کمپین‌های تبلیغاتی

راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی اینستاگرام

این روزها اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی است که در میان کاربران با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است. به همین منظور یکی از گزینه‌های جذاب و مناسب برای صاحبان کسب و کار در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. ما در آژانس تبلیغاتی رسا تلاش می‌کنیم شما را در اجرای یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام به بهترین شکل ممکن همراهی کنیم. پس با ما در این مقاله همراه باشید تا برخی نکات ضروری جهت اجرای بهینه کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال را مرور کنیم.

هدف از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی:

در اجرای کمپین‌های تبلیغاتی تلاش بر این است تا در مدت زمانی مشخص به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم. بنابراین تمامی اجزای یک کمپین تبلیغاتی مانند مخاطبین هدف، تولید محتوا، رسانه و …. بایستی در خدمت اهداف کمپین باشد.

از اهداف کمپین‌های تبلیغاتی اینستاگرام می‌توان به افزایش فروش، آگاهی از برند، دسترسی به مشتری‌های جدید و یا معرفی یک محصول جدید اشاره کرد.

تعیین بودجه

طراح یک برنامه تبلیغاتی باید بودجه مورد نظر برای رسیدن به اهداف را معین نماید. در ایران متأسفانه تعیین بودجه‌ی تبلیغاتی تماماً در اختیار مجری تبلیغات نیست و با چانه‌زنی‌های طولانی بین کارفرما و مجری تعیین می‌شود.

روش‌های کلاسیک تعیین تعیین بودجه‌ی تبلیغاتی

1. توانایی مالی (Affordable Method)

در این روش مشتری بر اساس توانایی مالی خود و بازدهی که مد نظر دارد، بودجه ثابتی را برای تبلیغات مشخص می‌کند. اما این روش هیچ دلیل و توجیه منطقی ندارد.

2. درصدی از فروش (Percentage of Sales Method)

در این روش، درصدی از سقف فروش پیش‌بینی شده به عنوان بودجه‌ی تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود.

3. دلخواه یا اختیاری خودسرانه

در این روش، بنگاه اقتصادی بدون هیچ ضابطه‌ی مشخصی، رقمی را به طور دلخواه برای هزینه‌های تبلیغاتی خود در نظر می‌گیرد.

4. درصدی از قیمت واحد کالا

در این روش، بنگاه اقتصادی بدون توجه به حجم یا هدف فروش، از بهای هر واحد فروش رفته، درصدی را برای تبلیغات در نظر می‌گیرد.

5. رقابتی

در این روش، بنگاه‌ها با توجه به بودجه‌ی تبلیغاتی سایر رقبای هم سطح خود، رقم یا درصدی را برای تبلیغات در نظر می‌گیرند.

6. منطقی یا مبتنی بر هدف

در این روش بر اساس اصول مدیریت استراتژیک، پس از آنکه شناسایی موقعیت، هدف‌گذاری و طراحی استراتژی برای رسیدن به آن صورت گرفت، وظایف لازم برای تحققِ اهداف شناسایی شده و هزینه‌های انجام آن‌ها به عنوان بودجه تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود.

عوامل اثرگذار بر بودجه تبلیغاتی

  • موقعیت کالا در منحنی عمر محصول (PLC) و در نظر گرفتن شدت یا ضعف هزینه‌ها (در مراحل معرفی – رشد – بلوغ – افول)
  • نوع کالا
  • سهم بازار (حفظ سهم – افزایش سهم)
  • وضعیت رقابت (رقابت – انحصار)
  • شرایط رقبا
  • تنوع، تعداد و هزینه‌های هر رسانه

مخاطب را شناسایی کنید

اگر به دنبال اجرای یک کمپین اینستاگرامی موفق هستید باید مخاطبین هدف خود را به درستی مشخص کنید تا بتوانید محتوایی متناسب با نیاز و سلیقه آنها ارائه دهید. یکی از روش‌های مناسب جهت شناسایی مخاطبین هدف خود دنبال کردن رقبای موفق و صفحات مرتبط با کسب و کارتان در اینستاگرام است. این که چه افرادی آن صفحات را دنبال می‌کنند؟ چه افرادی در محتواهای بارگذاری شده در صفحات اظهار نظر می‌کنند. شما می‌توانید مخاطبین هدف خود را بر اساس ویژگی‌هایی چون سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد، موقعیت جغرافیایی، سبک زندگی و … تعیین کنید.

