سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0 مدل 2019 یک تبلت ارزان قیمت با مشخصات پایین رده است. در ادامه، سامسونگ گلکسی تب A هشت اینچی را بررسی می‌کنیم.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران، سال تحصیلی جدید در مدرسه‌ها به صورت آنلاین و از طریق فضای مجازی پیگیری می‌شود. به همین دلیل دانش آموزان به یک تبلت یا گوشی هوشمند برای حضور در کلاس‌های مجازی نیاز دارند و همین موضوع به دردسری برای والدین تبدیل شد. چرا که در طول یک سال اخیر، قیمت گوشی های هوشمند و تبلت‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و حتی خرید یک گوشی یا تبلت معمولی و پایین رده نیز برای برخی خانواده‌ها دشوار شده است.

حالا در چنین شرایطی، شرکت سامسونگ یک تبلت اقتصادی و مقرون به صرفه را به بازار ایران عرضه کرده که می‌تواند پاسخگوی نیاز بسیاری از کاربران از جمله دانش آموزان و حل کننده مشکل خانواده‌هایی باشد که به دنبال خرید یک تبلت خوش قیمت هستند. سامسونگ گلکسی تب ای 8.0 – Samsung Galaxy Tab A 8.0 یک تبلت 8 اینچی است که این شرکت کره‌ای در سال 2019 آن را معرفی کرد و حالا پس از یک سال شاهد حضور آن در بازار ایران هستیم. تبلتی که با وجود قیمت مناسبش، مشخصات و امکانات بدی ندارد و انتظار می‌رود در بازار کشورمان نیز به موفقیت برسد.

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

گلکسی تب A تبلت ساده و ارزان قیمتی است و نباید از آن انتظار عملکردی در اندازه مدل‌های گران قیمت مثل سری گلکسی تب S را داشته باشید؛ ولی همین تبلت میان رده یا پایین رده نیز می‌تواند به خوبی از پس نیازهای یک کاربر معمولی بر بیاید و برای فعالیت‌هایی مثل مولتی مدیا، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این تبلت سامسونگ با قیمت حدود 250 دلار در بازار جهانی عرضه می‌شود. با توجه به این که گلکسی تب ای 8.0 در سال 2019 عرضه شده، سیستم عامل اندروید و رابط کاربری مربوط به سال گذشته را دارد، اما آپدیت نسخه سال 2020 نیز برای آن ارائه شده و علاوه بر آن، ویژگی‌های نرم افزاری مفید و سرگرم کننده‌ای در این تبلت ارائه می‌شود.

مانند دیگر تبلت‌های اقتصادی و مقرون به صرفه، گلکسی تب A نیز از بدنه‌ای با جنس آلومینیوم ساخته شده است، اما با توجه به وزن سبک، اندازه جمع و جور و ضخامت باریک، با یک تبلت خوش دست روبه‌رو هستیم که در دست گرفتن و کار کردن با آن بسیار راحت است. در ادامه، جدول مشخصات سامسونگ گلکسی تب ای 8.0 مدل 2019 را مشاهده می‌کنید و سپس به بررسی بخش‌های مختلف این تبلت خوش قیمت سامسونگ می‌پردازیم. این را هم اضافه کنیم که سامسونگ گلکسی تب A هشت اینچی در دو مدل متفاوت عرضه می‌شود؛ یک مدل به همراه قلم S Pen هم از این تبلت وجود دارد که مشخصات آن با مدل بدون قلم متفاوت است.

