واکسن کرونا فایزر

واکسن کرونا فایزر چه زمانی وارد ایران خواهد شد؟

واکسن کرونا فایزر در شرایطی که کشورمان مرگبارترین روزهای کرونایی خود را تجربه می‌کند می‌تواند نجات‌بخش باشد، اما این واکسن چه زمانی وارد ایران خواهد شد؟

ویروس کرونا همچنان در سراسر جهان، بسیاری از افراد را به کام مرگ می‌کشاند و در شرایطی که کشورمان مرگبارترین روزهای کرونایی خود را تجربه می‌کند، خبر ساخت واکسن کرونا توسط شرکت فایزر با اثربخشی 90 درصدی توانسته است بسیاری را امیدوار سازد. از این رو این سوال مطرح می‌شود که واکسن کروناویروس توسعه یافته توسط شرکت آمریکایی فایزر چه زمانی وارد کشورمان خواهد شد؟

زمان عرضه واکسن کرونا فایزر به ایران

جلیل سعیدلو، رئیس انجمن داروسازان ایران در این خصوص عنوان کرد در حال حاضر فقط خبر تولید واکسن فایزر منتشر شده است و تا زمانی که سازمان غذا و داروی آمریکا و مراجع بین‌المللی نظیر سازمان جهانی بهداشت آن را تایید نکنند، نمی‌توان این واکسن را به عنوان واکسن قطعی کروناویروس محسوب کرد. وی افزود اگر این دارو موفق به دریافت تاییدیه‌های لازم شود، مراحل تولید واکسن بسیار سخت خواهد بود؛ زیرا در تاریخ سابقه نداشته یک دارو به این میزان متقاضی مصرف داشته باشد و در حال حاضر هیچ شرکتی نمی‌تواند آن را برای چنین مقدار تقاضای جهانی به تولید انبوه برساند.

رئیس انجمن داروسازان ایران در ادامه تاکید کرد حداقل بالغ بر نیمی از جمعیت جهان به استفاده از واکسن کرونا نیاز دارند؛ از این رو اگر تمامی ظرفیت‌های تولید واکسن در جهان برای تولید این واکسن استفاده شود، بازهم نمی‌توان انتظار داشت این واکسن در مدت زمانی کمتر از یک سال برای تمام افراد تولید شود. وی افزود اگر واکسن کرونا فایزر به صورت انبوه تولید شود، ابتدا نیاز مردم کشور آمریکا، کشورهای همجوار آن و کشورهایی که با آمریکا روابط نزدیکی دارند برطرف خواهد شد. از این رو پس از این که نیاز کشورهای دارای اولویت برطرف شد، این واکسن به سایر کشورها و ایران عرضه خواهد شد.

جلیل سعیدلو در ادامه خاطرنشان کرد اگر تمام سازوکارهای لازم برای خرید و تهیه این واکسن در داخل کشور از سوی وزارت بهداشت فراهم شود، این واکسن در گام نخست به گروه‌های دارای اولویت نظیر کادر درمان، سالمندان، افراد بالای 60 سال و سایر افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت و فشار خون هستند و حتی زنان باردار تزریق خواهد شد و پس از آن نوبت سایر افراد جامعه خواهد شد.

رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد خبر تولید واکسن کرونا فایزر باعث شده است تا بسیاری تصور کنند این واکسن به زودی در کشور عرضه می‌شود، اما مردم باید بدانند در زمانی زودتر از یک سال آینده این واکسن وارد کشور نخواهد شد.