غذاهای التهاب زا مانند گوشت قرمز سلامت قلب را به خطر می‌اندازند

غذاهای التهاب زا مانند گوشت قرمز سلامت قلب را به خطر می‌اندازند

اخیرا دانشمندان موضوع تاثیر غذاهای التهاب زا مانند شکر و گوشت قرمز روی سلامت قلب را بررسی کرده‌اند و نتایج نگران کننده‌ای را در قالب یک مقاله به اشتراک گذاشته‌اند.

غذاهای التهاب زا مرکز توجه یکی از تازه‌ترین تحقیقات انجام شده روی تاثیر رژیم غذایی و وضعیت سیستم قلب و عروق بوده که نتایج نسبتا نگران کننده‌ای را در مورد سلامت افراد پیرو این نوع رژیم در اختیار ما گذاشته است.

محققان می‌گویند که خوردن برخی غذاها که به صورت کلی با مسئله بروز التهاب در بدن ارتباط داده شده‌اند، می‌تواند شانس به خطر افتادن سلامت قلب و همچنین بروز سکته قلبی و مغزی را در افراد بیشتر کند. مقاله مربوط به تازه‌ترین کار پژوهشی انجام شده توسط ژورنال “American College of Cardiology” منتشر شده و قبلا هم این ژورنال مقاله‌های جالب‌توجه دیگری را در مورد تاثیرات ضد التهابی برخی غذاها روی کاهش خطر بروز سکته‌های مختلف منتشر کرده بود.

خطر غذاهای التهاب زا

در ابتدا از خود می‌پرسیم که التهاب چیست؟ بر اساس تعریف‌های موجود، التهاب واکنش طبیعی بدن انسان به تحریک کننده‌های خارجی بوده که قصد صدمه زدن به بافت‌های بدن را دارند و یا به این بافت‌ها آسیب وارد کرده‌اند. به عنوان مثال وقتی یک تکه چوب کوچک وارد پوست ما می‌شود، بدن ما به صورت اتوماتیک با این مزاحم خارجی مقابله کرده و می‌بینیم که پس از برداشتن چوب، پوست قرمز می‌شود، مایعاتی در اطراف محل فرورفتگی ترشح می‌شوند و شاید مقداری بادکردگی یا مشکلات دیگر هم بروز کنند.

غذاهای التهاب زا مانند گوشت قرمز سلامت قلب را به خطر می‌اندازند

در واکنش به عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها هم بدن برای مقابله دچار التهاب می‌شود و برای به وجود آوردن التهاب، سیستم ایمنی، جریان خون و برخی دیگر از قسمت‌های بدن وارد ماجرا می‌شوند. در مقاله‌ای که به تازگی در مورد بحث غذاهای التهاب زا منتشر شده، شدیدترین حالت این پاسخ طبیعی بدن به تحریک کننده‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت، نقش بروز چنین مشکلی در به وجود آمدن بیماری‌های قلبی آنالیز شده است.

مقاله‌های زیادی تاکنون در مورد تاثیر غذاها روی بروز بیماری التهاب مزمن منتشر شده‌اند و رژیم‌های غذایی مختلفی به این بیماری ارتباط داده شده‌اند. با این حال، تحقیق اخیر روی تاثیرات بلند مدت چنین رژیم‌هایی روی سلامت قلب متمرکز بوده است.

جزئیات تحقیق اخیر

برای این کار پژوهشی دانشمندان از داده‌های داوطلبانی که حدودا 32 سال اطلاعات رژیم‌های غذایی خود را اعلام کرده بودند، استفاده کردند. به علاوه برای بالا بردن دقت تحقیق، اطلاعات آن دسته از این داوطلبان که به بیماری‌های قلبی، سرطان و یا سکته مغزی دچار شده بودند، در بررسی‌ها لحاظ نشد. در نهایت 210 هزار نفر که همگی، هر چهار سال یک بار نوع رژیم غذایی و جزئیات عادت‌های تغذیه‌ای خود را به دانشمندان گزارش می‌کردند، در پژوهش شرکت داشتند.

به صورت کلی 18 خوراکی گوناگون شامل شکر، گوشت قرمز، خوراکی‌های سرخ شده، نوشیدنی‌های مضر مانند نوشابه، غذاهای فرآوری شده و برخی خوراکی‌های دیگر به عنوان غذاهای التهاب زا در نظر گرفته شده بودند. تمامی بررسی‌های نشان داد که افراد مصرف کننده این غذاهای مضر نسبت به کسانی که معمولا به خوردن غذاهای ضد التهاب عادت داشتند، 46 درصد بیشتر در معرض بروز مشکلات قلبی بودند. به علاوه شانس بروز سکته مغزی هم در این افراد 28 درصد بیشتر از بقیه بود.

در نهایت دانشمندان در تحقیق خود به تعدادی از غذاهای ضد التهاب که حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، اشاره کردند؛ خوراکی‌هایی مانند کدوتنبل، هویج، اسفناج، قهوه و خوردنی‌های دیگری که توانایی دور کردن خطر بروز مشکلات سلامتی مختلف از ما را دارند. در کنار توصیه جدی به مصرف مرتب این خوراکی‌ها، محققان در مورد استفاده بیش از حد از غذاهای التهاب زا هشدار می‌دهند و توصیه شده که تا حد امکان، مصرف غذاهای مضر مورد نظر محدود شود.