فهرست عناوین بررسی سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی

تاریخ معرفیجولای 2019
ابعاد210 در 124.4 در 8 میلی‌متر
وزن345 گرم در نسخه وای فای، 347 گرم در نسخه LTE
جنس بدنهشیشه، پلاستیک و آلومینیوم
سیم کارتنانوسیم
نوع صفحه نمایشTFT
اندازه نمایشگر8.0 اینچ
نسبت نمایشگر به بدنه71 درصد
رزولوشن نمایشگر800 در 1200 پیکسل
نسبت تصویر نمایشگر16:10
تراکم پیکسلی نمایشگر189 پیکسل در هر اینچ
سیستم عاملاندروید 9.0 پای، قابل ارتقا به اندروید 10
تراشهکوالکام اسنپدراگون 429 (دوازده نانومتری)
پردازنده8 هسته‌ای با هسته Cortex-A53 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز
پردازشگر گرافیکیآدرنو 504
رم2 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی داخلی32 گیگابایت از نوع eMMC 5.1
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیدارد، میکرو SDXC
دوربین اصلی8 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار، فیلمبرداری 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
دوربین جلو2 مگاپیکسلی
جک 3.5 میلی‌متری هدفوندارد
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n، دوال باند، وای فای دایرکت، هات اسپات
بلوتوث4.2, A2DP, LE
جی پی اسدارد با A-GPS، GLONASS، GALILEO و BDS
NFCندارد
رادیوندارد
یو اس بیمیکرو یو اس بی 2.0
حسگرهاشتاب‌سنج
باتری5100 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری
رنگ‌بندیمشکی کربنی، خاکستری نقره‌ای

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

گلکسی تب ای 8.0 مدل 2019 نسبت به نسخه قبلی خود در سال 2015 شاهد اصلاحات اندکی در طراحی است. نسبت صفحه نمایش به بدنه کمی بیشتر شده و ما حاشیه‌های کمتری را در اطراف نمایشگر مشاهده می‌کنیم. همچنین برجستگی دوربین در پشت تبلت دیده نمی‌شود.

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0 مدل 2019 با ضخامت 8 میلی‌متر و وزن 345 گرم، باریک‌ترین و سبک‌ترین تبلت جهان نیست، اما گزینه‌ای ایده‌آل برای حمل کردن و استفاده در حین حرکت محسوب می‌شود و بسیار خوش‌دست و راحت است. این تبلت در بازار جهانی با دو ماه اکانت رایگان یوتیوب پریمیوم و سه ماه اکانت رایگان اسپاتی فای پریمیوم عرضه می‌شود و از همین موضوع مشخص است که سامسونگ این تبلت خود را برای استفاده‌های مخصوص مولتی مدیا و پخش ویدیو و موسیقی عرضه کرده است.

مشخصات گلکسی تب A 8.0 برای یک تبلت با این قیمت، قابل پیش‌بینی است. صفحه نمایش 8 اینچی در جلوی تبلت قرار گرفته که حدود 71 درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده و حاشیه‌های نسبتا زیادی در مقایسه با استانداردهای امروزی و تبلت‌های گران قیمت و بالارده، در بالا و پایین نمایشگر دیده می‌شود. سامسونگ این تبلت را در دو نسخه وای فای و LTE عرضه می‌کند که نسخه LTE کمی گران‌تر از نسخه WiFi است.

جنس پنل پشتی تبلت از آلومینیوم است که متاسفانه اثر انگشت و لکه‌ها را به خود جذب می‌کند و تمیز کردن آن نیز کاری دشوار است. در مقایسه با مدل قبلی این سری، سامسونگ دکمه Home را برداشته و لوگوی شرکت خود را در پشت تبلت قرار داده است. کیفیت ساخت دستگاه برای یک تبلت سطح پایین و ارزان قیمت بسیار خوب است و شما در مقایسه با قیمتی که می‌پردازید، از جنس بدنه و کیفیت ساخت آن راضی خواهید بود.

سنسور تشخیص اثر انگشت و دیگر سیستم‌های امنیتی بایومتریک مانند تشخیص چهره و همچنین چراغ LED مخصوص نوتیفیکیشن‌ها در این تبلت وجود ندارد، اما خوشبختانه ما یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون داریم که می‌توانید هدفون‌های معمول موجود در بازار را به آن وصل کنید. همچنین شما می‌توانید تبلت خود را به صورت بی سیم با استفاده از Miracast به یک مانیتور خارجی متصل کنید و از تماشای فیلم در آن لذت ببرید.

