گروه خونی در میزان خطر و شدت ابتلا به کووید 19 تاثیر دارد

گروه خونی در میزان خطر و شدت ابتلا به کووید 19 تاثیر دارد

شدت و خطر کووید 19 موضوعی بوده که بر اساس تازه‌ترین تحقیقات، می‌تواند به گروه خونی افراد وابسته باشد. در بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

از مدتی پیش بحث تاثیر نوع گروه خونی افراد روی شدت ابتلا و خطر کووید 19 مورد توجه دانشمندان قرار گرفته بود و هرچه بیشتر از شروع پاندمی کرونا می‌گذرد، اطلاعات بیشتری در این رابطه جمع‌آوری می‌شوند. در همین رابطه، هفته گذشته دو مقاله منتشر شدند که به ابتلای افراد دارای گروه خونی O پرداخته بودند. این‌طور که به نظر می‌رسد، افراد مورد نظر کمتر از سایرین آلوده می‌شوند و حتی در صورت آلوده شدن، شدت بیماری آن‌ها به اندازه دیگران نخواهد بود.

یکی از این تحقیقات مشخصا اشاره کرده بود که دارندگان گروه‌های خونی O و B در بیمارستان‌ها زمان کمتری را در قسمت مراقبت‌های ویژه (ICU) سپری می‌کنند و همین زمان برای گروه‌های A و AB بیشتر است. از طرف دیگر این افراد نسبت به سایرین کمتر به تجهیزات تنفس مصنوعی نیاز داشتند و خطر از کار افتادن کلیه‌ها هم در آن‌ها کمتر بود.

همان‌طور که اشاره شد تحقیقات دیگری هم در گذشته انجام شده‌اند که از نقش گروه خونی O در کاهش خطر کووید 19 صحبت می‌کنند و به نظر می‌رسد که این فاکتور باعث شده تا بسیاری از افراد ضربه‌ای به مراتب کمتر از پاندمی کرونا متحمل شوند.

گروه خونی و خطر کووید 19

هردو مقالات مورد نظر در چهارشنبه گذشته توسط ژورنال “Blood Advances” منتشر شدند؛ در مقاله اول 95 بیمار دارای وضعیت شدید و بحرانی که بین ماه‌های فوریه تا آوریل در بیمارستان‌های ونکوور کانادا بستری بودند، زیر نظر گرفته شدند. این بررسی‌ها نشان داد که افراد دارای گروه‌های خونی O و B به طور متوسط 4.5 روز کمتر از گروه‌های خونی A و AB در قسمت مراقبت‌های ویژه بستری بودند.

گفته شده که گروه‌های A و AB به شکل متوسط 13.5 روز در ICU نگه داشته می‌شدند و از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که ارتباط خاصی بین گروه خونی افراد و کل مدت بستری بودن آن‌ها در بیمارستان وجود ندارد.

در مورد نیاز به تجهیزات تنفسی هم گفته شده که تنها 61 درصد افراد گروه‌های O و B به چنین نوعی از مراقبت نیاز داشتند، در حالی که عدد مورد نظر برای سایر گروه‌های خونی 84 درصد بود. همان‌طور که اشاره شد این الگو در مورد عملکرد کلیه‌ها در بیماران هم صادق بود و دیده شد که گروه‌های A و AB بیشتر از سایرین به دیالیز و خارج کردن سموم خون با انجام مکانیکی وظایف کلیه‌ها نیاز داشتند.

نویسندگان مقاله مورد نظر نتیجه گرفته‌اند که خطر کووید 19 در افراد گروه‌های خونی A و AB بیشتر از سایرین بوده و این بیماران به میزان بالاتری دچار از کار افتادگی اعضای مختلف بدن می‌شوند. نکته جالب این بوده که در ژوئن گذشته، مقاله‌ای نشان داد که بیماران گروه خونی O ساکن ایتالیا و اسپانیا حدودا 50 درصد کمتر در خطر بروز علائم شدید و جدی کووید 19 بودند.

کاهش خطر ابتلا

مقاله دوم هفته گذشته به ما می‌گوید که دارندگان گروه خونی O نسبت به سایرین کمتر در معرض ابتلا به کووید 19 قرار دارند و عملا احتمال آلودگی آن‌ها با ذرات ویروسی کمتر خواهد بود. این دانشمندان حدودا نیم میلیون نفر را در هلند مورد آزمایش کرونا قرار دادند و در میان 4600 نفری که نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت بود، تنها 38 درصد افراد گروه خونی O داشتند.

گروه خونی در میزان خطر و شدت ابتلا به کووید 19 تاثیر دارد

این در حالی بوده که در میان 2.2 میلیون نفر هلندی، چیزی در حدود 42 درصد افراد این گروه خونی را دارند و اگر این مسئله را مبنا قرار دهیم، نتایج آزمایش کووید 19 افراد نشان می‌دهد که گروه خونی O به احتمال قوی از احتمال آلوده شدن افراد کم می‌کند.

در حالت کلی، تفاوت بین گروه خونی افراد بر اساس وجود یا عدم وجود پروتئین‌های آنتی‌ژن A و B روی سطح گلبول‌های قرمز خون شکل می‌گیرد. این ویژگی از طرف پدر و مادر به فرزند به ارث می‌رسد و کسانی که گروه خونی O دارند هیچ کدام از پروتئین‌های مورد نظر روی گلبول‌های آن‌ها وجود ندارد. گروه O شایع‌ترین نوع در میان تمامی گروه‌های خونی بوده و تحقیقات نشان داده که تقریبا 48 درصد مردم آمریکا جزو این گروه خونی هستند.

هشدار به گروه‌های خونی مختلف

در ماه جولای گذشته هم مقاله دیگری در مورد خطر کووید 19 و ارتباط آن با نوع خون افراد نشان داد که گروه O کمتر از سایرین به ویروس کرونا آلوده می‌شوند. در ماه آوریل مقاله دیگری با همین موضوع چاپ شد که با بررسی وضعیت 1559 بیمار کرونا نیویورکی، نتیجه گرفت که به نسبت جمعیت کلی آمریکا بیماران کمتری دارای گروه خونی O هستند.

پژوهش‌های دیگر با بررسی وضعیت بیماران چینی به همین نتیجه‌گیری رسیده‌اند و جالب است بدانیم که در مورد ویروس سارس هم چنین الگویی مشاهده شده بود؛ سارس از خانواده ویروس‌های کرونا بوده و حدودا 80 درصد کد ژنتیکی آن با ویروس کرونا جدید مشترک است.

با این تفاسیر دانشمندان به وضوح اظهار کرده‌اند که بحث گروه خونی افراد نباید روی ذهنیت آن‌ها در مورد خطر کووید 19 تاثیر داشته باشد و به عنوان مثال اگر شما دارای گروه خونی A هستید، نیازی نیست تا بیش از حد نگران چیزی باشید. از طرف دیگر افراد گروه O هم نمی‌توانند با خیال راحت پروتکل‌های بهداشتی را نادیده بگیرند و باید بدانیم که فاکتورهای زیادی از جمله سن، وضعیت سلامتی، مشکلات جسمی گوناگون و عوامل دیگر می‌توانند نتیجه ابتلای هرکدام از ما به کووید 19 را تغییر دهند.