کشف پنگوئن های مومیایی شده 5 هزار ساله در قطب جنوب

 کشف پنگوئن های مومیایی شده 5 هزار ساله در قطب جنوب

دانشمندی به نام استیون امسلی (Steven Emslie) به تازگی از کشف پنگوئن های مومیایی شده با قدمت 5 هزار سال در قطب جنوب خبر داده است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

اخیرا گفته شده که تعداد زیادی از پنگوئن های مومیایی شده که چندین هزار سال قدمت دارند، به واسطه تغییرات آب و هوایی سیاره از میان یخ‌های قطب جنوب بیرون آمده‌اند. در بررسی این خبر عجیب با ما همراه باشید.

استیون امسلی (Steven Emslie)، پرنده شناسی از دانشگاه کارولینای شمالی بوده که 15 سال گذشته را صرف تحقیق در قطب جنوب کرده است؛ در طول این سال‌ها امسلی مشخصا روی پنگوئن‌ها متمرکز بوده و هر چند وقت یک بار، ردی از پنگوئن‌هایی با قدمت چندین هزار سال را پیدا کرده است.

این موضوع نشان دهنده تغییرات آب و هوایی سیاره بوده، چرا که این اجساد پرنده‌ها به صورت طبیعی مومیایی شده بودند و درون یخ باقی مانده بودند؛ با این حال گرم شدن زمین باعث شده تا رفته‌رفته یخ‌های نگه‌دارنده پنگوئن‌ها آب شده و جسد آن‌ها را آشکار کنند.

در سپتامبر گذشته بود که خبر کشف این پنگوئن های مومیایی شده توسط امسلی منتشر شد و با اینکه به نظر می‌رسد که پرندگان مورد نظر به تازگی مرده‌اند، فرآیند یخ‌زدگی باعث شده تا بقایای این پنگوئن‌ها که بین 800 تا 5 هزار سال پیش زنده بوده‌اند، تقریبا دست‌نخورده باقی بماند.

پنگوئن های مومیایی شده قطب جنوب

جالب است بدانیم که نه تنها پر روی بدن این پنگوئن‌ها در طول چند هزار سال گذشته دست‌نخورده باقی مانده بود، بلکه گوشت بدن و یا حتی نشانه‌های دفع فضولات آن‌ها روی سنگ‌های اطراف به طرز شگفت‌انگیزی باقی مانده بود، انگار که زمان از وقتی که این پرندگان مرده‌اند، کاملا متوقف شده است.

امسلی می‌گوید که محل کشف پنگوئن های مومیایی شده مورد نظر «دریای راس» (Ross Sea) نام داشته و در شرق قطب جنوب، در منطقه‌ای بوده که نسبت به سایر بخش‌های این قاره خشک‌تر است. از طرف دیگر، سرمای شدید هوا در این منطقه باعث شده تا بقایای پرندگان به خوبی حفظ شوند و حتی مومیایی‌های طبیعی هم به وجود بیایند.

عجیب‌ترین نکته این بوده که این بخش از شرق قطب جنوب از زمانی که پای انسان‌ها به جنوبگان باز شد، محل جفت‌گیری و زندگی هیچ پنگوئنی نبوده است. با این حال می‌بینیم که استخوان‌ها و مومیایی‌های تازه و کهنه‌ای از پنگوئن‌ها در آن یافت شده‌اند.

 کشف پنگوئن های مومیایی شده 5 هزار ساله در قطب جنوب

امسلی می‌گوید که در ابتدا، کشف بقایای مورد نظر در این محل برایش عجیب بود و آن زمان نمی‌دانست که این بقایا هرکدام صدها و هزاران سال قدمت دارند. پس از بررسی دقیق‌تر، این دانشمند متوجه شد که اجساد موجود مربوط به سال‌های اخیر نیستند و تنها به خاطر گرمایش زمین بوده که یخ‌های شرق قطب جنوب آب شده و اجساد چند هزار ساله سر از یخ بیرون آورده‌اند.

پنگوئن های مومیایی شده آدلی

گفته شده که این پنگوئن های مومیایی شده از نوع آدلی (Adélie) هستند و یکی دیگر از نشانه‌هایی که اثبات کننده حضور پرنده‌های مورد نظر در این منطقه است، تعداد بی‌شماری سنگ‌ریزه بوده که در منطقه دریای راس یافت شده‌اند؛ پنگوئن‌های آدلی‌ به هنگام تخم گزاری از سنگ‌ریزه‌ها برای محافظت از تخم‌هایشان استفاده می‌کنند.

