چه مشکلات سلامتی خطر مرگ در اثر کووید 19 را بیشتر می‌کنند؟

چه مشکلات سلامتی خطر مرگ در اثر کووید 19 را بیشتر می‌کنند؟

خطر مرگ کووید 19 در صورتی که فرد مبتلا به برخی مشکلات سلامتی ویژه دچار باشد، می‌تواند تا سه برابر افزایش یابد؛ اما این مشکلات دقیقا شامل چه بیماری‌هایی می‌شوند؟

از همان ابتدای شروع پاندمی کرونا گفته شده بود که وجود برخی شرایط ویژه و سوابق بیماری در افراد باعث می‌شود تا خطر مرگ کووید 19 برای آن‌ها بیشتر شود. تحقیقی جدید این موضوع را به دقت مورد بررسی قرار داده و مهم‌ترین مشکلاتی که باعث افزایش این خطر تا 3 برابر حالت عادی می‌شوند را مشخص کرده است.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا انجام شده و در آن به مشکلاتی مانند بالا بودن فشار خون، سرطان یا بیماری‌های دیگری اشاره شده که در صورت هم‌زمان شدن آن‌ها با ابتلای شخص به کووید 19، باعث بروز بدترین علائم در او شده و شانس مرگ شخص را به مراتب بیشتر می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانیم، کووید 19 یک بیماری مرگبار دستگاه تنفسی بوده که توسط ویروس “SARS-CoV-2” به وجود می‌آید و بیشتر از همه، قشر مسن جوامع و کسانی که از سلامت کامل برخوردار نیستند را قربانی می‌کند. از همان ابتدا محققان برخی مشکلات که باعث لطمه دیدن سلامتی فرد می‌شوند را مشخص کردند و هرچه از شروع پاندمی کرونا می‌گذرد، دانشمندان به صورت گسترده‌تر و دقیق‌تر این مسئله را آنالیز می‌کنند.

فاکتورهای افزایش دهنده خطر مرگ کووید 19

محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا مقاله خود که نسبتا مفصل بوده و با همکاری دانشمندان بین‌المللی تهیه شده را در ژورنال “PLOS ONE” منتشر کرده‌اند. برای دستیابی به نتایج گزارش شده اطلاعات بیش از 65 هزار بیمار از سراسر دنیا مورد بررسی قرار گرفت و محققان می‌گویند که برخی فاکتورهای خاص بیشتر از بقیه زمینه را برای افزایش خطر مرگ کووید 19 فراهم می‌کنند. این فاکتورها شامل:

  • بیماری‌های قلبی
  • فشار خون بالا
  • مشکل مزمن کلیوی
  • سکته
  • سرطان
  • دیابت
  • نارسایی احتقانی قلب

می‌شوند و در میان بیماران مورد بررسی، دیده شده که هرکدام از مولفه‌های مورد نظر شدت بیماری کووید 19 در فرد را به مراتب بیشتر کرده‌اند. به عنوان مثال گفته شده که اگر شخصی مبتلا به سرطان یا دیابت به ویروس کرونا جدید آلوده شود، شانس مرگ او تا 1.5 برابر بیشتر از افراد سالمی خواهد بود که در شرایط مشابه او قرار گرفته‌اند.

از طرف دیگر فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی قلبی خطر مرگ کووید 19 را در مبتلایان تا 2 برابر بیشتر می‌کنند و بدترین مشکل سلامتی هم که یک مبتلا می‌تواند داشته باشد، مشکل مزمن کلیوی خواهد بود؛ بررسی‌ها نشان داده افراد دچار این بیماری تا 3 برابر بیشتر از بقیه در اثر ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست می‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*