سیاره فراخورشیدی K2-141b

جزئیاتی جدید از سیاره فراخورشیدی K2-141b؛ اقیانوس‌هایی از گدازه مذاب و باران‌هایی از سنگ!

محققان موفق به کشف جزئیات جدیدی از سیاره فراخورشیدی K2-141b شدند. در این سیاره اقیانوس‌هایی از گدازه مذاب و باران‌هایی از سنگ وجود دارد!

دانشمندان دانشگاه مک گیل، دانشگاه یورک و موسسه آموزش علوم هند موفق شدند از سیاره فراخورشیدی K2-141b جزئیات جدیدی را کشف کنند. این محققان در گزارش خود اعلام کردند سیاره K2-141b در فاصله بسیار نزدیک به دور ستاره میزبان خود در حال چرخش است و قسمت زیادی از آن را اقیانوس‌های روان گدازه‌ای تشکیل داده‌اند.

کشف جزئیات جدید درباره سیاره فراخورشیدی K2-141b

محققان در بررسی‌های جدید خود متوجه عجیب بودن اتمسفر و چرخه آب و هوایی سیاره فراخورشیدی K2-141b شدند. طبق گفته این محققان، سیاره K2-141b از لحاظ ابعاد مشابه زمین بوده و از یک سطح، اقیانوس و جو بهره می‌برد که تمام آنها از سنگ‌ها ساخته شده‌اند. گیانگ نگوین (Giang Nguyen)، نویسنده اصلی این پژوهش عنوان کرد در بررسی‌های جدید خود توانستیم برای اولین بار شرایط آب و هوایی این سیاره را پیش‌بینی کنیم. وی افزود این سیاره صدها سال نوری از زمین فاصله دارد و با تلسکوپ‌های جدیدی نظیر تلسکوپ فضایی جیمز وب به آسانی قابل رصد است.

محققان این پژوهش طی بررسی‌های جدید دریافتند الگوی روشنایی این سیاره به این گونه است که حدود دو سوم این سیاره نور روز همیشگی را دریافت می‌کند. با توجه به این که این سیاره به ستاره خود نزدیک است، از لحاظ گرانشی باعث قفل شدن آن در جای خود می‌شود؛ به بیانی دیگر یک طرف سیاره همواره رو به ستاره مرکز خواهد بود. در این بخش سیاره گرم و سوزان بوده و دمای آن بیش از 5400 درجه فارنهایت است؛ یعنی آنچنان گرم که علاوه بر ذوب کردن سنگ‌ها باعث بخار شدن آنها می‌شود.

همانطور که می‌دانید در چرخه آب در سیاره زمین، آب تبخیر شده و در جو بالا قرار می‌گیرد، سپس متراکم شده و همانند باران به سطح زمین برخواهد گشت، اما در سیاره فراخورشیدی K2-141b ، سنگ‌ها همانند آب این چرخه را تجربه می‌کنند. در واقع در این سیاره سدیم، سیلیسیم مونوکسید و سیلیسیم دی‌اکسید به بخار مواد معدنی تبدیل خواهند شد و بادهای فراصوت که سرعت آنها بیش از 3 هزار و 100 مایل در ساعت است، آنها را به سمت تاریک سیاره منتقل خواهند کرد و به دلیل دمای بسیار سرد منفی 328 درجه فارنهایت در سمت تاریک، شاهد بارش سنگ‌ها به درون اقیانوس ماگما با عمق ۶۰ مایل خواهیم بود.