بهترین بازی های پلتفرمر

بهترین بازی های پلتفرمر نوآورانه که باید تجربه کنید

در این مطلب به معرفی تعدادی از بهترین بازی های پلتفرمر – Platformer مستقل و نوآورانه پرداخته‌ایم که همه بازی دوستان باید به تجربه آن‌ها بپردازند.

هنگامی که صحبت از بهترین بازی های پلتفرمر می‌شود، معمولا به یاد ماریو، سونیک یا کراش می‌افتید اما در چند سال اخیر، آثار تازه‌ای در این ژانر منتشر شده که ایده‌های منحصربه‌فردی برای ارائه دارند.

عناوین پلتفرمر یا همان سکوبازی، تمرکز ویژه‌ای بر روی پرش، بالا رفتن و عبور از موانع دارند و آثاری که دارای این المان‌ها باشند، معمولا در این زیرژانر قرار می‌گیرند. این سبک در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی متولد شد و معمولا از بازی اسپیس پنیک (Space Panic) به عنوان اولین بازی پلتفرمر تاریخ نام برده می‌شود. البته این بازی هرگز به موفقیت چشمگیری دست نیافت و در حد یک اثر آرکید گمنام باقی ماند اما یک بازی تقلیدی به نام اپل پنیک (Apple Panic) که در سال 1981 منتشر شد، توانست ایده‌های آن را گسترش دهد و نسبتا پرفروش ظاهر شود.

بازی مشهور دانکی کونگ (Donkey Kong)، محصول شرکت نینتندو، اولین اثری بود که به بازیکنان اجازه پریدن از روی موانع را می‌داد و از آن به عنوان اولین بازی پلتفرمر واقعی نام برده می‌شود. موفقیت تجاری بازی دانکی کونگ، منجر به فراگیر شدن این ژانر و ساخته شدن نسخه مستقل بازی ماریو شد که آن هم جایگاه ویژه‌ای در تاریخ بازی‌های ویدیویی دارد.

بهترین بازی های پلتفرمر نوآورانه

عناوینی همچون ماریو یا دانکی کونگ بدون شک در فهرست بهترین بازی های پلتفرمر تاریخ قرار می‌گیرند اما در این مطلب به آثار مستقلی پرداخته‌ایم که ابعاد تازه‌ای از این ژانر را به رخ می‌کشند. استودیوهای ایندی، گاهی به دلیل محدودیت‌های مالی یا فنی، مجبور می‌شوند که به تخیلات خود پناه ببرند و عناوین خاصی تولید کنند که نمونه مشابه آن‌ها را کمتر دیده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین بازی های پلتفرمر نوآورانه بپردازیم.

– بازی Fe

بهترین بازی های پلتفرمر

این بازی تولید شده توسط استودیوی زوینک (Zoink)، با اینکه توسط شرکت EA انتشار یافت اما چندان دیده نشد و بسیاری از بازی دوستان حتی نام آن را نشنیده‌اند. با این حال، بازی Fe از ابعاد مختلف اثر قابل توجهی به حساب می‌آید؛ یک فضای ترسناک متفاوت ارائه می‌دهد، به شدت خلاقانه است و محتواهای زیادی برای عرضه دارد.

این اثر ماجراجویی، بر روی مبارزات و حملات مبتنی بر موسیقی تمرکز دارد. شاید چنین چیزی عجیب به نظر برسد اما در بازی به شکل جذابی در آمده است. گیم پلی بازی پیرامون قابلیت زمزمه کردن ملودی‌های مختلف توسط قهرمان اصلی، جریان دارد. با خواندن آهنگ‌های مختلف، نه تنها می‌توانید دشمنان را نابود کنید بلکه می‌توانید مسیرهای جدیدی باز کرده و از رازهای کهن مخفی پرده بردارند. بازی Fe یک تجربه با شکوه است و شما را در جهان نیمه باز خود غرق می‌کند. موسیقی در این بازی اهمیت ویژه‌ای دارد و سازندگان بهترین موسیقی‌های ممکن را برای آن انتخاب کرده‌اند.

این بازی در سال 2018 منتشر شد و علاوه بر رایانه‌های شخصی، بر روی ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ نیز در دسترس قرار دارد.

– بازی Joggernauts

بهترین بازی های پلتفرمر

بازی جاگرنات‌ها در ظاهر، یک اثر کارتونی سایداسکرولر معمولی به نظر می‌رسد اما کافی است برای مدتی کوتاه تجربه‌اش کنید تا از پتانسیل بالای آن آگاه شوید. این بازی در سال 2018 توسط استودیوی اسپیس میس (Space Mace) عرضه شد و گیم پلی آن بر روی تصمیم گیری های سریع و همکاری و هماهنگی با بازیکنان دیگر متمرکز است. در این بازی، موانع زیادی در مقابل شما قرار می‌گیرند که ممکن است با رنگ شخصیت شما یا یکی از هم تیمی‌ها یکسان باشند؛ اگر رنگ مانع با رنگ شما یکسان بود، باید جای خود را با جلوترین بازیکن عوض کنید تا آن را از بین ببرید. یا یک مثال دیگر، اگر یک مانع به رنگ آبی بوده و رنگ شخصیت شما صورتی است، بازیکن آبی رنگ باید سریعا جلوتر از دیگران قرار بگیرد تا بتواند آن را نابود کند.

