فرآیند درمان دونالد ترامپ با سایر بیماران کووید 19 چه تفاوتی دارد؟

فرآیند درمان دونالد ترامپ با سایر بیماران کووید 19 چه تفاوتی دارد؟

به تازگی خبر رسیده که پروسه درمان دونالد ترامپ بلافاصله بعد از ابتلای او به کووید 19 شروع شده است؛ اما این فرآیند درمانی چگونه انجام شده و با درمان سایر بیماران کرونا چه فرقی دارد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا فرآیند درمان دونالد ترامپ پس از تایید خبر آلودگی او به ویروس کرونا را بررسی کنیم. گفته شده که چند روز پیش رئیس‌جمهور آمریکا به یک بیمارستان نظامی در خارج از واشینگتن منتقل شده و روشی درمانی از نوع تکنیک آنتی‌بادی برای او مورد استفاده قرار گرفته است. دانشمندان می‌گویند که فرآیند درمان این رئیس‌جمهور جنجالی به صورت آزمایشی بوده و تاثیر آن هنوز به اثبات نرسیده است.

اعلام خبر انتقال ترامپ به بیمارستان پس از گزارش این مسئله که تنها علائم خفیفی از بیماری کووید 19 در او بروز کرده‌اند، باعث شوک و نگرانی بسیاری شد و سوالاتی در مورد وخامت اوضاع این رئیس‌جمهور مطرح شد. یکی از سخنگویان کاخ سفید اعلام کرده که طبق توصیه پزشکان و متخصصان، ترامپ فعالیت خود به عنوان رئیس دولت ایالات متحده را از مرکز درمانی والتر رید (Walter Reed) ادامه خواهد داد.

پزشک کاخ سفید، شان کانلی (Sean Conley) زمانی که ترامپ هنوز در کاخ سفید بود اعلام کرد که رئیس‌جمهور 74 ساله یک دوز از نوعی داروی آنتی‌بادی را دریافت کرده است. همان‌طور که اشاره شد، این نوع درمان همچنان توسط دانشمندان مورد بررسی بوده، اما هیچ تاییدیه‌ای در مورد عملکرد و کارایی آن وجود ندارد.

کانلی اظهار کرده که در حال حاضر تیمی از متخصصان مشغول بررسی وضعیت درمان دونالد ترامپ هستند و توصیه‌ها در مورد بهترین اقدامات بعدی برای این رئیس‌جمهور و بانوی اول کاخ سفید مشخص شده‌اند.

انتقاد از روش درمان دونالد ترامپ

اولین بار در یک توییت بود که ترامپ از ابتلای خود و همسرش ملانیا ترامپ 50 ساله به کووید 19 خبر داد و اعلام کرد که هردوی آن‌ها در قرنطینه هستند. با این وجود تصمیم تیم متخصصان کاخ سفید برای استفاده از داروی آنتی‌بادی استفاده شده به منظور درمان دونالد ترامپ مورد تایید بسیاری از کارشناسان نبوده و بسیاری نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند.

یکی از این کارشناسان، پزشک اورژانس جرمی فاست (Jeremy Faust) از بیمارستانی در بوستون آمریکا بود که به وضوح در مورد اشتباه بودن استفاده از دارویی تایید نشده برای پروسه درمانی رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرد.

فرآیند درمان دونالد ترامپ با سایر بیماران کووید 19 چه تفاوتی دارد؟

فاست در چند توییت نوشته که جایگاه اجتماعی یک فرد مانند دونالد ترامپ به او امکان دسترسی به داروها و درمان‌های عجیب و غریب و غیر قابل دسترس برای عموم را نمی‌دهد. این پزشک اعلام کرده که تحقیقات علمی در مورد تاثیر پلاسما درمانی و استفاده از آنتی‌بادی کاملا واضح هستند و هیچ اطلاعات مهمی از مردم عادی دریغ نشده است.

در نهایت فاست مشخصا گفته که تکنیک مورد استفاده برای درمان کووید 19 دونالد ترامپ به صورت علمی تایید نشده و امکان بروز مشکلات مختلفی در چنین پروسه درمانی وجود دارد؛ از طرف دیگر مدتی پیش بود که داروی ضد مالاریا هیدروکسی کلروکین به عنوان روشی برای شکست ویروس کرونا تبلیغ می‌شد و هم‌اکنون می‌بینیم که تاثیرات مخرب و حتی مرگبار این دارو باعث توقف استفاده آن برای این منظور شده‌اند. فاست می‌گوید که همانند درمان هیدروکسی کلروکین، آنتی‌بادی هم باید با احتیاط به کار گرفته شود و به کار گیری این درمان بدون در نظر گرفتن ریسک‌های موجود کار عاقلانه‌ای نیست.

درخواست رئیس‌جمهور

وینی پراساد (Vinay Prasad)، پروفسوری از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که درمان دونالد ترامپ با روشی که عموم مردم به آن دسترسی ندارند، وجهه خوبی نداشته و از طرف دیگر اثبات نشدن کارایی این تکنیک درمانی جان رئیس جمهور را به خطر انداخته است.

