دوربین خانواده آیفون 12

بررسی دوربین خانواده آیفون 12 و امتیازدهی به آن

دو شب پیش اپل از جدیدترین گوشی‌هایش رونمایی کرد و امروز قصد داریم دوربین خانواده آیفون 12 – iPhone 12 را در تمامی مدل‌ها به صورت کامل بررسی کنیم.

پرچمداران سال 2020 اپل بالاخره معرفی شدند و گرچه تغییرات زیادی به خود ندیده اما در عمل شاهد کارکرد بهتر آن‌ها نسبت به نسل‌های پیشین هستیم. به دوربین خانواده آیفون 12 سنسور جدید LiDAR افزوده شده و لنزها دستخوش تغییرات مثبتی شده‌اند تا عکاسی و فیلم‌برداری با کیفیت بالاتری صورت بگیرد. در ادامه نگاهی به دوربین مدل‌های مختلف آیفون 12 خواهیم داشت تا ویژگی‌های جدید آن را با دقت بیشتری زیر ذره‌بین ببریم.

در نظر داشته باشید این بررسی اولیه تنها به واسطه اطلاعاتی انجام می‌شود که توسط اپل درباره دوربین خانواده آیفون 12 منتشر شده و برای اطمینان از این نتایج، بایستی آن را در دنیای واقعی و شرایط روزمره بیازماییم. با این وجود نتایج کنونی با نتایج واقعی تفاوت فاحشی نخواهند داشت و تقریبا برابر خواهند بود.

آیفون 12 پرو مکس – iPhone 12 Pro Max به عنوان قدرتمندترین آیفون سال 2020 در مرکز توجهات کاربران آیفون و علاقه‌مندان به عکاسی قرار گرفته و بهتر است با بررسی همین گوشی مقاله را آغاز کنیم، هرچند در ادامه سایر مدل‌ها را نیز مقایسه خواهیم کرد.

دوربین خانواده آیفون 12

دوربین آیفون 12 پرو مکس

دوربین عریض با پیکسل‌های 1.7 میکرونی

دوربین خانواده آیفون 12

دوربین اصلی 26 میلی‌متری عریض بیشترین تغییرات را نسبت به دوربین آیفون 11 به خود دیده و به گفته اپل 47 درصد بزرگتر از دوربین اصلی آیفون 11 پرو طراحی شده است. این ادعا به نظر صحیح می‌آید و به طور دقیق‌تر، دوربین اصلی آیفون 12 پرو مکس 47.4 درصد ابعاد بزرگتری دارد.

کمپانی سازنده می‌گوید این دوربین تا 87 درصد نور بیشتری نسبت به دوربین آیفون‌های نسل پیش دریافت می‌کند. بدین ترتیب عملکرد فوق العاده‌ای خواهد داشت و در تست‌ها حتی این درصد ممکن است بالاتر نیز برود.

تفاوت میان درصد جذب نور توسط تست‌ها و ادعای اپل ممکن است به دلیل کمتر بودن سطح موثر در جذب نور باشد که در تست‌ها تمامی سطح در نظر گرفته شده اما احتمالا تنها بخشی از سطح لنز نور جذب خواهد کرد. این کاهش سطح جذب نور موثر می‌تواند به دلیل تثبیت کننده اپتیکال تصاویر از نوع سنسور شیفت باشد که منتهی به چنین نتیجه‌ای شده است.

در حالی که اپل سایز دوربین اصلی آیفون 12 پرو مکس را نسبت به نسل پیشین تا 47.4 درصد افزایش داده اما رقیبانی مانند گلکسی اس 20 اولترا – Galaxy S20 Ultra و هواوی پی 40 پرو – Huawei P40 Pro که قبل از این گوشی معرفی شده‌اند سنسورهای بزرگتری در اختیار دارند.

دوربین خانواده آیفون 12

محصولات سامسونگ و هواوی از مدل سنسورهای Quad-Bayer استفاده کرده و یک عکس را با دو ISO متفاوت به طور همزمان و در حالت 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کنند. بدین ترتیب به لطف OIS می‌توانیم 12 عکس HDR را با دو برابر سرعت بیشتر ثبت کنیم و مشکلی برای سوژه‌های متحرک درون عکس ایجاد نشود.

