ماهواره پارس 1

وزارت ارتباطات جزئیات ماهواره پارس 1 را اعلام کرد

ماهواره پارس 1 در آستانه تکمیل مراحل ساخت و تحویل قرار دارد. از این رو وزارت ارتباطات جزئیاتی از مشخصات و کاربرد این ماهواره ایرانی سنجش از راه دور را اعلام کرد.

پژوهشگران پژوهشگاه فضایی به تازگی مراحل طراحی و ساخت ماهواره پارس ۱ را به پایان رسانده‌اند و اکنون مراحل تحویل این ماهواره ایرانی به سازمان فضایی ایران در حال انجام است. همچنین پژوهشگران این پژوهشگاه روی ساخت ماهواره ناهید 2 نیز مشغول هستند. طبق اعلام وزارت ارتباطات، ماهواره‌های پارس 1 و ناهید 2 به عنوان جدیدترین مدل از ماهواره‌های ایرانی در حال گذراندن مراحل نهایی ساخت و آزمایش فنی هستند که پس از این مراحل به مدارهای فضایی پرتاب خواهند شد.

آشنایی با مشخصات ماهواره پارس 1

ماهواره پارس یک به عنوان یک ماهواره سنجشی محسوب می‌شود که می‌تواند با دوربین رزولوشن بالا و توان تفکیک ۱۵ متری خود از کلیه نقاط کشور عکسبرداری کند. همچنین این ماهواره ایرانی از یک فرستنده پرقدرت مخابراتی بهره می‌برد و قادر است تصاویر ثبت شده را از مدار 500 کیلومتری سطح زمین به ایستگاه‌های زمینی بفرستد.

از تصاویر ارسال شده توسط این ماهواره برای پایش اراضی کشاورزی و جنگل‌ها، بررسی شرایط دریاچه‌ها و برآورد وسعت مخاطرات طبیعی نظیر آتش‌سوزی‌ها و سیل استفاده خواهد شد. گفتنی است دقت تصاویر پارس یک به قدری زیاد است که می‌توان از فضا پر بودن یا خالی بودن حوض وسط میدان فردوسی تهران را متوجه شد.

ماهواره ناهید 2 نیز یک میکرو ماهواره مخابراتی مکعبی است که در واقع مدل ارتقا پیدا کرده ماهواره ناهید 1 محسوب می‌شود. این ماهواره 110 کیلوگرمی از زمین قابل کنترل و هدایت بوده و از سلول‌های خورشیدی انرژی خود را تامین می‌کند. این ماهواره ایرانی به مدت 2 سال در ارتفاع 550 کیلومتری از سطح زمین به فعالیت خواهد پرداخت. این دو ماهواره توسط پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات طراحی و ساخته شده‌اند و هم‌اکنون در آزمایشگاه‌های پیشرفته در حال گذراندن تست‌های تخصصی حرارتی، ارتعاشات، اندازه‌گیری خواص جرمی، سازگاری الکترومغناطیس هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*