در لبه سمت راست تبلت، دکمه پاور و کلیدهای تنظیم صدا، در لبه سمت چپ، خشاب کارت حافظه جانبی، در لبه پایینی، اسپیکر، میکروفون و درگاه میکرو یو اس بی و در نهایت در لبه بالایی دستگاه، جک هدفون قرار گرفته‌اند که محل قرارگیری این کلیدها و درگاه‌ها مناسب ارزیابی می‌شود.

در پنل پشتی نیز چیز زیادی به چشم نمی‌خورد؛ نام Samsung در مرکز قرار گرفته و یک دوربین مربعی شکل در بالای سمت چپ جای گرفته است. یک نوار با رنگ خاکستری و متفاوت نسبت به بخش‌های دیگر در بالای قاب پشتی کشیده شده که دوربین نیز در این بخش قرار گرفته است. این نوار، حالتی دو رنگ به پنل پشتی تبلت داده است.

صفحه نمایش و صدا

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

نمایشگر 8 اینچی گلکسی تب A دارای رزولوشن 1280 در 800 پیکسل و نسبت ابعاد تصویر 16:10 است. تراکم پیکسلی این پنل کمتر از 200 پی پی آی یا پیکسل در هر اینچ بوده که خیلی کم است و به عنوان مثال، متن‌ها گاهی اوقات تار به نظر می‌رسند.

این پنل TFT با حداکثر درخشندگی 397 شمع بر متر مربع، روشنایی زیادی ندارد. با غیر فعال کردن سنسور نور محیط، حداکثر میزان روشنایی بیشتر می‌شود. ما روشنایی متوسط 382 شمع بر متر مربع را با سنسور نور محیط غیر فعال اندازه‌گیری کردیم. تبلت در آزمایش APL50 نیز که مناطق روشن و تاریک را به طور مساوی روی صفحه توزیع می‌کند، دارای درخشندگی متوسط 379 شمع بر متر مربع است.

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

در نمایش رنگ‌های مشکی، این نمایشگر وضعیت بهتری دارد و با مقدار رنگ مشکی 0/29 شمع بر متر مربع، برای تبلتی با این قیمت، نمره قابل قبولی می‌گیرد. مقدار رنگ مشکی و درخشندگی کم با هم ترکیب می‌شوند و نسبت کنتراست خوب 1300:1 را ارائه می‌دهند.

دقت رنگ نمایشگر نیز با ابزار آنالیز CalMAN اندازه‌گیری شده که نمایشگر گلکسی تب ای 8.0 برای تبلتی در این محدوده قیمتی، به اندازه کافی دقیق است. به عنوان مثال در مقایسه با لنوو تب M8 HD، میزان انحراف Delta-E در این تبلت سامسونگ در نمایش رنگ‌های مخلوط و خاکستری، برجسته‌تر عمل کرده است. از نظر زاویه دید نیز این تبلت ارزان قیمت سامسونگ عملکرد رضایت‌بخشی دارد. افت روشنایی در زاویه‌های شدید رخ می‌دهد که البته آن هم خیلی زیاد نیست.

این تبلت سامسونگ از دکمه‌های روی صفحه برای ناوبری استفاده می‌کند. دقت و نرمی صفحه لمسی تبلت جای هیچ شکایتی ندارد. همچنین نمایشگر به اندازه کافی حساس به لمس است و حتی در گوشه‌های نمایشگر نیز دقیق باقی مانده است. یکی از مشکلاتی که هنگام کار با نمایشگر تبلت به آن برخوردیم این است که گاهی اوقات چندین ثانیه طول می‌کشد تا صفحه نمایش از حالت عمودی به حالت افقی برود.

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

در بخش صدا، دو بلندگو در لبه پایینی تبلت قرار گرفته‌اند که نسبتا قدرتمند هستند و در آزمایش‌ها به 90 دسی بل می‌رسند. اما کیفیت صدا در تن‌های بالا خراب می‌شود و همچنین خبری از باس در صدای آن نیست.

