پراید

رئیس سازمان استاندارد: پراید در کره جنوبی و عراق اجازه تردد برون شهری ندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت به دلیل ایمنی پایین پراید ، کشورهای کره جنوبی و عراق اجازه نمی‌دهند این خودرو در خارج از شهر تردد کند.

با تصویب استانداردهای 85 گانه خودرو در کشور، تولید پراید و پژو 405 باید متوقف می‌شد و طبق همین استاندارد نیز تصمیم بر آن شد تا تولید پراید از ابتدای مرداد 99 و تولید پژو 405 از ابتدای خرداد 99 برای همیشه متوقف شود. در همین راستا نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد بیان کرد استاندارد یک موضوع ثابت نیست؛ مثلا در سال 1383 استانداردی برای خودرو وجود نداشت، اما طی سال‌های گذشته برای خودروها استاندارد 85 گانه در نظر گرفته شده است. وی افزود در خصوص وانت سایپا 151 نیز به سایپا مهلتی داده‌ایم تا خودروی جایگزین آن را طراحی کنند.

تردد پراید در خارج از شهر باید ممنوع می‌شد

پیروزبخت در ادامه بیان کرد طبق قانون راهنمایی و رانندگی در کشورهای کره جنوبی و عراق، خودرو پراید اجازه تردد در خارج از شهر را ندارد و فقط در داخل شهر تردد می‌کند. وی افزود سازمان ملی استاندارد چندین سال است که این نکته را گوشزد می‌کند که اگر می‌توانستیم فرهنگ راهنمایی و رانندگی و قانون را اصلاح کنیم، اکنون پراید هم جزو خودروهای خطرناک و مرگ آفرین محسوب نمی‌شد. وی افزود البته نباید فقط مردم را مقصر بدانیم، زیرا ما به عنوان مسئولان کشور فرهنگسازی نکردیم و همچنان در این حوزه با خلاءهای قانونی مواجه‌ایم.