حدودا صد سال پیش بود که انسان‌ها این محل را برای بار اول کاوش کردند و در آن زمان هیچ اثری از بقایای کشف شده توسط امسلی نبود؛ با این وجود می‌بینیم که تنها با گذشت 800 سال پرندگان باستانی ساکن محل مجددا ظاهر شده‌اند.

دکتر امسلی در مورد دلیل ناپدید شدن پنگوئن‌های منطقه دریای راس در صدها و هزاران سال پیش، می‌گوید که به احتمال قوی کاهش دمای شدید در بخشی از دوران باستان باعث شده تا حجم زیادی از یخ دسترسی پنگوئن‌ها به این منطقه را قطع کرده و در نهایت، باعث خالی شدن منطقه از این پرندگان شود.

با این حال امسلی معتقد است که هم‌زمان با گرمایش زمین و بالا آمدن آب دریا در منطقه مورد نظر، به احتمال قوی پنگوئن‌های آدلی قطب جنوب مجددا به دریای راس بازمی‌گردند، چرا که این موجودات فوق‌العاده تطابق پذیر هستند. از طرف دیگر وجود مقدار زیادی سنگ‌ریزه در منطقه باعث می‌شود تا بقای این پرنده‌ها در دریای راس بسیار راحت‌تر باشد.

در سال 2018 بود که دانشمندان از کشف نزدیک به 750 هزار جفت پنگوئن آدلی در قطب جنوب خبر دادند؛ برای کشف این پرندگان، محققان تصاویر ماهواره‌های ناسا را که از منطقه‌ای به نام جزایر دنجر (Danger Islands) به ثبت رسیده بود، بررسی کردند. پیدا کردن مدفوع این پنگوئن‌ها نشان داد که یک ابر کلونی از آدلی‌ها در این منطقه زندگی می‌کنند.

کشف پنگوئن‌های جزایر دنجر

 

پیش از این کشف محققان تصور می‌کردند که پنگوئن‌های آدلی در حال انقراض هستند، اما این ابر کلونی نشان داد که چنین مسئله‌ای درست نیست. کشفی که بیشتر از پیدا کردن پنگوئن های مومیایی شده دریای راس سر و صدا به پا کرد.

جالب است بدانیم که قطب جنوب به عنوان یکی از دست‌نخورده‌ترین و جالب‌توجه‌ترین مکان‌های زمین شناخته می‌شود و با گرم شدن سیاره و بالا رفتن دمای این قاره، افراد زیادی علاقه‌مند به گردشگری در این منطقه هستند. گفته شده که این گردشگران با کشتی‌های تفریحی به قطب جنوب می‌آیند و تخمین زده می‌شود که در سال جاری تعداد افراد مورد نظر به 78 هزار نفر برسد؛ عددی که نسبت به 56 هزار نفر دو سال گذشته رو به افزایش است.

با سفر انسان‌ها به قاره مورد نظر، دانشمندان نگران این مسئله هستند که بکر بودن قطب جنوب در خطر بیافتد و این محیط آسیب‌پذیر برای همیشه دچار تغییراتی اساسی شود؛ اما تنها بحث حضور انسان‌ها در این منطقه مهم نیست، چرا که نسل بشر به همراه خود دانه گیاهان، حشرات و انواع موجودات زنده را به این منطقه می‌آورند. از آنجایی که جانداران ساکن قطب جنوب در منطقه‌ای منزوی زندگی می‌کنند، در صورت بروز چنین اتفاقی آن‌ها مجبور خواهند بود تا علاوه بر گرمایش هوا، با انواع بیماری‌ها و مشکلات دیگر هم دست و پنجه نرم کنند.

محققان می‌گویند که قطب جنوب یکی از پرتغییرترین مناطق زمین بوده و در 250 میلیون سال پیش، به احتمال قوی جنگل‌ها و رودخانه‌های شگفت‌انگیزی روی آن وجود داشته‌اند. در آن زمان به جای پنگوئن های مومیایی شده و موجودات دیگر، دایناسورها قطب جنوب را خانه خود می‌دانستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. انسانام بیکار بودنا😂خب ک چی مومیاییشون کردن؟ب چ دردی میخوره

  2. مومیایی شده؟کی مومیاییشون کرده؟