اتاق صوت

معرفی اتاق صوت های جهان

در ساکت‌ترین اتاق صوت های جهان، شما حتی نمی‌توانید تعادل خود را به صورت عادی حفظ کنید. در این اتاق‌ها که با کمک تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا ساخته شده است، هیچ گونه پژواک صدایی معمولا وجود ندارد و شما به صورت کامل قدرت تشخیص فضا و محیط خود را از دست می‌دهید.

در این مقاله 7 مورد از اتاق صوت های جهان (آزمایشگاه های آکوستیک، ساکت ترین اتاق صوت دنیا و برخی از استودیوهای معروف هنری) را بررسی می‌کنیم!

استودیو ابی رود (Abbey Road)، یکی از قدیمی‌ترین اتاق صوت های جهان

یکی از بهترین اتاق صوت ها و استودیوهای جهان که در ساختمانی قدیمی واقع است، ابی رود نام دارد. این استودیو از سال 1928 میلادی به صورت رسمی در حال تبدیل شدن به اولین استودیوی صوت حرفه‌ای در جهان بود! این استودیو در نهایت بعد از جنگ جهانی دوم به یکی از استودیوهای پرطرفدار خوانندگان راک تبدیل شد و آثار بی نظیر متعددی درون آن ضبط گردید.

این استودیو که در حال حاضر یکی از شاخص‌ترین، استودیوهای موجود در جهان است، شهرتی افسانه‌ای در صنعت موسیقی دارد و خوانندگان بزرگی مانند بیتلز، آرهتا فرانکلین، لیدی گاگا و … در آن موسیقی‌های خود را ضبط کرده‌اند!

اتاق بی پژواک در ایالت واشنگتن آمریکا

اتاق بی صدای مایکروسافت در داخل ایالت واشینگتن قرار دارد، یکی از ساکت‌ترین اتاق‌های جهان است در این اتاق اگر حتی دستان خود را به هم بزنید، یک صدای گوشخراش، خواهید شنید که به واسطه عدم انعکاس در فضاست! شما در این اتاق پایین‌ترین آستانه شنوایی را دارید و می‌توانید از جزئی‌ترین، نویزهایی که ایجاد می‌شوند، مطلع شوید!

در بعضی از مقاله‌های عملی، سکوت این اتاق را یک صوت کر کننده نام گذاری کرده‌اند که به واقعیت نزدیک‌ترش می‌کند! همه کسانی که برای بار اول وارد این اتاق می‌شوند، به محض ورود یک حس نامملوس و غریب دارند که شاید با کلمات نتوان به راحتی آن را توصیف کرد. این بی صدایی در حدی زیاد است که حتی اگر سر خود را به آرامی بچرخانید، متوجه پژواک آن خواهید شد!

در دنیای واقعی و زندگی روزمره ما، گوش‌های ما به مقداری از صدا عادت کرده‌اند که مقدار فشار هوای داخل آن‌ها را تنظیم می‌کند! حال تصور کنید که بعد از ورود به این اتاق با سکوت کر کننده، فشار هوا به صورت کلی از بین می‌رود. هیچ گونه بازتابی در اطراف وجود ندارد و شما یک تجربه عجیب و غریب خواهید داشت!

استودیو کاپیتول لس آنجلس ایالات متحده آمریکا

استودیو ضبط کاپیتول در لس آنجلس، یکی دیگر از اتاق صوت های معروف جهان است که در آن خوانندگان بزرگی مانند مایکل جکسون، JAY-Z، بانگزر و … آثار هنری خود را ضبط کرده‌اند. این مکان که امکانات بی نظیری را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد، می‌تواند سکوت بسیاری مناسبی را در هنگام ضبط آثار موسیقی داشته باشد که به خوانندگان کمک می‌کند که با تمرکز بیشتری، کار خود را انجام دهند.

آزمایشگاه آکوستیک پیشرفته اسنوا در ایران

گروه صنعتی انتخاب که این روزها با نام لوازم خانگی اسنوا آن را می‌شناسیم، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های آکوستیک را در ایران و جهان به تازگی راه‌اندازی کرده است. این تولید کننده محبوب لوازم خانگی که انواع محصولات را از جمله یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و … را تولید می‌کند، هدف خود را از راه‌اندازی این اتاق، افزایش رضایت‌مندی مشتریان داخلی و خارجی خود اعلام کرده ‌است.

اتاق صوت

اسنوا که لقب بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی ایران را به دوش می‌کشد، با سرمایه‌گذاری در حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار توانسته ‌است که پیش نیازهای لازم برای این اتاق را تأمین کند. با توجه به این که اسنوا همواره برای کسب استانداردهای جهانی در تلاش بوده است، استفاده از این اتاق و راه‌اندازی آن را می‌توان، گامی در جهت تحقق این هدف دانست.

برخی از آزمایش‌هایی که درون آزمایشگاه آکوستیک اسنوا انجام شده است:

  • اندازه‌گیری تراز توان صوت (انرژی صوتی در  واحد زمان) انواع محصولات یخچال و کولرگازی
  • اندازه‌گیری تراز توان صوت محصلات ماشین لباسشویی
  • اندازه‌گیری تراز توان صوت هود و جاروبرقی
  • اندازه‌گیری تراز توان صوت برد و قطعات الکتریکی کوچک
  • بررسی آکوستیک کابین‌های محصولات مختلف
  • بررسی تأثیر جاذب‌های نویزگیر محصولات مختلف
  • شناسایی عوامل ایجاد نویز و لرزش در محصولات مختلف

جمع‌بندی

اتاق‌های صوت در سراسر جهان به دلایل مختلفی مانند ضبط آثار موسیقی، آزمایش صدای محصولات، تحقیقات علمی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.  به عنوان مثال همان‌طور که مشاهده کردید، استودیو ابی رود، معروف‌ترین استودیو صوتی جهان بود که آثار زیادی در آن ضبط شده بود و یا آزمایشگاه آکوستیک اسنوا که با هدف بهبود کیفیت محصولات مورد استفاده قرار گرفته بود. اگر در رابطه با این اتاق صوت‌ها، سوال، نظر و یا تجربه خاصی دارید، کافی است در بخش نظرات با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید.