کارت های گرافیک AMD Radeon RX 6000

کارت های گرافیک AMD Radeon RX 6000 معرفی شدند

کارت های گرافیک AMD Radeon RX 6000 مجهز به مدرن‌ترین فناوری‌ها برای رقابت با کارت های گرافیک گیمینگ شرکت NVIDIA معرفی شدند.

AMD چند شب پیش از کارت های گرافیک گیمینگ جدید سری RX 6000 خود رونمایی کرد. کارت های گرافیک AMD Radeon RX 6000 که بر پایه معماری جدید ۷ نانومتری RDNA 2 طراحی شده‌اند٬ عملکردی ۲ برابر بیشتر از نسل گذشته کارت‌های گرافیکی پرچمدار AMD را ارائه می‌کند و از ای پی آی جدید DirectX 12 Ultimate مایکروسافت نیز پشتیبانی می‌کند.

کارت های گرافیک AMD Radeon RX 6000

مهم‌‌ترین مدل این خانواده Radeon RX 6800 XT است که ۶۴۹ دلار قیمت دارد. این کارت گرافیک به ۷۲ قطعه محاسباتی و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 روی یک باس حافظه عریض ۲۵۶ بیت مجهز است. 6800XT  می‌تواند با سرعت کلاک ۲۰۱۵ مگاهرتز اجرا شود و در حالت بوست از پس ۲۲۵۰ مگاهرتز نیز بر خواهد آمد. AMD ادعا می‌کند توان کلی برد این کارت گرافیک ۳۰۰ وات است.

6800XT از ۱۲۸ مگابایت کش که AMD آن را Infinity Cache می‌نامد برخوردار است. این حافظه پنهان با تراکم بالا و سرعت بالا بر پایه کش Zen L3 ساخته شده است. این تأخیر و مصرف انرژی DRAM به خصوص با رزولوشن‌های 1440p و 4K را به حداقل می‌رساند. AMD ادعا می‌کند این با ترکیب VRAM و Infinity Cache پهنای باند کارآمد ۲.۱۷ برابری روی حافظه GDDR6 عریض ۳۸۴ بیت را ارائه می‌کند.

AMD همچنین نمودارهایی را برای مقایسه‌ی عملکرد این مدل جدید با مدل RTX 3080 منتشر کرده است. هرچند ممکن است این نمودارها فقط جنبه‌ی بازاریابی داشته باشند؛ بنابراین باید منتظر بررسی حرفه‌ای‌ها بمانیم.

کارت های گرافیک AMD Radeon RX 6000

مدل بعدی RX 6800 با قیمت ۵۷۹ دلاری است. علیرغم اینکه مل ضعیف‌تر نسبت به XT است٬ اما خیلی چیز زیادی را با داشتن آن از دست نمی‌دهید. بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها در تعداد قطعات محاسباتی است که از ۷۲ به ۶۰ رسیده و یکی از موتورهای Shader آن غیرفعال شده است. سرعت کلاک آن نیز ۱۸۱۵ مگاهرتز در حالت عادی و ۲۱۰۵ مگاهرتز در حالت بوست است. به جز این٬ Radeon RX 6800 مانند نسخه پیشین خود از حافظه ۱۶ گیگابایتی GDDR6 با کش ۱۲۸ مگابایتی Infinity Cache بهره می‌برد. و با توجه به اینکه این مدل کندتر شده٬ برد پاور آن نیز به ۲۵۰ وات نزول پیدا کرده است.

مدل 6800 با مدل ۴۹۹ دلاری RTX 3070 رقابت می‌کند؛ گرچه کمی گران‌تر از آن است. AMD در نمودارهای منتشر شده نشان می‌دهد که 6800 از RTX 2080 Ti که عملکردی در سطح RTX 3070 دارد٬ سریع‌تر است.

کارت های گرافیک AMD Radeon RX 6000

در انتها مدل پرچمدار Radeon RX 6900 XT با قیمت ۹۹۹ دلاری از ۸۰ قطعه محاسباتی به همراه همان سرعت کلاک مدل 6800XT بهره می‌برد. اکثر مشخصات فنی این دو مدل با یکدیگر یکسان هستند.

کارت های گرافیک AMD Radeon RX 6000

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*