تست PCR , تشخیص کرونا

تست PCR یا سی تی اسکن ؛ کدام یک برای تشخیص کرونا بهتر است؟

محققان با مقایسه حساسیت تست PCR با سی تی اسکن توانستند به این پرسش پاسخ دهند که کدام روش برای تشخیص کرونا بهتر است.

از آنجایی که ویروس کرونا به سرعت میان افراد انتقال پیدا می‌کند و در حال حاضر نیز برای بیماری کووید 19 درمان مشخصی وجود ندارد، شناسایی افراد مبتلا به کروناویروس در مراحل اولیه با هدف قرنطینه کردن آنها بسیار حائز اهمیت است. در شرایطی که بسیاری تست مولکولی (RT-PCR) را به عنوان آزمایش تاییدکننده ابتلا به ویروس کرونا می‌دانند، اخیرا نتایج منفی کاذب در تست مولکولی اولیه بیماران مبتلا مشاهده شده است. به همین دلیل محققان تصمیم گرفته‌اند با مقایسه حساسیت تست PCR با سی تی اسکن به این پرسش پاسخ دهند که کدام روش برای تشخیص کرونا بهتر است؟

مقایسه تست PCR با سی تی اسکن 

این مقاله که در مورد مقایسه تست PCR با سی تی اسکن بوده اخیرا در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک منتشر شده است و از نویسندگان آن نیز می‌توان به مهرداد نصرالله‌زاده، محمدفواد حیدری، محمد خانعلی‌پور، سعادت‌الله غفاری، میلاد جعفری، سجاد بیگلری و عمران اسماعیل‌زاده از دانشگاه علوم پزشکی آجا اشاره کرد. در این مقاله آمده است:

این پژوهش از نوع گذشته‌نگر بوده و در آن تعداد ۲۱۲ پرونده از بیماران مشکوک به کووید-۱۹ که از تاریخ اول اسفند سال 98 تا ۱۵ فروردین سال 99 در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران بستری شده بودند، بررسی شد. معیار ورود بیماران به این پژوهش، وجود نتایج سی تی اسکن و RT-PCR همزمان در پرونده پزشکی بود.

محققان در این پژوهش اطلاعات دموگرافیک، علائم و نشانه‌ها، یافته‌های سی تی اسکن قفسه سینه و RT-PCR را از پرونده پزشکی بیماران جمع‌آوری کردند و با استفاده از نرم افزار SPSS روی آنها آنالیزهای آماری را به انجام رساندند. نویسندگان این مقاله اعلام کردند:

از ۲۱۲ پرونده مربوط به بیماران بستری شده با تشخیص کووید-۱۹، به طور کلی ۱۴۷ بیمار (۶۹ درصد) دارای RT-PCR مثبت و ۱۸۹ بیمار (۸۹ درصد) بیمار نتیجه سی تی اسکن مثبت داشتند. میزان حساسیت کلی سی تی اسکن برای تشخیص کووید-۱۹ برابر ۹۱.۸۳ درصد محاسبه شد. همچنین میزان دقت کلی سی تی اسکن برابر با ۷۰.۵ درصد بود.

طبق این پژوهش، تعداد 185 بیمار پیش از تایید توسط RT-PCR، دارای نتایج مثبت بودند که 135 نفر از آنها با تست PCR تایید شدند. در این مطالعه محققان با محدودیت‌هایی چون عدم وجود RT-PCR ثانویه برای افراد دارای علامت مواجه بودند که می‌تواند حساسیت تست اولیه را به خوبی نشان دهد.

نتایج این مقاله حاکی از آن است که اگر نتایج مثبت سی تی اسکن را به کووید 19 مربوط بدانیم، میزان حساسیت کلی سی تی اسکن در تشخیص این بیماری برابر با 91.83 درصد است و میزان اختصاصیت معادل ۲۳.۰۷ درصد محاسبه شده است.

نویسندگان این مقاله بر این باورند:

می‌بایست به این نکته توجه کرد که میزان بالای نتایج مثبت کاذب حاصل از سی تی اسکن و تصمیم‌گیری‌های بعدی طبق آن، باعث افزایش بار اقتصادی روی سیستم بهداشت و درمان خواهد شد. علاوه بر این علائم مشاهده شده در تست سی تی اسکن لزوما در همه افراد، به کووید-۱۹ مربوط نیست. از این رو پیشنهاد می‌شود که بیماران دارای نتایج سی تی اسکن مثبت و دارای علائم بیماری که از نظر تست RT-PCR منفی هستند، به دلیل احتمال وجود نتایج منفی کاذب، مجددا توسط تست RT-PCR تایید شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*