بیش از 300 میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری وجود دارد

بیش از 300 میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری وجود دارد

به تازگی تحقیقی منتشر شده که از وجود 300 میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان محل زندگی ما خبر می‌دهد؛ این سیارات شبیه زمین بوده و ممکن است میزبان موجودات فضایی باشند.

یک سیاره قابل سکونت جرم آسمانی بوده که موجودات زنده می‌توانند روی آن زندگی کنند؛ در همین رابطه، تحقیقی جدید از وجود تعداد فوق‌العاده زیادی از سیارات مورد نظر در کهکشان راه شیری خبر می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید.

شرایط مختلفی برای به وجود آمدن وضعیت مناسب زندگی جانداران روی یک سیاره مورد نیاز هستند که از فاصله سیاره تا ستاره موجود در منظومه گرفته تا ابعاد خود سیاره و وضعیت فعالیت ستاره، شامل فاکتورهای مهمی می‌شوند. در همین رابطه، گفته شده که به احتمال قوی در کهکشان راه شیری 300 میلیون سیاره قابل سکونت وجود دارد که سراسر این کهکشان پخش شده‌اند و وضعیت آن‌ها شبیه به زمین است. محققان گفته‌اند که به احتمال قوی نیمی از ستاره‌های شبیه به خورشید که در کهکشان ما هستند، در اطراف خود سیاراتی به خوش آب و هوایی زمین دارند.

به دنبال سیاره قابل سکونت

مدت‌هاست که دانشمندان به دنبال اجرام آسمانی می‌گردند که شباهت زیادی به زمین دارند؛ این متخصصان معتقدند که موجودات فضایی و حیات فرازمینی به احتمال قوی روی چنین سیاره‌هایی پیدا می‌شود و اگر بتوان جرمی با مشخصات زمین را پیدا کرد، شانس وجود حیات روی آن بسیار بیشتر از سیاراتی بوده که به هیچ وجه شبیه به زمین نیستند.

جستجو برای همین شباهت دانشمندان را در مسیر پیدا کردن ستاره‌هایی شبیه به خورشید قرار داده، چرا که مهم‌ترین فاکتوری که باعث وجود شرایط مساعد زندگی روی سیاره ما شده، خورشیدی بوده که گرما و نور فوق‌العاده مناسبی را به ما می‌رساند. به همین دلیل اگر بتوان ستاره‌ای مشابه خورشید پیدا کرد، شانس وجود سیاره‌ای مانند زمین ما در اطراف آن بسیار زیاد خواهد بود.

بیش از 300 میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری وجود دارد

محققان برای مقاله اخیر خود که در رابطه با 300 میلیون سیاره قابل سکونت موجود در کهکشان راه شیری منتشر شده، از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler space telescope) ناسا که بین سال‌های 2009 تا 2018 فعالیت داشت، استفاده کرده‌اند. این داده‌ها به دانشمندان امکان تخمین تعداد ستاره‌های همانند خورشید در کهکشان راه شیری را داد و وقتی محققان با در نظر گرفتن سن و دمای خورشید، داده‌های کپلر در رابطه با اجرام آسمانی مشابه موجود در کهکشان را مورد بررسی قرار دادند، اطلاعات جالب‌توجهی به دست آمد.

تخمین تعداد سیاره‌های مشابه زمین

در قدم بعدی، دانشمندان به دنبال این موضوع که چند عدد از این ستاره‌ها به دور خود سیاره قابل سکونت و سنگی قرار دارند، رفتند؛ فاکتور مهم در این رابطه، قرارگیری سیاره مورد نظر در منطقه حیات پذیری اطراف ستاره است. به بیان دیگر، تنها در فاصله مشخصی از یک ستاره مانند خورشید، اجرام آسمانی در بهترین شرایط برای دریافت نور و گرمای ستاره هستند و اگر جرمی خارج از این منطقه باشد، شرایط سطح آن به حدی نامساعد خواهد بود که هیچ موجود زنده‌ای را روی خودش نگه نمی‌دارد.

تازه‌ترین تخمین این دانشمندان در مورد کهکشان راه شیری نشان داده که در این کهکشان 4.1 میلیارد ستاره شبیه به خورشید وجود دارد که حداقل 300 میلیون آن‌ها در بدترین حالت یک سیاره مشابه زمین درون منطقه حیات پذیری خود دارند.

البته این عدد بسیار محتاطانه بوده و جالب است بدانید که بر اساس تحلیل‌های برخی دانشمندان دیگر، حداقل یکی از دو ستاره شبیه به خورشید در کهکشان راه شیری، به دور خود یک سیاره قابل سکونت دارند؛ به این ترتیب می‌توان گفت که احتمال وجود 2 میلیارد سیاره همانند زمین در این کهکشان وجود دارد.

حال اگر بخواهیم آن‌قدرها هم محتاطانه عمل نکنیم و به سراغ تخمین‌های دیگری برویم، می‌توان احتمال داد که 3.6 میلیارد سیاره مشابه محل زندگی ما در این کهکشان قرار گرفته‌اند که شاید هرکدام از آن‌ها هم‌اکنون میزبان موجودات فرازمینی باشند. همان‌طور که می‌بینیم، اعداد و ارقامی که در این تخمین‌ها ارائه می‌شوند، باورنکردنی هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اولش نوشته قبل سکونت بعدش نوشته از هر دوتاش یکیش شبیه خوردشیده😐

  2. یعنی میشه روشون زندگی کرد؟اخه میگن بجر زمین و یکی یگه از سیاره ها قابل سوکنت نیست