ربات جدید ارتش آمریکا با تبدیل چرخ به پا روی هر سطحی جابه‌جا می‌شود

ربات جدید ارتش آمریکا با تبدیل چرخ به پا روی هر سطحی جابه‌جا می‌شود

به تازگی خبر طراحی ربات جدید ارتش آمریکا با قابلیت تبدیل چرخ‌ها به پاهای رباتیک منتشر شده است؛ چنین طرحی می‌تواند امکان جابه‌جایی در مکان‌های سخت و صعب‌العبور را فراهم کند.

ربات جدید ارتش آمریکا که با همکاری دانشگاه ای اند ام تگزاس و آژانس دارپا (DARPA) یا همان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی این کشور طراحی شده، به کمک تکنیکی هوشمندان چرخ‌هایش را به پاهای رباتیک تبدیل می‌کند. در بررسی این طرح جالب‌توجه با ما همراه باشید.

وقتی صحبت از جابه‌جایی ربات‌ها یا وسایل نقلیه مختلف روی سطوح صاف و بدون مانع به میان می‌آید، استفاده از چرخ بهترین گزینه ممکن است؛ با این حال می‌دانیم که وقتی پای موانع گوناگون و یا سطوح ناهموار به میان می‌آید، طراحی گرد چرخ به جابه‌جایی بهتر یا بی‌دردسرتر کمکی نمی‌کند.

از طرف دیگر به کار گیری طرح‌هایی که شبیه پا عمل می‌کنند، به ربات‌ها این امکان را خواهند داد تا از موانع بالا رفته و با کارایی بیشتری جابه‌جا شوند. حال اگر بتوان دو طرح ذکر شده را با هم ترکیب کرد و به محصولی رسید که سرعت حرکت چرخ و انعطاف‌پذیری پاها را دارد، رباتی ساخته خواهد شد که از تمامی رقیبانش بهتر عمل می‌کند.

طرح جدیدی هم که با همکاری دانشگاه ای اند ام و دارپا ارائه شده، چنین ایده هوشمندانه‌ای را عملی می‌کند. گفته شده که ربات جدید ارتش آمریکا به صورت اتوماتیک و بدون دخالت هدایت کننده‌ها، می‌تواند استفاده از چرخ یا پا را برای تعیین بهترین راه عبور از سطوح مختلف، تشخیص دهد.

ربات جدید ارتش آمریکا

دارپا این ربات را از طریق پروژه “OFFSET” خود که در بخش مهندسی تکنولوژی دانشگاه ای اند ام در جریان بوده، توسعه داده و کیجو لی (Kiju Lee)، پروفسور مسئول ارائه طرح اخیر می‌گوید که قرارداد جدیدی را با دارپا برای توسعه ربات‌های پیشرفته‌تر و بهتر بسته است.

بر اساس اطلاعات موجود، پروژه OFFSET بیشتر روی ساخت ربات‌های منعطف و کارآمدی متمرکز بوده که باید قابلیت فعالیت در محیط‌های شهری را داشته باشند. بخشی از فعالیت‌های ارتش در دنیای مدرن به جنگ‌های درون شهری مربوط می‌شود و از طرف دیگر، وقتی جان انسان‌ها در این ماموریت‌ها مهم باشد، سازمانی مانند دارپا تمرکز خود را روی توسعه ربات‌هایی می‌گذارد که بدون دخالت مستقیم انسان، در محیط عملیات فعالیت می‌کنند.

ربات جدید ارتش آمریکا هم بدون سرنشین بوده و طرح شگفت‌انگیز آن قابلیت‌هایی را فراهم می‌کند که از ربات‌های معمولی و تجهیزات عادی مورد استفاده ارتش و سازمان‌های دیگر فراتر می‌روند.

ربات جدید ارتش آمریکا با تبدیل چرخ به پا روی هر سطحی جابه‌جا می‌شود

لی و همکارانش نام ربات مورد نظر را “WaLTR”، مخفف «ربات تغییر شکل دهنده چرخ و پا» انتخاب کرده‌اند و همان‌طور که اشاره شد، قابلیت منحصر به فرد تبدیل چرخ‌ها به اعضایی شبیه به پا که می‌توانند از پله‌ها بالا بروند، مهم‌ترین ویژگی این طرح بوده است. البته پیش از این هم ربات‌های دیگری با توانایی بالا رفتن از پله ساخته شده بود، اما کارایی WaLTR در این رابطه بیشتر بوده و از طرف دیگر، می‌توان گفت که ربات جدید ارتش آمریکا بدون نیاز به فرمان‌های قبلی، در مواجهه با موانعی مانند پله، به صورت اتوماتیک چرخ‌ها را به پا تبدیل می‌کند.

جزئیات طرح اخیر

متاسفانه به غیر از تصاویر بالا، عکس‌های دیگری از طرح تیم لی برای آژانس دارپا ارائه نشده و به نظر می‌رسد که بحث ارتباط اختراع مورد نظر با قراردادهای نظامی باعث شده تا نوعی رازداری در این رابطه وجود داشته باشد.

تیم دانشگاه ای اند ام اعلام کرده که در حال ساخت نمونه‌های اولیه‌ای از ربات WaLTR بوده و تا فوریه 2021، اولین آزمایش‌های این طرح عملی خواهد شد. به علاوه این دانشمندان امیدوارند که در کنار استفاده‌های نظامی، بتوان از این طرح شگفت‌انگیز به منظور کاربردهای دیگر در زندگی انسان‌های عادی هم استفاده کرد.

لی می‌گوید که ایده منحصر به فرد ربات جدید ارتش آمریکا می‌تواند در حوزه‌های کاربردی مانند هوافضا، کشاورزی، امنیت داخلی، سیستم‌های ضد سرقت و حتی ربات‌های خانگی مورد استفاده قرار بگیرد.

تا به این لحظه اطلاعات دقیقی در مورد مرحله عملی کردن طرح لی و یا ارزش مادی این طرح جالب‌توجه منتشر نشده و انتظار می‌رود که تا قبل از بهره‌برداری کامل ارتش ایالات متحده از ربات مورد نظر، اطلاعات چندان مفیدی به منظور استفاده در زمینه‌های دیگر مانند هوافضا یا کشاورزی در اختیار عموم مردم قرار نگیرد. البته این احتمال هم وجود دارد که شرکت‌ها و دانشمندان دیگر با الهام گرفتن از این ایده، ربات‌های خود را با توانایی‌های مشابه بسازند و در زمانی بسیار کوتاه شاهد نسل جدیدی از ربات‌ها باشیم.