ۷ سال پیش، با ظاهری مانند گلکسی اس 4 و نمایشگری ۶.۳ اینچی عرضه شد. عرض صفحه آن، ۸۸ میلی‌متر و با طول کل آن (با در نظر گرفتن حاشیه‌های نمایشگر) ۶.۶ اینچ اندازه‌گیری شده است؛ با این محاسبات، در دست گرفتن این گوشی خود کار سختی بوده است، چه برسد به کار کردن یک دستی با آن.

برای مقایسه، نمایشگر ۵.۵ اینچی گلکسی نوت 2 در آن زمان اندازه بسیار بزرگی برای صفحه یک گوشی به نظر می‌رسید؛ همچنین گوشی گلکسی نوت 3 که تنها چندماه پس از آن عرضه شده بود، نمایشگری ۵.۷ اینچی داشت اما هیچ‌کدام در سایز به گلکسی مگا 6.3 نمی‌رسیدند.

به هر حال با وجود اندازه بزرگ (در حدی که تنها نمایشگر آن از کل گوشی گلکسی اس 4 بزرگ‌تر بود)، این گوشی در دسته میان‌رده‌ها قرار می‌گرفت. پردازنده گلکسی مگا 6.3 از نوع دو هسته‌ای بوده و قدرت اجرایی آن بسیار کمتر از گلکسی نوت 2 بوده است.

البته هنگام ساخت این گوشی، قدرت اجرایی چندان مسئله مهمی برای سامسونگ نبود؛ بلکه هدف از ساخت چنین فبلتی، خلق یک محصول جدید بود که از نظر دسته‌بندی، نه گوشی حساب می‌شد و نه تبلت. نمایشگر گلکسی مگا 6.3، از نوع SC-LCD بود که با وضوح تصویر 720P تراکم پیکسلی پایینی را ارائه می‌داد.

سامسونگ گلکسی مگا 6.3

همچنین تنظیمات نمایشگر این گوشی گزینه‌های چندانی را برای ایجاد تغییرات دلخواه به کاربران ارائه نمی‌داد. با این وجود، تصاویر با ترکیب مناسبی از رنگ‌ها نمایش داده می‌شدند و مشکل خاصی از این نظر مشاهده نمی‌شد.

ظرفیت ۳,۰۰۰ میلی‌آمپری باتری گلکسی مگا 6.3، برخلاف نام آن چندان هم بزرگ نبود؛ با این وجود اندازه آن با گوشی‌های سری نوت در آن زمان برابر بوده و همچنین برای وبگردی و تماشای آنلاین ویدئوها تا ۸ ساعت کافی به نظر می‌رسید.

به علاوه، همانطور که گفته شد این گوشی با ۱.۵ گیگابایت فضای رم و پردازنده دو هسته‌ای، در دسته میان‌رده‌ها قرار می‌گرفت و قدرت اجرایی آن چندان هم مناسب نبود؛ با این وجود، قابلیت اجرای چند برنامه به صورت همزمان، در نمایشگر بزرگ آن باعث می‌شد تا فروش گلکسی مگا 6.3 حتی بیشتر شود. این یعنی ۷ سال پیش کاربران می‌توانستند که با این فبلت، ویدئوهای آنلاین را تماشا کنند و در عین حال، برای دوستان خود پیام بفرستند.

گلکسی مگا 6.3 برای نصب برنامه‌ها، از سیستم عامل اندروید ۴.۲ جلی‌بین استفاده می‌کرد، که به علاوه سیستم نرم‌افزاری بهینه‌سازی شده تاچ‌ویز (Touch Wiz) از شرکت سامسونگ، ویژگی‌های جالبی به آن اضافه می‌شد. همچنین لازم به ذکر است که این گوشی از قابلیت Air View پشتیبانی می‌کرد؛ ویژگی جالبی که با وجود آن، گوشی قادر به ضبط حرکات انگشت شما بدون لمس صفحه و تنها بالای نمایشگر بود.

سامسونگ گلکسی مگا 6.3

در آن زمان، مدل دیگری از این گوشی نیز عرضه شد که نمایشگر آن ۵.۸ اینچ بود اما فروش چندانی نداشت. به علاوه، نسخه دوم این گوشی با نام گلکسی مگا 2 نیز بعدها عرضه شد که با نمایشگری ۶ اینچی، قدرت اجرایی بهتری را ارائه می‌داد. رقیب آن، و تنها گوشی حاضر در سال ۲۰۱۳، که توان مقایسه شدن با قابلیت‌های این گوشی را از نظر اندازه صفحه داشت، بدون شک سونی اکسپریا زد اولترا بود که با نمایشگر ۶.۴ اینچی، وضوح تصویر 1080P را ارائه می‌داد؛ درحالی که قطر آن تنها ۶.۵ میلی‌متر بود.

اشاره شد که گوشی گلکسی مگا 6.3 از دسته میان‌رده‌ها بود، اما نسبت به یک گوشی میان‌رده، قیمت این فبلت در حد یک پرچمدار در نظر گرفته شده بود. شاید این یکی از دلایلی بوده که عمر این سری تنها برای مدت کوتاهی طول کشید و سامسونگ آن را یک پروژه شکست خورده می‌داند.

سامسونگ گلکسی مگا 6.3

در پایان، چند سال پس از عرضه چنین مدل از گوشی‌هایی با نمایشگر بزرگ‌تر، تمامی اسمارت‌فون‌ها از نظر اندازه صفحه بزرگتر ساخته شدند و دیگر نامی از فبلت‌ها به جای نماند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*