یکی از کاربردهای احتمالی و معمول این تبلت، قابلیت تماس ویدیویی است. در این تماس‌ها، کیفیت صدا خوب بود و ما و کاربر طرف مقابل، صدای واضحی را می‌شنیدیم، اما بلندی صدا چندان زیاد نیست. همچنین بلندگوی داخلی، صداها را کمی تحریف می‌کند و صدا همیشه طبیعی به نظر نمی‌رسد. طبق گفته سامسونگ، نسخه LTE از استاندارد VoLTE برای تماس‌های تلفنی پشتیبانی می‌کند.

با وجود جک 3.5 میلی‌متری هدفون، شما می‌توانید هدفون‌های معمولی موجود در بازار را به تبلت متصل کنید، اما اگر تمایلی به استفاده از این هدفون‌ها ندارید، می‌توانید از هدفون‌های بلوتوثی و بلندگوهای بی سیم نیز استفاده کنید که تا استاندارد بلوتوث 4.2 کار می‌کنند.

باتری

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

گلکسی تب ای 8.0 مدل 2019 از باتری 5100 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری استفاده می‌کند و دارای یک شارژر 7.8 واتی (5 ولت/1.55 آمپر) است که از طریق درگاه میکرو یو اس بی به تبلت متصل می‌شود. این باتری 5100 میلی‌آمپرساعتی با شارژر 7.8 واتی بسیار آهسته شارژ می‌شود و در تست ما حدود 5 ساعت طول کشید تا به شارژ کامل برسد.

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

در تست عملی ما، باتری سامسونگ گلکسی تب ای 8.0 روی روشنایی متوسط نمایشگر، حدود 14 ساعت در استفاده وای فای و 15.5 ساعت در زمان پخش فیلم دوام آورد. به لطف نمایشگری با رزولوشن پایین و چیپست نه چندان قدرتمند این تبلت، از گلکسی تب ای 8.0 می‌توان حدود 6 ساعت در استفاده‌های سنگین، کار کشید. به این ترتیب می‌توان گفت عملکرد باتری و دوام آن برای این تبلت، خوب ارزیابی می‌شود.

دوربین

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0 از دو دوربین بهره می‌برد؛ دوربین 8 مگاپیکسلی در پشت و دوربین 2 مگاپیکسلی در جلو. قطعا این تبلت، چیزی نیست که برای عکاسی و فیلمبرداری ساخته شده باشد، اما در ادامه نگاهی به عملکرد این دو دوربین می‌اندازیم.

اول از همه به رابط کاربری دوربین نگاهی می‌اندازیم. حالت‌هایی که به آنها دسترسی دارید، لایو فوکوس، پرو، پانوراما، اچ دی آر، ویدیو، عکاسی استاندارد، استیکرها و عکاسی ادامه‌دار یا Continuous Shot هستند. حالت پرو بسیار محدود است و فقط گزینه‌هایی برای تنظیم ایزو، تراز سفیدی و نوردهی پیش روی شما قرار می‌گیرد.

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

دوربین 2 مگاپیکسلی در جلوی سامسونگ گلکسی تب ای 8.0 مدل 2019 تصاویری در رزولوشن 1600 در 1200 پیکسل و نسبت ابعاد 4:3 ثبت می‌کند. این شرکت کره‌ای اطلاعات زیادی درباره ماژول دوربین و ساختار آن ارائه نداده است، اما از نظر ما، کیفیت لنز دوربین جلو فقط به اندازه‌ای که بتوانید با آن تماس‌های ویدیویی بگیرید کافی است و خیلی مناسب گرفتن عکس‌های سلفی باکیفیت نیست.