در ابتدا باید گفت که آنتی‌بادی ماده‌ای بوده که توسط سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زایی مانند ویروس کرونا استفاده می‌شود؛ با این تفاسیر داروی آنتی‌بادی که ترامپ مصرف کرده ساخت شرکت بیوتکنولوژی ریجنرون (Regeneron) بوده است. مدیر عامل این شرکت در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز اعلام کرده که از طرف کاخ سفید با ریجنرون تماس گرفته شده و این کمپانی هم با کمال میل درخواست کاخ سفید برای دسترسی به داروی آنتی‌بادی مورد نظر را قبول کرده است.

مدیرعامل ریجنرون اضافه کرد که دونالد ترامپ اولین کسی نبوده که از این دارو مصرف کرده، اما وقتی رئیس‌جمهور آمریکا درخواست استفاده از داروی مورد نظر را صادر کند، نمی‌توان چنین مسئله‌ای را نادیده گرفت.

موفقیت داروی به کار رفته برای درمان دونالد ترامپ

در چند روز گذشته ریجنرون نتایج یکی از آزمایش‌های اولیه انجام شده روی داروی آنتی‌بادی خود را منتشر کرد؛ گفته شده که این دارو که به شکل وریدی وارد جریان خون می‌شود، میزان ذرات ویروسی بدن بیماران بستری نشده در بیمارستان‌ها را کاهش داده و باعث شده تا زمان بهبودی افراد دارای علائم نسبتا خفیف به مراتب کمتر شود.

فرآیند درمان دونالد ترامپ با سایر بیماران کووید 19 چه تفاوتی دارد؟

این کمپانی بیوتکنولوژی به صورت هم‌زمان در مراحل پیشرفته‌ای از آزمایش داروی خود روی بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها بوده و گفته شده که ریجنرون قصد دارد تا محصول مورد نظر را به دارویی برای پیشگیری از ابتلا به کووید 19، به مردم ارائه کند.

همان‌طور که اشاره شد، آنتی‌بادی‌ها همانند آنچه در درمان دونالد ترامپ به کار رفته، پروتئین‌هایی هستند که سیستم دفاعی آن‌ها را به منظور خنثی کردن عوامل بیماری‌زا تولید می‌کند؛ این پروتئین‌ها به قسمت بیرونی ویروس‌ها یا ذرات آلوده کننده دیگر می‌چسبند و توانایی آن‌ها برای ضرر زدن به بدن را از بین می‌برند. این در حالی بوده که واکسن‌ها سیستم دفاعی بدن کاربر را به شکلی تحریک می‌کنند که به صورت خود به خودی و به میزان زیاد آنتی‌بادی تولید کند و از این طریق داروهای مورد نظر با بیماری مقابله می‌کنند.

پلاسما درمانی

از طرف دیگر روش جالب‌توجهی که تاثیرات مثبت آن گزارش شده، به کار گیری آنتی‌بادی بدن بیمارانی بوده که از کووید 19 نجات یافته‌اند. در بدن این نجات یافتگان پروتئین‌هایی سودمند وجود دارند که در صورت تزریق آن‌ها به سایر افراد آلوده، می‌توان به این افراد در مبارزه با ذرات ویروس کرونا کمک کرد. به این روش، پلاسما درمانی هم گفته می‌شود.

محدودیت‌های موجود در رابطه با میزان پلاسمای تولیدی بدن نجات یافتگان باعث می‌شود تا نتوان پلاسما درمانی را به یک روش مداوای عمومی تبدیل کرد. با این وجود محققان می‌توانند آنتی‌بادی بدن تعداد زیادی از افراد بهبود یافته را در محیط آزمایشگاهی بررسی کرده و از این طریق بهترین و موثر ترین آنتی‌بادی موجود را از میان هزاران نمونه موجود انتخاب کنند.

در مرحله بعدی امکان تولید انبوه ترکیبات این آنتی‌بادی وجود خواهد داشت و از این طریق می‌توان آنتی‌بادی شگفت‌انگیز و فوق‌العاده موثر مورد نظر را به روشی درمانی برای عموم مردم تبدیل کرد.

شرکت ریجنرون اعلام کرده که داروی به کار رفته برای درمان دونالد ترامپ با نام “REGN-COV2” شناخته می‌شود و از ترکیب دو نوع آنتی‌بادی ساخته شده است؛ به این نوع داروها کوکتل آنتی‌بادی گفته می‌شود و ایده اصلی برای چنین کاری پیش‌بینی توانایی ذرات ویروسی به منظور بی‌تاثیر کردن یکی از آنتی‌بادی‌ها خواهد بود. به بیان دیگر اگر ویروس کرونا داخل بدن بیمار موفق شود تا یکی از آنتی‌بادی‌ها موجود در این کوکتل را خنثی کند، آنتی‌بادی دیگر کار نابودی ویروس‌ها را تمام خواهد کرد.

نکته جالب در مورد ساخت کوکتل آنتی‌بادی‌ها این بوده که مدتی پیش همین شرکت با ترکیب 3 نوع آنتی‌بادی توانست دارویی موثر برای درمان بیماری ابولا ارائه کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. هیچ بیماری نبود تمام میتینگ و حقه انتخاباتی بود کم اسگول باشید