تعیین محتوای کمپین تبلیغاتی

در مرحله بعد بایستی استراتژی محتوایی خود برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی را مشخص کنید. به این منظور بایستی مخاطبین خود را ردیابی کنید. بررسی کنید که مخاطبین شما چه محتوایی را بیشتر دنبال کرده و میزان درگیری بالایی را با آنها دارند. در این راستا بایستی بر اساس ماهیت کمپین، محتوای خود را مشخص کنید. گاهی اوقات استفاده از محتوای ویدئویی نسبت به عکس و پوستر تبلیغاتی ارجحیت دارد و در برخی موارد بالعکس. علاوه بر این باید به زمان اجرای کمپین خود دقت کنید و محتوای مورد نظر را بر اساس زمان‌هایی که قصد اجرای کمپین دارید تعیین کنید.

تیم ایده پردازی و خلاقیت ما در آژانس تبلیغاتی رسا شما را در تولید محتوای اینستاگرام جذاب و متناسب با کسب و کارتان همراهی خواهد کرد

رسانه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید

در این بخش باید صفحات متناسب با کسب و کار خود که نمرات بالایی در الگوریتم اینستاگرام دارند، انتخاب کنید. می‌توانید بر اساس نیاز خود از کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ و صفحات افراد حقیقی یا صفحاتی که جنبه عمومی دارند استفاده کنید.

ارزیابی و کنترل کمپین اجرا شده

در مرحله آخر وقتی اجرای کمپین تبلیغاتی به پایان رسید، زمان آن فرا رسیده است که میزان موفقیت کمپین اجرا شده را بررسی کرده و ببینید آیا کمپین تبلیغاتی مد نظر با موفقیت اجرا شده است؟ چه میزان در افزایش آگاهی مخاطبین موفق بوده‌اید؟ تعداد دنبال‌کنندگان‌تان چه تغییری کرده است؟ و یا اینکه فروش‌تان چه افزایش داشته است؟

بایستی پارامترهایی را برای اندازه‌گیری موفقیت کمپین خود در نظر بگیرید. برای مثال معیاری چون CPM، هزینه به ازای هر هزار بازدید از محتوای شما را نشان می‌دهد، یا پارامتر CPS در کمپین‌های اینستاگرامی، هزینه به ازای هر اقدام کاربران است (Share+Save). بنابراین بعد از آنکه کمپین تبلیغاتی را بر اساس معیار‌های مورد نظر ارزیابی نمودید، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی جدید را بهینه‌سازی نمایید.

انواع کمپین‌های اینستاگرامی:

کمپین‌های تبلیغاتی

شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت آژانس تبلیغاتی رسا با خدمات کمپین‌های اینستاگرامی ما بیشتر آشنا شوید و از مشاوره‌ی همکاران ما در جهت اجرای کمپین‌های تبلیغاتیِ موفق استفاده کنید. برخی از این کمپین‌ها عبارتند از:

1. کمپین آگاهی از برند: آگاهی از برند یا awareness یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین اهدافی است که کمپین‌های اینستاگرام دنبال می‌کنند. به خصوص در مورد برندهایی که جدید بوده و هنوز افراد بسیاری آنها را نمی‌شناسند. در این نوع کمپین‌ها هدف، معرفی برند و محصول یا خدماتی است که بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیرد و شناخته شود. معمولاً چنین کمپین‌هایی به افزایش فروش فوری منجر نمی‌شود و برندها باید زمانی را برای جلب اعتماد مخاطبان جدید در نظر بگیرند و با تولید محتوا حین کمپین و بعد از آن، دنبال‌کنندگان جدید را به مشتری تبدیل کنند.