همان طور که مشخص است، برقراری ارتباط با بازیکنان دیگر و هماهنگی، حرف اول و آخر را در بازی می‌زند. بازی Joggernauts را به صورت تک نفره هم می‌توان انجام داد اما اگر می‌خواهید بیشترین لذت را از آن ببرید، توصیه می‌کنیم که این اثر را به صورت دو یا چهار نفره تجربه کنید.

– بازی The King’s Bird

بهترین بازی های پلتفرمر

این بازی سایداسکرولر پرانرژی، هم می‌تواند یک اثر ماجراجویی تاثیرگذار باشد و هم یک اثر سرعتی پر هرج و مرج، چیزی شبیه به سونیک. بازی از مکانیک‌های ساده‌ای همانند فیزیک و سرعت کمک گرفته و در بحث پلتفرمینگ هم بسیار راضی کننده از کار در آمده است.

بازی The King’s Bird شما را مجبور می‌کند تا خیلی سریع فکر کرده و به سرعت تصمیم گیری کنید. در دنیای بازی چالش‌های زیادی وجود دارد که باید با دکمه زنی سریع، از آن‌ها عبور کنید. جذابیت بازی در فضاسازی آن است که حالتی سورئال دارد و در طراحی آن از فرهنگ‌های کهن واقعی الهام گرفته شده است. این بازی نیز در سال 2018 برای رایانه‌های شخصی منتشر شد و هم‌اکنون نسخه‌های ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ آن در دسترس قرار دارد. ساخت بازی بر عهده استودیوی سرینیتی فورج (Serenity Forge) بوده که اخیرا بازی نِورسانگ (Neversong) را به بازار عرضه کرده است.

– بازی Light Fall

بهترین بازی های پلتفرمر

در این بازی سایداسکرولر دوبعدی، شما می‌توانید مسیر خودتان را خلق کرده و در محیط پیشروی کنید. بازی Light Fall از نظر بصری فوق العاده است و با اینکه به پایان رساندن آن، تنها 4 ساعت زمان می‌برد اما هرگز خسته کننده نمی‌شود.

لایت فال در عین حال که بسیار سریع است، پازل‌های نوآورانه‌ای دارد و برای موفقیت در آن باید دقت زیادی به خرج دهید. تمرکز اصلی گیم پلی بر روی احضار ناگهانی پلتفرم‌ها است؛ همزمان که به هوا می‌پرید، می‌توانید یک جعبه در زیر پای خود قرار دهید و از چالش‌های مختلف عبور کنید. دنیای بازی خیره کننده جلوه می‌کند و این مسئله در کنار گیم پلی خلاقانه، باعث شده تا اثر ارزش تکرار بالایی داشته باشد.

– بازی Fez

بهترین بازی های پلتفرمر

این بازی پازلی مستقل در سال 2012 منتشر شد و از همان ابتدا نشان داد که می‌تواند به یکی از بهترین بازی های پلتفرمر نوآورانه یک دهه اخیر تبدیل شود.

بازی Fez گیم پلی سرگرم کننده و متفاوتی دارد و بین پلتفرمینگ سه بعدی و دو بعدی در رفت و آمد است. این تغییر زاویه دید باعث شده تا پازل‌های جذابی خلق شوند و با اثری رو به رو شویم که کمتر نمونه مشابهی دارد. در زمان عرضه، بیش از 1 میلیون نسخه از این بازی به فروش رفت و جوایز زیادی را به خانه برد. بازی فِز به منبع الهام آثار محبوب دیگری همانند دره یادبود (Monument Valley) و کراسی رُد (Crossy Road) نیز تبدیل شد. این بازی هم‌اکنون بر روی رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4 و آی او اس در دسترس قرار دارد.

– بازی Fall Guys

بهترین بازی های پلتفرمر

بازی فال گایز نشان داد که زیرژانر پلتفرمر در بخش آنلاین هم می‌تواند انقلابی ظاهر شود و هر نوع مخاطبی را جذب کند. بازی Fall Guys در مجموع یک اثر بتل رویال به حساب می‌آید که در آن تعدادی شرکت کننده باید از چالش‌های مختلف عبور کرده و به پیروزی برسند. در این بازی تعدادی مینی گیم وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها، تنها تعداد محدودی که باقی بمانند یا زودتر از دیگران به خط پایان برسند، اجازه ورود به مرحله بعدی را خواهند داشت. هر کدام از این مینی‌ گیم‌ها، به شکل خاصی برگزار می‌شود و بعضی از آن‌ها به صورت تیمی است که کار را سخت‌تر هم می‌کند. هدف اصلی شما در بازی این است که حذف نشوید و به دور بعدی مسابقه راه پیدا کنید.

