گوشی های قدیمی اندرویدی

قطع دسترسی گوشی های قدیمی اندرویدی به سایت‌های ایمن از سال 2021

مرجع صدور گواهینامه Lets Encrypt اعلام کرد گوشی های قدیمی اندرویدی از سال 2021 دیگر به سایت‌های ایمن دسترسی نخواهند داشت.

مرجع صدور گواهینامه Lets Encrypt گزارش جدیدی را منتشر کرد و در این گزارش به کاربران گوشی های اندروید قدیمی‌تر از نسخه 7.1.1 نوقا هشدار داد دیگر از سال 2021 به آنها گواهینامه اعتبار ارائه نخواهد شد. از این رو این گوشی های موبایل از سال 2021 دیگر نمی‌توانند به بسیاری از سایت‌های ایمن دسترسی پیدا کنند.

جزئیات قطع دسترسی گوشی های قدیمی اندروید

موسسه Lt’s eEncrypt به عنوان یک مرجع صدور گواهینامه غیرانتفاعی محسوب می‌شود که اداره آن بر عهده گروه تحقیقات امنیت اینترنت است. این موسسه بدون پرداخت هزینه گواهینامه‌های X.509 را برای رمزگذاری Transport Layer Security ارائه می‌دهد. این مرجع از 11 ژانویه سال 2021 میلادی اجازه ورود پیش‌فرض برای دسترسی به گواهینامه‌ای که این قابلیت را فعال می‌کند را قطع خواهد کرد و از 1 سپتامبر سال 2021 دسترسی آنها به صورت کامل مسدود خواهد شد.

هرچند برای این کار یک راه میانبر نیز وجود خواهد داشت؛ در واقع به کمک نصب فایرفاکس و استفاده از فروشگاه گواهینامه آن می‌توان چنین دسترسی را ایجاد کرد. از طرفی به طور معمول توسعه‌دهندگان برنامه‌ها پس از مدتی دیگر از سیستم عامل‌های قدیمی پشتیبانی نمی‌کنند. طبق اعلام Lt’s eEncrypt، حدود 23.8 درصد از کاربران اندروید در گوگل از نسخه‌های قدیمی‌تر از 7.1 استفاده می‌کنند. گفتنی است برخی از فروشندگان سخت افزار نیز از دستگاه‌هایی با این سیستم عامل دیگر پشتیبانی نخواهند کرد.