دوربین 8 مگاپیکسلی در پشت، عکس‌های بهتری از دوربین جلو می‌گیرد، اما باز هم کیفیت عکس‌های آن به سختی می‌تواند با کیفیت عکس‌های گوشی های هوشمند مدرن رقابت کند. به طور کلی، حسگر به کار رفته در دوربین پشتی اغلب تلاش می‌کند اشیا را در فوکوس نگه دارد. علاوه بر این، عکس‌های گرفته شده با این دوربین تمایل به رنگ قرمز دارند. همچنین سنسورهای دوربین‌های گلکسی تب A 8.0 می‌توانند ویدیوهایی با حداکثر کیفیت فول اچ دی ضبط کنند.

دوربین 8 مگاپیکسلی این تبلت برخی از رنگ‌ها را روشن می‌کند و رنگ‌های سبز به طور غیر دقیق تولید می‌شوند. رنگ‌های مشکی نیز مایل به خاکستری به نظر می‌رسند. کنتراست و وضوح تصاویر نیز در لبه‌های تصویر کاهش پیدا می‌کند.

عملکرد سخت افزاری

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0 مدل 2019 از تراشه اسنپدراگون 429 بهره می‌برد. این چیپست 12 نانومتری، محصول کوالکام و برای سال 2018 است. پردازنده این تبلت از هسته‌های ARM Cortex-A53 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز تشکیل شده است. پردازشگر گرافیکی آدرنو 504 نیز از APIهای مدرن مانند OpenCL 2.0، OpenGL ES 3.1، Vulkan و Direct3D 12 پشتیبانی می‌کند.

با وجود تراکم پیکسلی پایین نمایشگر، در برخی قسمت‌های رابط کاربری با افت سرعت مواجه می‌شویم. تاخیر در عملکرد به خصوص در هنگام باز کردن یا خروج از برنامه‌های سنگین و هنگام باز کردن چند برنامه در پس زمینه به خوبی مشاهده می‌شود. حتی هنگام پیمایش در وبسایت‌های سنگین نیز افت سرعت دیده می‌شود.

گلکسی تب A 8.0 در تست‌های سنگین گرافیکی نیز عملکرد ضعیفی دارد و حتی در تست PCMark برای اندروید نیز مشکل دارد. این تبلت در بنچمارک‌های عملکرد سیستم از تبلت لنوو تب M8 HD با تراشه مدیاتک هلیو A22 نیز عقب مانده است. عملکرد گرافیکی آدرنو 504 برای بازی‌های روز مانند آسفالت 9 حتی در جزئیات پایین نیز کافی نیست. پابجی موبایل نیز در گرافیک کم در نرخ 23 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. بازی‌های سبک‌تری مانند Dead Trigger 2 بدون مشکل در این تبلت اجرا می‌شوند.

این تبلت پایین رده سامسونگ از 2 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی از نوع eMMC 5.1 برخوردار است که سرعت خوانش آن در مقایسه با رقبا اصلا خوب نیست. شما می‌توانید از کارت حافظه جانبی میکرو اس دی نیز استفاده کنید و میزان حافظه ذخیره‌سازی خود را افزایش دهید.

همانطور که گفته شد، این تبلت در دو نسخه LTE و WiFi عرضه می‌شود که نسخه LTE قابلیت اتصال به شبکه تلفن همراه را دارد و در نسخه وای فای فقط می‌توانید به اینترنت خانگی متصل شوید و قابلیت تماس و دریافت و ارسال پیامک را با آن نخواهید داشت. این تبلت همچنین از بلوتوث 4.2 پشتیبانی می‌کند و قابلیت NFC در آن وجود ندارد.

ماژول یکپارچه وای فای از IEEE 802.11 a/b/g/n با فرکانس شبکه 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. در استفاده روزانه، عملکرد دریافت ماژول وای فای خوب بوده و سیگنال آن پایدار است، اما گاهی اوقات افت سرعت را در عملکرد آن مشاهده می‌کنیم. علاوه بر جی پی اس، GLONASS و QZSS، گلکسی تب ای 8.0 از سیستم مکمل SBAS مبتنی بر ماهواره برای خدمات ناوبری استفاده می‌کند.