بازی فال گایز ناگهان وارد بازار شد و حتی از چیزی که سازندگان انتظار داشتند هم موفق‌تر ظاهر شد. این بازی یک بار دیگر همانند ماینکرفت ثابت کرد که حتما نیازی نیست یک اثر گرافیک بالایی داشته باشد یا با هزینه زیاد ساخته شود تا بتواند سرگرم کننده یا پرفروش باشد. فال گایز در حال حاضر بر روی پلی استیشن 4 و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

– بازی Braid

بهترین بازی های پلتفرمر

بازی Braid در طول این سال‌ها همیشه در فهرست‌های بهترین بازی های پلتفرمر دیده شده و یکی از آثاری است که نشان می‌دهد خلاقیت چه عنصر مهمی در بازی‌سازی است. داستان بازی کلیشه‌ای است، شما در نقش یک شاهزاده بازی می‌کنید که می‌خواهد یک پرنسس را از دستان یک هیولای قدرتمند نجات دهد. اما این داستان تنها یک وسیله است برای عرضه انواع مکانیک‌های خاص گیم پلی، مکانیک‌هایی که باعث می‌شوند تا واقعا سازندگان را تحسین کنید.

المان‌های معمول سبک پتلفرمینگ را در این اثر مشاهده می‌کنید اما جایی که مسیر بازی از عناوین مشابه جدا می‌شود، قدرت شما در بازی با زمان است. شما می‌توانید زمان را به عقب بازگردانید و اشتباهات خود را تصحیح نمایید یا زمان را تند یا کند کنید. بازی هوشمندانه ساخته شده و از ابتدا تا انتها، یک تجربه خاطره انگیز و به یاد ماندنی برای شما خواهد بود. بازی برید هم‌اکنون بر روی پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های در دسترس قرار دارد و قرار است برای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز منتشر شود.

– بازی Ori And The Will Of The Wisps

بهترین بازی های پلتفرمر

بازی اوری و جنگل تاریک (Ori and the Blind Forest) در سال 2015 منتشر شد و آن قدر درخشان بود که به یکی از بهترین عناوین سال تبدیل شد. کسی انتظار نداشت که نسخه دنباله آن بتواند در حد و اندازه قسمت اول ظاهر شود اما بازی Ori And The Will Of The Wisps از هر نظر عالی است.

همانند نسخه اول، یک بار دیگر در یک اتمسفر بی‌نظیر قرار می‌گیرید و شاهد مکانیک‌های راضی کننده‌ای خواهید بود. بازی Ori And The Will Of The Wisps مسیر قسمت نخست را به بهترین شکل ممکن ادامه می‌دهد و یک تجربه پلتفرمینگ عمیق‌تر عرضه می‌کند. این بازی بر روی ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد و قرار است برای ایکس باکس سری ایکس نیز عرضه شود.

– بازی Celeste

بهترین بازی های پلتفرمر

سلست، ماجراجویی‌ها و داستان خود شناسی شخصیت اصلی بازی یعنی مدلین (Madeline) را روایت می‌کند. در این اثر پلتفرمر داستانی، شما باید به مدلین کمک کنید تا خود را به بالای کوه سلست برساند. در این میان، چالش‌ها و پازل‌های زیادی وجود دارد که بسیار هوشمندانه طراحی شده‌اند و در عین حال، جذاب هستند. سبک پیکسل آرت 8 بیتی، قابلیت گشت و گذار، اتاق‌های مخفی هیجان انگیز و غیره باعث شده تا یک بازی پرمحتوا انتظار شما را بکشد.

گیم پلی بازی را به راحتی می‌توانید یاد بگیرید اما باید بدانید که بازی آسانی در مقابل شما قرار ندارد. در بازی Celeste باید منتظر مرگ‌های متعدد باشید تا در نهایت بتوانید به نوک قله برسید. البته مرگ در این بازی، دلسرد کننده نیست و در واقع برای موفقیت، به این آزمون و خطاها نیاز خواهد داشت. ویژگی مثبت بازی در کنار پلتفرمینگ، داستان پرکشش آن است که حس کنجکاوی شما را بر می انگیزد و شما را با خود همراه می‌سازد.

– بازی Inside

بهترین بازی های پلتفرمر

استودیوی پلی‌دد (Playdead) با بازی لیمبو (Limbo)، علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی را تحت تاثیر قرار داد و با بازی اینساید نشان داد که باید آثار این استودیو را جدی گرفت. اینساید فضای تاریکی دارد و استرس زیادی به شما منتقل می‌کند. این بازی مرموز و غم انگیز، به اندازه لیمبو قدرتمند است و همه بازی دوستان باید حداقل یک بار آن را تجربه کنند.

بازی Inside شما را در جهان متفاوتی قرار می‌دهد و دارای پازل‌های نوآورانه‌ای است. یکی از مکانیک‌های متفاوت بازی این است که می‌توانید کنترل موجودات دیگر را در دست بگیرید و با این کار، پازل‌های مختلف را حل کنید. این بازی بر روی ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، رایانه‌های شخصی، نینتندو سوییچ و آی او اس در دسترس قرار دارد و از آن به عنوان یکی از بهترین بازی های پلتفرمر تاریخ نام برده می‌شود.

کدام یک از آثار فهرست بهترین بازی های پلتفرمر را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*