داشتن علائم افسردگی خطر سکته مغزی را بیشتر می‌کند

در جریان تحقیقاتی 9 ساله، دانشمندان ارتباط وجود علائم افسردگی در افراد و خطر سکته مغزی آن‌ها را بررسی کرده و نتایج نگران کننده‌ای را اعلام کرده‌اند.

بررسی‌های جدید دانشمندان نشان داده که داشتن علائم افسردگی می‌تواند شانس بروز سکته مغزی در افراد را بالا ببرد و افسردگی باید به عنوان مولفه‌ای مهم در مورد سلامت افراد، در نظر گرفته شود.

محققان برای بررسی وضعیت افسردگی داوطلبان خود، از آزمایشی به نام «مقیاس مرکز افسردگی مطالعات اپیدمیولوژیک» (CES-D-4) استفاده کردند و با بررسی ارتباط این وضعیت روانی و احتمال بروز سکته مغزی افراد، نشانه‌های افسردگی را به عنوان فاکتوری غیر منتظره در این رابطه معرفی کردند. این در حالی بوده که محققان قبلا هم مقالات مهمی را در مورد بروز سکته قلبی و افزایش فشار خون در افراد افسرده منتشر کرده‌اند.

علائم افسردگی و سکته مغزی

مقاله جدید محققان دانشگاه آلابامای آمریکا در ژورنال “Neurology: Clinical Practice” منتشر شده و برای رسیدن به نتایج گزارش شده، وضعیت حدودا 15 هزار بزرگ‌سال سفید پوست و 10 هزار بزرگ‌سال سیاه پوست بررسی شده است؛ تمامی این افراد بالای 45 سال سن داشتند و در هیچ کدام از آن‌ها هم سابقه سکته مغزی وجود نداشت.

یکی از نکات جالب‌توجه دیگر تحقیق دانشگاه آلاباما، بررسی تاثیر منطقه محل زندگی و همچنین نژاد افراد در احتمال بروز سکته در آن‌ها بود و پژوهش مورد نظر به شکلی طراحی شده بود که در طول مدت زمانی 9 ساله، وضعیت این افراد را به صورت دقیق پیگیری کند.

برخی از علائم افسردگی که در تست CES-D-4 در نظر گرفته شده بود، شامل گریه‌های بی توقف، غم و اندوه، تنهایی و همچنین احساس افسرده بودن در افراد می‌شد. در طول این 9 سال محققان بروز بیش از 1200 سکته مغزی را در داوطلبان گزارش کردند. با در نظر گرفتن این موضوع، دانشمندان وجود علائم مورد نظر را در کسانی که دچار سکته شدند، بررسی کردند و در کمال تاسف دیده شد که افراد دارای نشانه‌های افسردگی، 39 درصد بیشتر از بقیه در معرض خطر سکته بودند.

داشتن علائم افسردگی خطر سکته مغزی را بیشتر می‌کند

تست CES-D-4 شامل 4 مقیاس می‌شود و گفته شده که این 39 درصد ریسک بیشتر، تنها مختص کسانی است که عدد افسردگی آن‌ها در تست 3 بود. برای کسانی که عدد آن‌ها 4 گزارش شده ریسک مورد نظر 54 بوده و می‌توان گفت که این افراد شدیدا در معرض سکته مغزی و مرگ به واسطه مسدود شدن رگ‌های مغز خود هستند.

بررسی‌ها اختلاف قابل توجه و مهمی بین وضعیت نژادهای مختلف داوطلبان را نشان نداد و سرپرست نویسندگان مقاله دانشگاه آلاباما، کاساندرا فورد (Cassandra Ford) می‌گوید که باید تحقیقات بیشتری در مورد علائم افسردگی در سیاه پوستان انجام شود.

فاکتورهای نژادی

فورد معتقد است که فاکتورهای معمولی مانند بالا بودن فشار خون یا مشکلات قلبی که همیشه به سکته مغزی ارتباط داده می‌شوند، نمی‌توانند اختلاف بین آمار سیاه پوستان و سفید پوستان را توجیه کنند. متاسفانه به نظر می‌رسد که بروز افسردگی در سیاه پوستان کمتر تشخیص داده می‌شود و در صورت تشخیص هم این بخش از جامعه آمریکا به مراقبت‌های کمتری دسترسی خواهند داشت. به علاوه تحقیقات محدودی هم در مورد افسردگی در سیاه پوستان انجام شده و مطمئنا باید دانشمندان وقت و انرژی بیشتری روی بررسی این مسئله صرف کنند.

به علاوه علائم افسردگی هم به عنوان فاکتوری غیر معمول که در افزایش شانس بروز سکته مغزی تاثیر دارند، در نظر گرفته شوند. نتایج به دست آمده از تحقیقات فورد هم نشان دهنده اهمیت بررسی این مسئله در میان گروه‌های نژادی مختلف است.

با اینکه فورد و همکارانش در تحقیق خود از ارتباط قوی افسردگی و بروز سکته صحبت می‌کنند، محققان مورد نظر به وضوح اظهار کرده‌اند که ابتلا به افسردگی لزوما باعث گرفتگی رگ‌های مغز نمی‌شود و نمی‌توان گفت که هرکس به این مشکل روانی دچار است، نهایتا سکته می‌کند.

با این حال این دانشمندان امیدوارند که پزشکان و متخصصان به هنگام مشاهده علائم افسردگی در بیماران خود، بالا بودن خطر سکته مغزی در آن‌ها را جدی بگیرند و برای پیشگیری از چنین مشکل جسمانی اقدامات لازم را انجام دهند.

معمولا دیده می‌شود که افراد پیرو رژیم‌های غذایی ناسالم و یا کسانی که ورزش نمی‌کنند، بیش از همه جزو کسانی دسته‌بندی می‌شوند که در خطر سکته هستند. با این وجود مهم‌ترین نکته‌ای که تیم فورد به آن اشاره کرده، اهمیت بیماری افسردگی در بروز سکته است و همان‌طور که اشاره شد، این دانشمندان می‌گویند که مشکل روانی مورد نظر باید جزو مولفه های دخیل در سلامت جسمانی در نظر گرفته شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*