مخاطبانی که در طول کمپین به صفحه یک برند مراجعه می‌کنند باید با صفحه‌ای کامل که دارای محتوای مفید است رو به رو شوند تا بتوانند به آن اعتماد کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از برگزارکنندگان کمپین‌ها وقتی با عدم فروش مواجه می‌شوند تصور می‌کنند کمپین‌شان ناموفق بوده است. در حالی که زمان کافی برای طی شدن مرحله جلب اعتماد و ساختن ارتباط موثر را در نظر نگرفته‌اند یا زودتر از موعد کمپین اجرا کرده‌اند و هنوز آمادگی آن را نداشته‌اند.

2. کمپین‌های مفهومی و مسئولیت اجتماعی: گاهی برندها به جای تمرکز روی محصول و خدمات خودشان، در کمپین‌ها روی یک مفهوم مهم اجتماعی تمرکز می‌کنند تا درک بهتری از آن برای مخاطبان ایجاد کنند، یا حس مسئولیت‌پذیری و همدلی خود را نشان دهند.

مثلاً کمک به کودکان کار یا خانواده‌های محروم در ایران از اهداف رایج این نوع کمپین‌ها می‌باشد. شاید بپرسید فایده این نوع کمپین اینستاگرام چیست؟ این کمپین‌ها در وجه احساسی بسیار تاثیرگذارند و در مخاطبان برندها احساس وفاداری بیشتری ایجاد می‌کنند. چرا که این حس را به آنها منتقل می‌کنند که برند محبوبشان نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت نیست و تلاش می‌کند جامعه را در سود خود شریک کند یا نسبت به اتفاقات اجتماعی واکنش نشان دهد. در جهان هم این کمپین‌ها با اهداف مختلفی از محیط زیستی تا انسان دوستانه و… اجرا می‌شوند.

3. کمپین عرضهٔ محصولات: اگر قصد عرضهٔ (Launch) محصول یا خدمات به خصوص را داشته باشید، راه‌اندازی کمپین برای این منظور می‌تواند ایده‌ی کارآمد و خوبی باشد. این کار باعث می‌شود تا مخاطبان با شور و هیجان بیشتری انتظار محصول یا خدمات جدید شما را بکشند و شما نیز به نوبه‌ی خود این فرصت را پیدا خواهید کرد تا با آزادی عمل بیشتری درباره‌ی مزایا و کیفیت‌های محصول یا خدمات خود اطلاعات ارائه کنید.

4. کمپین‌های فروش و تبلیغات: فروش محصولات به وسیله‌ی تبلیغ کردن برای آن‌ها در اینستاگرام به یکی از شیوه‌های پراستفاده توسط برندهای مختلف تبدیل شده است. می‌توان با استفاده از کدهای تخفیف، دنبال‌کننده‌ها را تشویق به خرید محصولات کرد. با توجه به اینکه دیگر امکان خرید مستقیم از اینستاگرام نیز وجود دارد، اگر پیشنهاد فروش خوب و وسوسه‌انگیزی داشته باشید، کار چندان دشواری برای فروش محصولات پیش رو نخواهید داشت.

تعطیلات و برخی مناسبت‌های بخصوص در طول سال، زمان ایده‌آلی برای راه‌اندازی کمپین فروش هستند. اگر قصد افزایش میزان پیش‌فروش محصول به خصوصی را داشته باشید یا بخواهید موجودی باقی مانده از محصولی قدیمی‌تر را به پایان برسانید، می‌توانید کد تخفیفی به دنبال‌کننده‌های خود در اینستاگرام بدهید که برای مدت زمان کوتاهی اعتبار داشته باشد. این یکی از راهکارهای فروش سریع محصولات مورد نظر است.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*