ابتلا به کرونا

محققان موفق به ساخت اسپری بینی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا شدند

در حالی که همه منتظر تولید واکسن کرونا هستند، محققان دانشگاه کلمبیا توانستند یک اسپری بینی جدید را بسازند که از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند.

در حال حاضر همه ساکنان این سیاره منتظر تولید انبوه و عرضه واکسن ویروس کرونا هستند تا بتوانند به زندگی عادی خود پیش از بحران کرونا برگردند، اما تزریق واکسن با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و نمی‌توان انتظار داشت که این واکسن در مناطق فقیر و کم درآمد نیز توزیع شود. از این رو محققان به دنبال کشف روش‌های جدیدی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هستند و در همین راستا نیز محققان دانشگاه کلمبیا توانستند یک اسپری بینی جدید را بسازند که از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.

ساخت اسپری بینی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

اسپری بینی جدید محققان دانشگاه کلمبیا در تست‌های اولیه توانست با موفقیت از ابتلای موش خرما به کرونا جلوگیری کند. همچنین این اسپری از مدل سه بعدی از ریه‌های انسان به عفونت بیماری کووید 19 نیز جلوگیری کرده است. محققان برای ساخت این اسپری بینی از لیپوپپتید ‌(ترکیبی از لیپید و پپتید) استفاده کرده‌اند که می‌تواند با انسداد یک پروتئین کلیدی، از ترکیب کروناویروس با غشای سلول هدف جلوگیری کند. چنین روشی بسیار سریع بوده و تا 24 ساعت ماندگار خواهد بود.

طبق اعلام کارشناسان، این اسپری بینی از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه خواهد بود. همچنین دارای دوام طولانی مدت بوده و به نگهداری در یخچال نیز نیازی نخواهد داشت. البته این اسپری به این زودی‌ها به بازار عرضه نخواهد شد، زیرا محققان باید آزمایش‌های بالینی آن را به انجام برسانند و تولید انبوه آن نیز زمان‌بر خواهد بود. این اسپری در بسیاری از نقاط جهان که امکان واکسیناسیون انبوه وجود ندارد، بسیار پرکاربرد خواهد بود.