پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰

AMD از پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰ مبتنی بر معماری Zen 3 رونمایی کرد

AMD از پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰ – Ryzen 5000 مبتنی بر معماری Zen 3 همراه با توان بالا و قدرت بیشتر گیمینگ رونمایی کرد.

AMD سرانجام از نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپی خود رونمایی کرد. این شرکت ساعاتی پیش از پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰ خود مبتنی بر معماری مدرن Zen 3 رونمایی کرد. چهار مدل جدید امروز معرفی شدند که شروع قیمت آن از ۲۹۹ دلار است و این قیمت تا ۷۹۹ دلار افزایش پیدا می‌کند.

پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰

پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰

شما شاید متوجه تغییر در طراحی چیپلتی این تراشه شوید. AMD به جای طراحی یکپارچه که اینتل نیز از آن استفاده می‌کند٬ از طراحی چیپلتی استفاده کرده که به آن اجازه می‌دهد هسته‌های بیشتری را در تراشه جای دهد؛ هرچند هزینه‌ی آن افزایش تأخیر در برقراری ارتباط بین ماژول‌های CCX است. پردازنده‌های Zen 3 دارای چیپلت‌هایی هستند که هر کدام ۶ یا ۸ هسته با ۳۲ مگابایت کش L3 را شامل می‌شوند. این یعنی چیپست‌هایی مانند رایزن 5800X و 5600X می‌توانن فقط یک CCX با تمام کش‌های آن را داشته باشند. در نتیجه تأخیر داخلی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و مجبور به نوشتن در حافظه سیستمی می‌شود که بسیار کندتر است. این تا حدودی روی پردازنده‌های قدرتمندتر 5900X و 5950X نیز تأثیر می‌گذارد.

پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰

همچنین ممکن است متوجه شده باشید که قیمت آن‌ها با افزایش ۵۰ دلاری روبرو شده است. این درحالیست که امسال خبری از SKU غیر ایکس نیست. AMD می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای رونمایی از اس کی یوهای بیشتری در این لحظه نیست. بنابراین ممکن است مانند گذشته که که شاهد عرضه نسخه‌های رایزن ۳ ۳۱۰۰ معمولی و ۳۳۰۰ ایکس بودیم٬ چنین اتفاقی در نسل جدید پردازنده های رایزن رخ ندهد. به نظر می‌رسد AMD در حال فاصله گرفتن از عرضه اس کی یوهای غیر X است٬ در حالی که قیمت اس کی یوهای سری X آن با افزایش قیمت نسبت به نسل گذشته مواجه شده‌اند.

پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰

AMD در حال رقابت با خودش است. با توجه به قیمت پایین‌تر قطعات نسل گذشته٬ آن‌ها می‌توانند گزینه‌های جذاب‌تری برای کسانی باشند که از مادربردهای قدیمی‌تر استفاده می‌کنند. این شرکت آمریکایی در کنفرانس خود٬ مورد برخی ویژگی‌های مخصوص گیمینگ پردازنده‌های خود نیز صحبت کرده است. مدل 5900X که AMD از آن برای مقایسه با یک مدل 2080Ti و ۱۶ گیگابایت رم DDR4 با فرکانس ۳۶۰۰ مگاهرتز در یک پیکربندی مشابه 10900K استفاده می‌کند٬ نتایج بهتری را نسبت به رقیب اینتلی خود کسب کرده است. این بدان معناست که پیروزی قاطعانه اینتل در بخش گیمینگ٬ رو به پایان است.

پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰

در پایان این کنفرانس AMD همچنین خبر از عرضه کارت‌های گرافیک خانواده Radeon RX 6000 داده است. این کارت‌ها قرار است از ۲۸ اکتبر به فروش برسند. تاریخ عرضه پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰ نیز از ۵ نوامبر خواهد بود. آن‌ها با تمام مادربردهای اجرا کننده B550 سازگار هستند. مادربردهای B450 نیز یک به‌روزرسانی آزمایشی بایوس را در ژانویه ۲۰۲۱ دریافت خواهند کرد که پشتیبانی از این پردازنده‌ها را در برخی از مدل‌ها ممکن می‌کند.

پردازنده های دسکتاپی رایزن ۵۰۰۰

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*