سیستم عامل و رابط کاربری

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

گلکسی تب A هشت اینچی مدل 2019 از رابط کاربری وان یو آی 1.1 مبتنی بر سیستم عامل اندروید 9.0 پای بهره می‌برد و جدیدترین وصله‌های امنیتی نیز روی آن نصب شده است. به نظر می‌رسد آپدیت سیستم عامل اندروید 10 نیز برای آن عرضه می‌شود و شما مشکلی از بابت آن نخواهید داشت. البته احتمالا این آخرین به‌ روزرسانی خواهد بود که برای این تبلت ارزان قیمت سامسونگ ارائه می‌شود و انتظار آپدیت اندروید 11 را در آینده نداشته باشید.

تعداد برنامه‌های ثالث از پیش نصب شده، خیلی زیاد نیست، اما چندین برنامه سامسونگ در این تبلت وجود دارد که عملکردهای اضافی متعددی را ارائه می‌دهند. یکی از این برنامه‌ها، Kid Home Area است که محیطی ایمن را برای استفاده کودکان ایجاد می‌دهد و به والدین کمک می‌کند تا بتوانند زمانی که بچه‌هایشان در این تبلت می‌گذارند و همچنین برنامه‌های مورد استفاده آنها را کنترل کنند.

ظاهر رابط کاربری بسیار تمیز است و به راحتی می‌توانید به همه چیز دسترسی داشته باشید. فراموش نکنید که رابط کاربری وان یو آی، یکی از بهترین نسخه‌های سفارشی‌سازی شده اندروید محسوب می‌شود و بسیار کاربرپسند است. حالت تاریک نیز در این رابط کاربری گنجانده شده و شما می‌توانید با فعال کردن آن، تم تیره را به رابط کاربری خود ببخشید که هم ظاهر جذابی دارد و هم از آسیب رسیدن به چشمان شما جلوگیری می‌کند.

جمع بندی

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0

سامسونگ گلکسی تب ای 8.0 مدل 2019 یک تبلت ارزان قیمت با کیفیت ساخت بسیار خوب است. این تبلت از عمر باتری مناسب، بلندگوهای خوب و نمایشگر TFT قانع کننده بهره می‌برد، اما نباید از آن توقع بالایی داشته باشید و به هیچ عنوان برای بازی کردن یا عکاسی مناسب نیست. حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی اندک است و درگاه میکرو یو اس بی نیز تقریبا منسوخ شده است و سرعت شارژ بسیار پایینی را تجربه می‌کنید. تراشه اسنپدراگون 429 با 2 گیگابایت رم در بیشتر کارها شما را با افت سرعت مواجه می‌کند.

روش‌های احراز هویت بایومتریک مانند تشخیص اثر انگشت و حتی تشخیص چهره دو بعدی ساده با استفاده از دوربین جلو در این تبلت وجود ندارد. عملکرد وای فای دستگاه نیز سرعت قابل قبولی ندارد.

در مجموع، این تبلت سامسونگ برای دانش آموزانی که به یک تبلت ارزان قیمت برای حضور در کلاس‌های مجازی خود نیاز دارند و همچنین برای کسانی که استفاده‌های پیش پا افتاده‌ای از تبلت خود دارند،‌ گزینه مناسبی محسوب می‌شود، اما اگر یک کاربر پیشرفته هستید و توقع زیادی از تبلت خود دارید، ما اصلا گلکسی تب ای 8.0 را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

مزایا و معایب

مزایا

  • قیمت مناسب
  • کیفیت ساخت خوب
  • خوش دست و جمع و جور
  • عمر باتری خوب

معایب

  • رزولوشن پایین نمایشگر
  • پنل پشتی به راحتی کثیف و به سختی تمیز می‌شود
  • میزان رم و حافظه داخلی اندک
  • عملکرد ضعیف سخت افزاری
  • دوربین‌های بی فایده
  • نبود درگاه یو اس بی تایپ C
  • سرعت شارژ بسیار پایین

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*