واکسن کرونا

رئیس کمیته مقابله با کرونا: 6 نوع واکسن کرونا در کشور در فاز آزمایش قرار دارند

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با اعلام این که برای تولید واکسن کرونا عجله‌ای نداریم، گفت شش نوع واکسن کروناویروس در کشور در فاز آزمایش قرار دارند.

دکتر مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا اعلام کرد با فعالیت محققان ایرانی در حوزه واکسن کرونا، هم‌اکنون 6 نوع واکسن کروناویروس در کشور در حال تست هستند. وی افزود تمامی این واکسن‌ها در فاز آزمایش حیوانی قرار دارند و تاکنون هیچکدام از آنها به مرحله فاز آزمایش بالینی نرسیده‌اند. وی افزود فاز حیوانی معمولا یک ماه به طول می‌انجامد که هنوز از مرحله فاز حیوانی این واکسن‌ها یک ماه نگذشته است. وی تصریح کرد البته تعدادی از این واکسن‌ها در کشور آزمایشی و برخی حیوانی هستند.

برای ساخت واکسن کرونا عجله‌ای نداریم

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در ادامه عنوان کرد ما عمدا در ساخت واکسن کرونا عجله نمی‌کنیم تا ببینیم واکسن کدام کشور تاثیرگذاری بیشتری دارد؛ چراکه اگر روی این تعداد واکسن داخلی چند صد میلیارد هزینه صرف کنیم اما سرانجام آنها را مورد استفاده قرار ندهیم، خسارت تولید آن را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ وی افزود آنچنان بودجه نداریم که واکسنی را تولید کنیم و آن را استفاده نکنیم.

دکتر قانعی در ادامه بیان کرد شرکت‌های زیادی که هم‌اکنون برای واکسن کروناویروس هزینه می‌کنند، بودجه‌ای مشخص دارند و به همین دلیل تا فاز 3 نیز پیشرفت کرده‌اند؛ صرف چنین بودجه‌هایی باعث می‌شود محققان میزان عوارض و تاثیرگذاری واکسن‌ها را تشخیص دهند. از این رو ما باید ببینم کدام واکسن‌ها کمترین عارضه را داشته و تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به کرونا دارند تا آنها را به خط تولید خود بیاوریم و هزینه‌ها را به تولید انبوه آنها اختصاص دهیم.