رزبری پای 400

رزبری پای 400 کامپیوتری ارزان قیمت درون یک کیبورد است

بنیاد رزبری که با عرضه کامپیوترهای تک بورد کوچک انقلابی در این عرصه به پا کرد، این بار جدیدترین محصول خود یعنی رزبری پای 400 را معرفی نمود.

رزبری یک بنیاد انگلیسی است که اقدام به عرضه کامپیوترهای تک بورد به صورت تجاری کرد. این کامپیوتر‌ها تمامی اجزا و قطعاتشان شامل پردازنده، رم، حافظه و… روی یک بورد قرار دارد و قیمت پایینی دارند. از این گجت‌ها می‌توان برای مصارف گوناگونی استفاده کرد و ماژول‌های مختلفی برای اتصال به آن وجود دارد.

رزبری پای 400 – Raspberry Pi 400 آخرین محصول معرفی شده از سوی این بنیاد تا به امروز است که یک طراحی متفاوت نسبت به نیاکان خود دارد. در حالی که مدل‌های قدیمی‌تر همگی تنها یک بورد کوچک بودند، جدیدترین عضو این خانواده در قالب یک کیبورد معرفی شده است.

یافتن یک کامپیوتر مناسب و فضای ذخیره سازی کافی برای همه اعضای خانواده به منظور حضور مجازی در کلاس درس یا محل کار، یکی از چالش‌های دوران همه‌گیری بیماری کرونا است. رزبری پای یکی از کم هزینه‌ترین راهکارها برای دستیابی به یک کامپیوتر دسکتاپ بنیادی است که البته هرکسی نمی‌تواند چنین کاری کند.

حال یک محصول جدید معرفی شده که شبیه کامپیوترهای قدیمی دهه 1980 همچون کمودور 64 است و تمامی قطعاتش درون یک صفحه کلید جمع شده‌اند، با این حال قدرتی بسیار بیشتر از آن‌ها دارد.

رزبری پای 400

این محصول که رزبری پای 400 نام دارد، یک کیت کامیپوتر با 4 گیگابایت رم است و به گفته کمپانی بهترین تجربه کاربری ممکن را ارائه می‌دهد. این کامپیوتر بدون نیاز به هیچگونه نصب و تغییراتی مستقیما پس از خروج از جعبه آماده اتصال به تلوزیون یا نمایشگر و قابل استفاده است.

محتوای درون جعبه نیز شامل خود کامیپوتر درون کیبورد، یک موس، یک کارت حافظه میکرو اس‌دی با سیستم عامل Raspberry Pi OS، کابل تبدیل میکرو HDMI به HDMI فول سایز، منبع تغذیه با پورت USB تایپ C و راهنمای کار برای کاربران تازه وارد است.

این محصول برای اتصال ماژول‌های مختلف یک پین هدر ورودی خروجی چندمنظوره با 40 پین دارد. یک ورودی کارت حافظه میکرو اس‌دی، دو درگاه میکرو HDMI، یک درگاه USB تایپ C برای ورودی منبع تغذیه 5 ولت با حداقل جریان 3 آمپر، دو درگاه USB 3.0 فول سایز در کنار یک درگاه USB 2.0 و همچنین یک پورت اترنت گیگابیتی دیگر ورودی‌های رزبری پای 400 هستند.

این کامپیوتر یک پردازنده 64 بیتی 4 هسته‌ای BCM2711 ساخت برادکام – Broadcom داشته که هسته آن Cortex-A72 با معماری ARM v8 است و 1.8 گیگاهرتز سرعت دارد. همانطور ک گفته شد رم آن نیز 4 گیگابایت و از نوع LPDDR4 SDRAM با فرکانس 3200 مگاهرتز است. برای ارتباط بی‌سیم نیز این محصول به وای فای دو باند (2.4 و 5 گیگاهرتز) IEEE 802.11b/g/n/ac و بلوتوث 5 BLE مجهز است.

کامپیوتر جدید رزبری پای می‌تواند تصاویر 4K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه پردازش و در خروجی‌های میکرو HDMI خود ارائه دهد. رابط برنامه‌نویسی کاربردی گرافیک آن نیز OpenGL ES 3.0 است. همچنین از کدینگ‌های H.265 و H.264 پشتیبانی می‌کند.

هنگام فعال سازی کیبورد دستگاه از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی،‌ اسپانیایی و آلمانی پشتیبانی می‌کند و راهنمای کار با محصول نیز در این زبان‌ها وجود دارد. در آینده زبان‌هایی که توسط کیبورد رسمی رزبری پای پشتیبانی می‌شوند به رزبری پای 400 نیز اضاف می‌شوند.

این کامپیوتر کیبوردی با قیمت 100 دلار به فروش می‌رسد و هم اکنون قابل تهیه است. البته اگر کسی تنها خود کامپیوتر را بخواهد تنها کافی است 70 دلار بپردازد. کیبورد این دستگاه با ابعاد 28.6 در 12.2 در 2.3 سانتی‌متر بسیار جمع و جور بوده و بیشتر شبیه کیبورد نوت بوک است تا کیبورد دسکتاپ. همچنین فاقد کلیدهای ماشین حساب در سمت راست خود بوده و ضخامتش نیز اندازه یک لپ تاپ عادی است. این محصول راهکاری اقتصادی به منظور تهیه یک کامپیوتر برای کودکان است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*