بازار موبایل

کمبود کالا در بازار موبایل ایران؛ پرفروش‌ترین گوشی ها کدامند؟

بازار موبایل با خطر جدی کمبود کالا مواجه شده و مصرف گوشی در ایران از واردات موبایل فراتر رفته است. اما پرفروش‌ترین گوشی ها در ایران کدامند؟

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و مشکلات ارزی که در کشور به وجود آمده، تعادل میان عرضه و تقاضا از بین رفته است. وی افزود به گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد طی 12 ماه اخیر 15 میلیون و 380 هزار دستگاه گوشی وارد کشور شده که در همین بازه زمانی 15 میلیون و 500 هزار دستگاه موبایل نیز مصرف شده است. در حقیقت بازار موبایل کشورمان با خطر جدی کمبود کالا روبه‌رو شده است.

راهکار رفع کمبود کالا در بازار موبایل ایران

امیر اسحاقی در مورد راهکارهای ایجاد تعادل در بازار گوشی های موبایل ایران بیان کرد دلیل ایجاد چنین شرایطی در زنجیره تامین به مشکلات جدی در تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و موانع به وجود آمده در برخی از اصلاحیه‌های ثبت سفارش مربوط می‌شود. وی افزود به دلیل محدودیت‌های ارزی کشور، به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادهایی را ارائه دادیم تا موانعی که شرکت‌های واردکننده گوشی برای تامین این کالای کاربردی با آن مواجه هستند رفع شود. وی تاکید کرد این پیشنهادات مواردی چون اصلاح در قسمتی از قانون سقف و سابقه واردات مختص شرکت‌های واردکننده موبایل و نظامندسازی تخصیص ارز را شامل می‌شود.

اسحاقی در ادامه گفته‌های خود بیان کرد:

انتظار می‌رود دولت با توجه به نیاز جدی کاربران ایرانی به موبایل، اقدامات ویژه‌ای برای حل مشکلات این حوزه انجام دهد تا با تسهیل فرآیند واردات موبایل (تایید مجوزهای ثبت سفارش و سایر مجوزها و تخصیص سریع ارز)، موانع فعلی برطرف و بازار از خطر جدی کمبود عرضه دور بماند.

پرطرفدارترین برند گوشی در ایران

گزارش‌های سامانه همتا نشان می‌دهد سامسونگ با 52 درصد همچنان در رتبه اول سهم بازار ایران قرار دارد و پس از آن شیائومی با 15 درصد در جایگاه دوم دیده می‌شود. نوکیا، هواوی و اپل نیز به ترتیب با سهم‌های 13 درصد، 10 درصد و 5 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. طبق آمار، گوشی سامسونگ گلکسی ای 10 اس به عنوان پرمصرف‌ترین گوشی موبایل در میان کاربران ایرانی محسوب می‌شود. آیفون 11 نیز با آمار 148 هزار دستگاه به عنوان پرمصرف‌ترین مدل از بین گوشی‌های مختلف شرکت اپل در بازار ایران طی 12 ماه گذشته شناخته می‌شود.