شهاب سنگ صحرای بزرگ آفریقا از اسرار منابع باستانی آب در مریخ پرده‌برداری کرد

شهاب سنگ صحرای بزرگ آفریقا از اسرار منابع باستانی آب مریخ پرده‌برداری کرد

شهاب سنگ صحرای بزرگ آفریقا سنگی آسمانی بوده که در سال 2012، در این قاره پیدا شد و تازه‌ترین بررسی‌ها روی آن اطلاعات مهمی را در مورد منابع باستانی آب در مریخ به ما داده است.

در سال 2012 جرمی آسمانی به نام شهاب سنگ صحرای بزرگ آفریقا در این قاره کشف شد که طبق گفته دانشمندان، از سیاره مریخ به زمین آمده بود. بررسی‌ها روی این سنگ از همان زمان آغاز شد و به تازگی، محققان اعلام کرده‌اند که جرم آسمانی مورد نظر می‌تواند اسرار موجود در مورد منابع آب باستانی سیاره سرخ را آشکار کند. در بررسی خبر این کشف با ما همراه باشید.

صحرای بزرگ آفریقا (Sahara desert) یکی از شناخته شده‌ترین صحراها در سراسر دنیا بوده و کشف این شهاب سنگ که “NWA 7533” نام دارد، در محل مورد نظر در نوع خود منحصر به فرد است. همان‌طور که اشاره شد، به نظر می‌رسد که این سنگ از مریخ به زمین رسیده و محققان هم با امید به جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد وضعیت مریخ در 4.4 میلیارد سال گذشته، ترکیب سنگ را مورد بررسی قرار داده‌اند.

آنالیز شهاب سنگ صحرای بزرگ آفریقا

با آنالیز ترکیب معدنی این شهاب سنگ، علائم شیمیایی از اکسید شدن کشف شده که به گفته دانشمندان، تنها در زمان شکل‌گیری مولکول‌های آب به وجود می‌آیند. بر اساس اطلاعات موجود، NWA 7533 بسیار کوچک بوده و با وزن 84 گرم، آن‌قدرها هم قابل توجه و یا شگفت‌انگیز نیست. به علاوه همان‌طور که از اسم انتخاب شده برای آن مشخص بوده، کاوشگران این سنگ را در شمال غربی آفریقا کشف کرده‌اند و شواهد نشان می‌دهند که جرم مورد نظر بخشی از یک سنگ بزرگ‌تر بوده که به هنگام ورود به اتمسفر زمین متلاشی شده و تنها این تکه کوچک از آن باقی مانده است.

جالب است بدانیم که هر روزه تعداد زیادی از این شهاب سنگ‌ها وارد اتمسفر زمین می‌شوند، اما این لایه محافظتی شگفت‌انگیز به هنگام عبور سنگ‌ها از خود، اصطکاکی را به وجود می‌آورد که به تدریج اجرام را داغ کرده و در نهایت، بسیار قبل‌تر از رسیدن به سطح، آن‌ها را متلاشی می‌کند.

با این حال مهم‌ترین کشف در مورد شهاب سنگ صحرای بزرگ آفریقا ارتباط آن با تاریخچه وجود آب روی سیاره سرخ است؛ این‌طور که به نظر می‌رسد، سیاره همسایه ما در منظومه شمسی میلیاردها سال پیش بسیار سرسبز بوده و آب و شرایط جوی خوبی برای شکل‌گیری حیات داشته است. با این وجود تا پیش از آنالیز سنگ NWA 7533 تصور می‌شد که منابع آبی باستانی مریخ تنها 3.7 میلیارد سال قدمت دارند.

شهاب سنگ صحرای بزرگ آفریقا از اسرار منابع باستانی آب در مریخ پرده‌برداری کرد

این در حالی بوده که دانشمندان قدمت سنگ کشف شده را 4.4 میلیارد سال تخمین زده‌اند و از آنجایی که نشانه‌هایی از حضور آب روی آن یافت شده، به نظر می‌رسد که قدمت این منابع باستانی 700 هزار سال قبل‌تر از آن چیزی بود که تا پیش از این تصور می‌شد.

بررسی سنگ NWA 7533

وقتی در نظر می‌گیریم که آب روی مریخ قدمت بسیار بیشتری دارد، این موضوع مطرح می‌شود که به احتمال قوی، ماده مورد نظر در ابتدایی‌ترین مراحل شکل‌گیری سیاره دخیل بوده و به عنوان محصولی جانبی حضور داشته است. شهاب سنگ صحرای بزرگ آفریقا قدیمی‌ترین شهاب سنگ کشف شده از مریخ بوده و محققان امیدوارند که با آنالیز آن، بتوان به این سوال پاسخ داد که آب در ابتدا چگونه شکل گرفته است؟

دانشمندان مسئول کار با سنگ NWA 7533 نمونه‌های فراوانی از آن را از طریق تکنیک طیف‌نگاری آنالیز کردند و به دنبال پیدا کردن ردی از مواد شیمیایی، کشف کردند که آثار قابل توجهی از اکسید شدن ماگما در سنگ وجود دارد.

این احتمال مطرح شده که آب روی مریخ در 4.4 میلیارد سال پیش وجود داشته و در زمان برخورد جرمی آسمانی با سطح این سیاره، قسمتی از ماگما یا همان سنگی که به خاطر برخورد جرم ذوب شده را اکسید کرده است.

گفته شده که برخورد این جرم آسمانی با سطح سیاره سرخ به علاوه ایجاد ضربه‌ای که شهاب سنگ صحرای بزرگ آفریقا را شکل داده، مقدار زیادی هیدروژن را به اتمسفر مریخ وارد کرده و باعث گرمایش این سیاره شده است. در آن زمان مریخ اتمسفر غلیظی همانند زمین داشت و به نظر می‌رسد که در طول چند میلیارد سال گذشته، فرآیندهایی اسرارآمیز این اتمسفر را از بین برده‌اند.

به هر حال تنها می‌توان با تحقیقات بیشتر در مورد سنگ NWA 7533 جواب سوالات مطرح شده را پیدا کرد و همچنین، تحقیقات بیشتر در مورد تاریخچه سیاره سرخ که هم‌اکنون توسط آژانس فضایی ناسا در حال انجام هستند، اطلاعات مهمی را در مورد سرگذشت مریخ و فرآیندهایی که آن را به حالت خشک و مرده امروزی درآورده‌اند، به ما خواهند داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*