اما به نظر می‌رسد دوربین خانواده آیفون 12 از مدل Quad-Bayer پشتیبانی نکرده و زمان بیشتری برای ثبت همین تعداد عکس HDR نیاز خواهد داشت. به همین دلیل اپل به سنسورهای قدرتمند سنسور شیفت OIS نیازمند می‌شود تا در مقابل رقبا کم و کاستی نداشته باشد. مقایسه شارپنس و وضوح تصاویر هر سه گوشی در حالت 12 مگاپیکسل می‌تواند بسیار جالب باشد.

دوربین خانواده آیفون 12

کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین آیفون 12 پرو مکس وابستگی زیادی به سیستم سنسور شیفت OIS آن دارد و در صورت کارکرد مناسبش، عکس‌های این گوشی در روشنایی روز کیفیتی خارق‌العاده خواهند داشت. با این وجود فکر نمی‌کنیم که سنسور 12 مگاپیکسلی آیفون بتواند جزئیات بیشتری نسبت به پرچمداران سری 20 سامسونگ با سنسور 108 مگاپیکسلی نمایش دهد.

در شرایط نوری ضعیف هر سه گوشی گلکسی اس 20 اولترا، گلکسی نوت 20 اولترا – Galaxy Note 20 Ultra و هواوی پی 40 پرو روی کاغذ وضعیت بهتری نسبت به پرچمدار اپل خواهند داشت چرا که به سنسورهای بزرگتری مجهز شده و طبیعتا نور بیشتری از محیط جذب خواهند کرد.

سایر ویژگی‌های دوربین آیفون 12 پرو مکس

وقتی اپل از فوکوس 100 درصدی پیکسل‌ها صحبت می‌کند یعنی سنسور اصلی دوربین پرچمدارش از فناوری تشخیص فاز پیکسل دوگانه فوکوس اتوماتیک یا اصطلاحا PD-DP AF بهره می‌گیرد که پیش‌تر آن را روی دوربین‌های حرفه‌ای DSLR در سال 2013 و روی گوشی‌های موبایل در سال 2017 (از گلکسی اس 7 – Galaxy S7) دیده بودیم.

فوکوس خودکار با کمک لنز لایدار – LiDAR عملکردی مشابه با فوکوس با کمک لیزر خواهد داشت و برای تشخیص سوژه‌های دور یا نزدیک با سرعت بالا استفاده می‌شود تا موتورهای فوکوس اتوماتیک را هرچه زودتر فعال کند.

دوربین تله فوتوی 65 میلی‌متری

دوربین خانواده آیفون 12

دوربین جدید 65 میلی‌متری آیفون 12 پرو مکس دیگر تغییر مثبت در مجموعه دوربین سری آیفون 11 برشمرده می‌شود که فاصله کانونی‌اش تنها 52 میلی‌متر بود و اپل از آن برای اولین بار روی آیفون 7 پلاس – iPhone 7 Plus استفاده کرد. گرچه این افزایش میزان انقلابی نسبت اما پیشرفت هر چقدر کوچک باشد باز هم پیشرفت است و ما را به آینده محصولات اپل امیدوار می‌کند. لنز 65 میلی‌متری احتمالا بیشتر به منظور بهبود افکت پرتره حین عکاسی در نظر گرفته شده تا اعمال بزرگنمایی‌های زیاد و این موضوع حین زوم کاملا واضح خواهد بود.

در تست انجام شده فاصله کانونی از لحاظ اعمال بزرگنمایی سنجیده شده چرا که کاربران نیز آن را به همین شیوه آزمایش خواهند کرد و بدین ترتیب رقبا امتیازهای بسیار بیشتری نسبت به دوربین خانواده آیفون 12 کسب کرده‌اند.

دوربین خانواده آیفون 12

دوربین فوق عریض استاندارد

با توجه به اطلاعات منتشر شده از این دوربین باید بگوییم این سنسور اگر همان سنسور سری آیفون 11 نباشد پس تا حدود بسیار زیادی مشابه با آن خواهد بود. بنابراین در زمینه ثبت عکس‌های فوق عریض آیفون 12 پرو مکس حرفی برای گفتن نخواهد داشت و توسط رقبا به کنار رانده می‌شود، همان‌طور که آیفون 11 پرو نیز نتوانست چندان برتر از سایرین ظاهر شود. دوربین خانواده آیفون 12 لنز فوق عریض یکسانی دارند و در هر چهار مدل از همین سنسور استفاده شده است.

دوربین خانواده آیفون 12

دوربین آیفون 12 پرو

دوربین اصلی آیفون 12 پرو

دوربین خانواده آیفون 12

شاید تصور کنید دوربین اصلی آیفون 12 پرو از همان سنسور آیفون 12 پرو مکس استفاده کند، اما در اشتباه هستید و اطلاعات منتشر شده توسط اپل درباره این سنسور با سنسور به کار رفته در مدل پرو مکس تفاوت‌هایی دارد.

اپل می‌گوید دوربین اصلی 12 پرو 27 درصد عملکرد بهتری نسبت به آیفون 11 در شرایط نوری ضعیف دارد. با توجه به ادعای اپل سنسور دوربین اصلی 12 پرو اختلاف ابعاد کمتری نسبت به آیفون 11 خواهد داشت و تنها حدود 15 درصد بزرگتر شده و با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6 بهبودهایی در زمینه ثبت عکس در نورهای کم به خود دیده است.

دوربین استاندارد 52 میلی‌متری تله فوتو

به نظر می‌رسد دوربین 52 میلی‌متری تله فوتوی آیفون 12 پرو از لحاظ فنی تفاوتی با آنچه در آیفون 11 پرو دیده بودیم نداشته باشد. در حال حاضر نمی‌توانیم این موضوع را با قطعیت اعلام کنیم اما اگر تمایل دارید بدانید که این دوربین دقیقا چه کار می‌کند بهتر است نگاهی به بررسی دوربین آیفون 11 پرو داشته باشید.

آیفون 12 و آیفون 12 مینی

آیفون 12 و 12 مینی سنسورهای مشابه با آیفون 12 پرو برای دوربین اصلی داشته و ماژول دوربین فوق عریض دوربین خانواده آیفون 12 همان‌طور که بالاتر نیز گفتیم با یکدیگر یکسان هستند.

جمع‌بندی

با اطلاعاتی که امروز درباره مشخصات آیفون 12 در اختیار داریم می‌توانیم امتیاز سری جدید گوشی‌های اپل را محاسبه کنیم تا ببینیم در برابر پرچمداران فعلی سامسونگ و هواوی چه عملکردی از خود به جای می‌گذارد.

نتایج تست نشان می‌دهند آیفون 12 پرو مکس همان موبایلی خواهد بود که برای علاقه‌مندان به عکاسی با آیفون ساخته شده است. تفاوت تکنیکال دوربین میان مدل پرو و پرو مکس به قدری زیاد بوده که احتمالا بعدا از خرید آیفون 12 پرو پشیمان خواهید شد.

دوربین خانواده آیفون 12

جدول بالا تایید کننده حدسیات ما پیش از معرفی سری آیفون 12 بوده و قدرت سخت افزاری دوربین آیفون‌های 2020 به قدری افزایش یافته که بتواند با فاصله زیادی نسبت به سایر رقیبان بایستد.

داده‌های فنی می‌گویند آیفون 12 در زمینه‌های زوم و عکاسی فوق عریض قافیه را می‌بازد ولی در شرایط نوری ضعیف حرف اول را خواهد زد. در عکس‌برداری روز هنگام نیز عملکرد خوبی از خود به جا خواهد گذاشت اما کیفیت تصاویرش به پای سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ نمی‌رسد.

ما همچنان منتظر عرضه آیفون 12 حتی برای تست کنندگان هستیم تا بتوانیم عملکرد دوربین خانواده آیفون 12 را در دنیای واقعی نیز بسنجیم تا ارزیابی بهتری از آن داشته باشیم. با گجت نیوز همراه باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. گوشیه خیلی خوبیه ولی کی میتونه بخره😑